OD MUZIKE DO STVARNOSTI

U što su se pretvorile glazbene televizije

19.06.2011 u 09:00

Bionic
Reading

Koliko su moćni trendovi koje nameću zakoni ponude i potražnje, može se jasno vidjeti na primjeru televizije. Kako u svijetu, tako i kod nas, sve je očitija invazija reality formata svih vrsta i okusa na sve televizijske kanale, gdje poznata i nepoznata lica preuzimaju glavne uloge medijskog prostora golicajući maštu gledatelja željnih skandala i spektakla. Reality emisije uzele su svoj danak i od programskih shema televizija donedavno posvećenih isključivo glazbi

Prije trideset godina rodila se televizija čiji je glavni cilj bio po cijele dane prikazivati videospotove i educirati mladež o dobroj glazbi diljem Amerike. Uskoro se misija proširila na cijeli svijet. Riječ je o najpoznatijoj televizijskoj kući danas – MTV, u skraćenici Music Television što u doslovnom prijevodu znači muzička televizija.

Točno u podne 1. kolovoza 1981. započelo je njezino emitiranje programa obilježeno legendarnom uvodnom špicom u kojoj je prikazano slijetanje na mjesec, popraćeno rečenicom 'Ladies and gentlemen, rock and roll'. Misija muzičke televizije bila je vizualizirati sve ono što su do tada predstavljale radiostanice pa nije čudno da je prvi prikazani video bio spot grupe The Buggles vrlo znakovita naziva - Video Killed the Radio Star. Sa sigurnošću možemo tvrditi kako se od tog trenutka promijenila televizijska povijest kao takva.

Generacije i generacije mladih odrastale su na glazbenoj edukaciji koje je pružalo uredništvo i produkcija MTV-a. Vrlo je bitno naglasiti da je spomenuta televizija zaslužna za promociju afroameričkih glazbenika na što je najviše utjecao Michael Jackson koji već osamdesetih godina postaje planetarna glazbena atrakcija. Nakon megapopularne Billie Jean glazba MTV-a sve češće u svoj rock program umiksava i pop i R&B uspješnice.

Također su i generacije redatelja svoju kreativnost klesale na praksi videospotova koji su im utrli put prema holivudskoj slavi. U tom krugu našao se danas vrlo poznati David Fincher koji će ostati pamćen po Madonninin spotovima, francuski wunderkind filmske industrije Michel Gondry te Spike Jonze koji nosi titulu jednog od najinovativnijih redatelja videospotova. Nakon 30 godina bivanja dio popularne kulture MTV televizija izvršila je kulturni i moralni utjecaj na mlade i društvo te se postavlja pitanje što se dogodilo danas s televizijom čija je misija bila glazba i samo glazba po čitave dane.

Koliko snažan utjecaj neke pojave u društvu imaju na sve oko sebe, pokazao je i trend reality emisija, koje danas poprimaju zastrašujući oblik bizarnosti. Povijest vuku još od devedesetih godina, a u našim su se krajevima popularizirale u zadnje vrijeme što pokazuje ovogodišnje izdanje Big Brothera koji na proputovanju po svjetskim destinacijama poprima regionalni karakter i postaje najgledanija emisija na prostoru bivše države.

Nije bilo lako ni glazbenim televizijama koji su se morale prilagoditi televizijskim trendovima, pa tako već devedesetih počinju s uvođenjem emisija takvog tipa u svoj program. Jedna od prvih emisija koja je pokušala dočarati kako žive mladi Amerikanci bila je Real Word. Serija je prikazivala probleme s kojima se susreću mladi. Radi se naravno o iskrivljenoj slici spram seksa, o rasnoj i homoseksualnoj diskriminaciji, problemu zapošljavanja, alkoholu i drogama.

Nakon izrazitog uspjeha emisije u program se počelo uvlačiti sve više emisija takvog karaktera. Jedan od najpoznatijih primjera bio je poznati show u kojem su glavni protagonisti bili članovi obitelji Osbourne s tatom Ozzyjem, simpatičnim starim i oronulim rokerom na čelu cijele otkačene družine.

Koliko maha je uzeo reality format, najbolje pokazuje i show koji mnogi kritičari smatraju dnom televizijske produkcije. Riječ je o emisiji My Super Sweet 16 u kojoj razmažena bogata derišta slave dan odrastanja s bizarnim zahtjevima i poklonima, a trijumf svake emisije je veliki školski tulum na koji su pozvani samo najpopularniji.

U posljednje vrijeme reality emisija Jersey Shore nosi titulu najgledanijeg MTV-jevog programa svih vremena čiju je zadnju sezonu gledalo više od osam milijuna ljudi. Reality koji je u startu bio tek čudan, blesavi pogled u svijet hedonizma, seksa i nasilja mladih izdanaka talijanske zajednice u SAD-u kroz svoje se emitiranje pretvorio u fenomen što dokazuje i činjenica da naziv emisije ulazi u leksikon kao fraza za američku popularnu kulturu. Koliko su protagonisti serije postali popularni, pokazuje događaj u kojem Snookie, najpoznatija ženska članica postave, službeno spuštena u MTV-jevoj kugli na njujorškom Times Squareu tijekom dočeka 2011. što je počast koju su do sada imale najveće ikone. Ni ekipa Southa Parka nije dugo čekala već je cijelu jednu novu epizodu posvetila mladim američkim Talijanima, naravno 'spuštajući ih na Zemlju' u svojem prepoznatljivom stilu. Budući da MTV voli povesti glavnu riječ u vezi čega god se uhvati, nije se libio zakoračiti duboko na drugu stranu kontroverze svojim posljednjim projektom, erotskim realityjem.

Borba za ljubav Breta Michaelsa

No nije samo MTV izgubio svoju prvobitan čar i posebnost istinske glazbene televizije. Pod pritiskom ponude i potražnje posustao je i VH1 koji je morao opaliti kontru svom glavnom konkurentu i program također ispuniti reality emisijama svakojakog karaktera.

Televizija koja je slavu stekla po svojim top ljestvicama u svijetu realitya najpoznatija je po seriji Celebrity Rehab with Dr. Drew koja se proslavila zavirujući u intimu slavnih osoba. Radnja serije je smještena u raskošnoj klinici sunčane Kalifornije gdje poznati doktor pokušava riješiti ovisnosti o drogama i alkoholu američke zvijezde B-kategorije. Produkcija VH1 više se okrenula prema zaboravljenim zvijezdama američkog sna. Tako nastaje njihova poznata serija Rock of Love u kojoj glavnu riječ ima Bret Michaels nekadašnji pjevač benda Poison. Propali roker u potrazi za novom ljubavi koju traži iz sezonu u sezonu je koncept koji je zarazio mnoge gledatelje diljem svijeta, iako bez puno pokrića i razumnih razloga.

Budući da su se prioriteti poznatih glazbenih televizijskih kuća s glazbene domene prebacili u svijet reality emisija, nije ni čudo da internetske strance postaju glavno okupljalište znatiželjnika željnih dobrih spotova. Uz YouTube, najveću bazu videouradaka, nedavno se iskristalizirao kanalVevo koji nastaje kao platforma za gledanje videospotova koju podržavaju Sony Music Entertainment, Universal Music Group i EMI. Ako ste fan isključivo glazbe hrvatskog podneblja, obratite pažnju na CMC ili Croatian Music Channel koji nastaje 2005. kako bi zbog bombardiranja svjetske i regionalne ponude spasio hrvatsku glazbu. Glazbenim entuzijastima željnih dobrih starih i novih spotova savjetujemo potragu po internetu, jer pitanje je vremena hoće li se ikada ponoviti zlatno razdoblje televizijskih kanala na kojima smo mogli uživati u glazbi samo zbog glazbe.