'Mladi Sheldon' mnogo je bolja serija od 'Teorije velikog praska' i vjerojatno je zbog toga i manje popularna

• 16.10.2022 u 22:08

Za razliku od 'Teorije velikog praska', koja je u mainstream uvela takozvanu 'nerdovsku' kulturu i pritom se više vezala uz mainstream negoli uz 'nerdovsku' kulturu, 'Mladi Sheldon' mnogo je slojevitiji, nježniji i nekoliko desetaka puta pametniji od svojeg starijeg serijskog brata.

Sheldon Cooper vjerojatno je jedno od najpoznatijih imena koja su s televizijskih ekrana u zadnjih desetak godina prešli u opću popularnu kulturu pa i svakodnevne reference u kojima se opisuju određeni tipovi ljudi. Genijalac po kvocijentu inteligencije, potpuni kreten u socijalnim vještinama, krut u navikama i urnebesan u srazu s 'normalnim' svijetom, daleko je od buntovnika, ali je ipak istinski totalno drukčiji od drugih.

Teoretskog fizičara, njegova cimera Leonarda i omanji vod hiperobrazovanih nerdova upoznali smo na kauču stana u kalifornijskoj Pasadeni, gdje ih većina boravi jer rade za prestižno američko sveučilište Cal Tech ilitiga California Institute of Technology. Vrlo brzo u toj humorističnoj seriji saznali smo i da je njihov rad na tom sveučilištu uglavnom fakultativan (namjerna igra riječi) i da im ono zapravo više služi kao neka vrst rezervata koja ih štiti od ostatka svijeta, za sraz s kojim su uglavnom potpuno nesposobni. Pogotovo Sheldon.

Vrlo brzo smo shvatili i da je Sheldon Cooper preambiciozno koncipiran za seriju kao što je 'Teorija velikog praska'. U seriji koja se od simpatičnog početnog koncepta susreta nerdovskog i hiperobrazovanog svijeta sveučilišnih znanstvenika s prosječnim pukom - srozala na površne i priglupe klišeje nerijetko seksističkog i banalnog tipa, Sheldon je prebrzo postao karikatura. U svijetu koji obožava sposobnije od sebe srozavati na razinu kojoj se mogu rugati, ta je karikatura postala omiljeni lik nezahtjevnog gledateljstva diljem planeta.

Zbog toga spin-off ili prequel (predpriča) 'Teorije velikog praska', serija 'Mladi Sheldon', u kojoj se opisuje odrastanja Sheldona Coopera u sasvim prosječnoj, pa opet i neobično zabavnoj teksaškoj obitelji - nikada nije postala takav hit kao njezin stariji serijski brat. Odbijajući Sheldona, pa i njegovu obitelj svoditi na klišeje kakvi su TBBT približavali masama, odričući se stereotipa koji su publici 'Teorije velikog praska' bili baš top, brišući nasnimljeni smijeh, bezimene plavokose djevojke i izraubane šablone o dominantnoj inteligentnoj rospiji koja 'obuzdava' bespomoćnog znanstvenika-nerda, serija 'Mladi Sheldon' stvorila je mek, emotivan, istinski, a ne 'nabrijano' smiješan svemir Sheldonova odrastanja u kojem ima i vremena i volje i dovoljno pozadine za razvoj ljudskih, pametnih i slojevitih priča o Sheldonovu odrastanju.

Foršpan šeste sezone 'Mladog Sheldona' Izvor: Društvene mreže / Autor: HBO

Sve one brzopotezno i prečacima stvorene persone koje u 'Teoriji velikog praska' okružuju Sheldona (ma koliko Laurie Metcalf briljantno igrala njegovu majku), ovdje su prokrvljeni likovi čije je postojanje uvjerljivo, a motivacije ljudske. Sheldonova inteligencija i neobična ličnost i ovdje su ekstremni spektakl, ali on se ipak ne doima kao osoba sasvim odvojena od svoje okoline i gotovo sasvim nesposobna na interakciju s njim. Čak nam i drugi članovi obitelji Cooper, poput Sheldonove sestre i brata, koji su u TBBT-u opisani kao tek malo inteligentniji od osoba s posebnim potrebama, djeluju kao izdanak iste inteligentne loze, samo onaj izdanak koji nije toliko predivno mutirao kao Sheldonov.

Odnos Sheldona s majčinom majkom, bakom Connie koju zove meemaw i u 'Teoriji velikog praska' naznačen je kao poseban, ali dok je meemaw u TBBT-u ocrtana kao jednodimenzionalna nadrkana starica, ovdje je ona slikovita buntovnica koja se nikako ne uklapa u sliku bilo čije bake, a njezin odnos prema cijeloj obitelji Cooper kao nijansirani spektar iz kojeg Sheldon jedino upija svoje spoznaje o ljudskosti mimo bavljenja znanošću.

Ovih je dana na domaći HBO stigla nova, šesta sezona 'Mladog Sheldona'. Nešto odrasliji Sheldon, sada tinejdžer, student je na sveučilištu s punom stipendijom jer je, naravno, prohujao kroz srednjoškolsko obrazovanje, a obitelj Cooper suočava se s ozbiljnijim i odraslijim problemima nego dosad, posebice zbog Sheldonova brata Georgea. 'Teorija velikog praska' do svoje je šeste sezone već bila isključivo festival debilnih fora mnogo češće vezanih uz patrijarhalno shvaćanje muško-ženskih odnosa, no 'Mladi Sheldon' postojano drži kvalitetu, razrađenost, obraćanje nešto zahtjevnijoj publici i glumce koji očito obožavaju likove koje glume.

Okanite se dakle beskrajne reprize 'Teorije velikog praska' koja se vrti na nekim od naših kanala i okrenite se radije 'Mladom Sheldonu'. Zabavit će vas, ali i raznježiti, a možda vas i koji put navede na razmišljanje, što vam se u slučaju ultrapopularnog sitcoma iz kojeg potječe Sheldon - sigurno neće dogoditi.