ALTERNATIVA POSTOJI

Ležeći policajci - blagoslov ili prokletstvo?

12.06.2017 u 09:34

Bionic
Reading

Uvriježeno je mišljenje da su ležeći policajci odnosno uspornici nužno zlo u prometu. Pozitivna strana im je to što već više od stotinu godina, još tamo od 1906., kad je prvi instaliran u New Jerseyju, uspješno tjeraju većinu vozača na pridržavanje ograničenja brzine. Negativnih aspekata pak ima dovoljno za pisanje knjige o tome

Jeste li znali da je u Hrvatskoj dovoljan samo jedan poziv kako bi na teren izašla komisija koja će utvrditi je li na spornoj lokaciji potreban ležeći policajac? Isprva su uspornici postavljani u blizini škola, gdje im je, složit ćete se, i mjesto, no kasnije se pokazalo jednostavnijim i isplativijim crne točke, odnosno mjesta s učestalim prometnim nesrećama, rješavati upravo ovom metodom. Upitna je zakonitost ove odluke.

Za problematičnu lokaciju izradio bi se nacrt koji bi potom odobrilo vijeće gradske četvrti i u vrlo kratkom roku ondje bi osvanuli gumeni ili betonski uspornici. Ideja da se njima kazne samo oni vozači koji ne poštuju ograničenje brzine u praksi najčešće ne funkcionira, čemu će vjerojatno posvjedočiti gotovo svaki vozač koji se svakodnevno susreće s njima.

Naime njihova izvedba nerijetko je loša bez obzira na to jesu li izrađeni od betona ili gume. Često su previsoki, nedovoljno istaknuti ili na takvoj poziciji da nas tjeraju na veću potrošnju goriva i elemenata prijenosa. Premda još nitko nije uspio utužiti gradske vlasti zbog štete na automobilu, dovoljno je pogledati osnovnu fiziku kretanja automobila preko uspornika pa da se zaključi kako, bez obzira na brzinu vožnje, oni nikako nisu blagotvorni po pitanju njihove dugovječnosti.

Malo je reći da ih ne vole ni vozači autobusa, kamiona i oni koji upravljaju vozilima s neuobičajeno dugim međuosovinskim razmakom, a noćna su mora za djelatnike hitnih službi medicinske pomoći i vatrogasce čiji posao drastično otežavaju. Velike probleme stvaraju u zimskim razdobljima službama za čišćenje snijega. Određene studije pokazuju da uspornici ne usporavaju samo promet, već također stvaraju prometne gužve. Brojni vozači naime zaobilaze dionice na kojima se nalaze pa se sav promet svede na onu cestu koja ih je lišena. Olako ne treba gledati ni na suvišnu potrošnju goriva i veće zagađenje, posebice kad se ležeće policajce stavi na uzbrdice.

Brojna su rješenja ovog problema, no iz nekog razloga najčešće zanemarena.

Kružni tokovi umjesto križanja i zavojite uže ceste kredibilna su alternativa. Isto vrijedi i za vizualno sužavanje cesta, kao i svjetlosna upozorenja, no najučinkovitijima se pokazala kombinacija policijskih kamera sa svjetlećim upozorenjima. Umjesto da se skriva kamere za bilježenje brzina, trebalo bi ih jasno isticati, uz LED upozorenje vozačima o brzini njihova kretanja. Vozite li preko ograničenja, na kućnoj adresi dočekat će vas kazna. Ponovite to nekoliko puta i ode vozačka dozvola.

Što vi mislite o ležećim policajcima i njihovim alternativama, recite nam u anketi i komentarima.