norma euro 7

Autoindustrija misli da će je zahtjev EU uništiti, zdravstveni lobi tvrdi: Spasit će tisuće života!

11.05.2023 u 17:53

Bionic
Reading

Europska unija predložila je uredbu sa strožim pravilima za smanjenje emisija motornih vozila Euro 7. Automobilska industrija time je užasnuta, a zdravstveni lobi pozdravlja promjene i tvrdi da će nova norma spasiti mnoge živote

Novi standard Euro 7 trebao bi se početi primjenjivati 1. srpnja 2025. za automobile i kombije te dvije godine kasnije za kamione i autobuse. Njime se uvodi jedinstven skup pravila za ograničenja emisija za sva motorna vozila te postavljaju ista ograničenja emisija za sva vozila bez obzira na to koristi li vozilo benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva.

Budući da su ograničenja emisija stroža, ali i drugačija od sadašnjih, europski proizvođači strahuju da će Euro 7 biti kraj većine automobila koji se danas proizvode u EU te da posredno predstavlja realan rizik za zatvaranje tvornica i gubitak tisuća radnih mjesta.

Zdravstvene udruge, s druge strane, pozdravljaju nova pravila.

'Modeliranje pokazuje da bi snažna legislativa Euro 7 mogla spriječiti stotine tisuća smrtnih slučajeva godišnje. Treba je hitno provesti', rekao je Cale Lawlor, viši voditelj politike za globalno javno zdravstvo u nevladinoj organizaciji European Public Health Alliance.

Euro 7 postavlja detaljna ograničenja emisija za nova vozila, s ciljem da prisili industriju da primijeni tehnologiju koja će smanjiti emisije gotovo svega, od dušikovih oksida do čestica. Time bi se smanjila količina prašine koja se taloži u ljudskom tijelu i povezana je s mnogim zdravstvenim problemima, od bolesti pluća do demencije.

No automobilska industrija tvrdi da su novi standardi nepotrebni s obzirom na to da se EU već složio ukinuti prodaju novih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine.

Europsko udruženje proizvođača automobila ističe da zamjena postojećih standarda Euro 6 nije potrebna jer će prodaja automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem početi opadati prije 2035. To znači da će se nova pravila primjenjivati ​​na mali broj vozila, a opteretit će industriju dodatnim troškovima dok ulaže u prelazak na električne automobile.

'Ako se Euro 7 usvoji bez značajnih izmjena, to će prisiliti proizvođače da preusmjere dragocjene resurse s razvoja i inženjeringa novih vozila s nultom emisijom na daljnji razvoj vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem', poručuju proizvođači.

Automobilsku industriju podržavaju neki članovi Europskog parlamenta i pojedine zemlje koje traže odgodu primjene norme Euro 7, predviđene za 1. srpanj 2025., da bi se proizvođači stigli prilagoditi novim pravilima.

Iako se promjena datuma u inače opsežnom zakonu — koji prvi put također regulira kočionu prašinu, abraziju mikroplastike u gumama i trajnost baterije električnih vozila — možda ne čini kao velika stvar, svaka godina odgode znači da će se trenutačno slabiji standardi primjenjivati na više od 10 milijuna automobila koji se godišnje prodaju u EU. Time bi onečišćenje zraka, koje je alarmantno u mnogim velikim europskim gradovima, i dalje mučilo građane.

Najnovije izvješće Europske agencije za okoliš o kvaliteti zraka pokazalo je da je 97 posto urbanog stanovništva EU-a izloženo višim razinama onečišćenja finim česticama nego što je to dopušteno smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije. Navodi se da se 238.000 preuranjenih smrti može pripisati tom zagađenju.

Velik dio toga dolazi iz proizvodnje energije i industrije, pri čemu cestovni promet čini oko 10 posto onečišćenja česticama, navodi agencija.

Onečišćenje zraka uzrokuje plućne bolesti poput astme i kronične opstruktivne plućne bolesti. Također može izazvati akutne napade obiju bolesti. Istraživanja su otkrila da ljudi koji žive blizu prometnih cesta imaju 50 posto veću vjerojatnost ozbiljnog nakupljanja plaka u srčanim žilama. Čak i kratke epizode izlaganja zagađenom zraku mogu izazvati srčani udar.