MUKA FACEBOOKA

Kad lažni fanovi upropaste kampanju

09.03.2013 u 09:00

Bionic
Reading

Najveća društvena mreža ima problem za koji u ovom trenutku nema rješenje - ogroman broj lažnih profila i lajkova koji smanjuju učinkovitost oglašivačkih kampanja i ljute oglašivače

Nakon što je Facebook u ljeto prošle godine krenuo u veliko 'čišćenje' od lažnih profila, na ovoj društvenoj mreži koji su u jednom trenutku došli do nevjerojatne brojke od oko 80 milijuna lažnih profila činilo se kako će problem s 'lažnjacima' postati prošlost.

Naime, njihova prevelika prisutnost na Facebooku prilično je razljutila one koji su se jako koncentrirali na promociju i oglašavanje na Facebooku jer su - osim korisnika koji su im bili glavni target sa svojim kampanjama - privukli i nemali broj izmišljenih profila koji su im zagušili stranice i donijeli samo štetu.

S obzirom na to da je poplava lažnih profila ozbiljno zaprijetila najvećem biznisu na Facbeooku, a to je oglašavanje, počela je akcija uklanjanja takvih profila. No, čini se, bez velikog uspjeha.

Domaći loše prošli

U to se ovih dana uvjerio jedan domaći bend čiji su članovi, nakon što su platili kampanju, primijetili da su dobili jako puno lajkova, ali među rijetkima su bili oni koji su ispunjavali kriterije koje su označili.

Njihovu su stranicu tako lajkali fanovi iz raznih egzotičnih zemalja koje nisu naveli kao zemlju u kojoj žele da njihov oglas bude prikazan, zatim ljudi koji uopće ne slušaju glazbu kakvu oni sviraju te jako puno djece ispod dobne granice koja je bila postavljena na oglas.

Izgleda da je više od 80 milijuna lažnih profila na Facebooku bila prevelika brojka kako bi ih sve uklonili. No, čak i da su na Facebooku uspjeli s brisanjem lažnih profila, nakon njih se pojavljuju novi lažni profili i tako se stvorila sigurnosna rupa koju Facebook čini se ne može riješiti.

'Facebook tome teško može stati na kraj, smatram da je to problem iza kojeg stoje pojedinci i firme, ali vjerujem da i za to postoji rješenje. Prije svega, tako da mi koji smo u Facebook industriji ukazujemo na lažne fanove.

Drugi način je da se educiraju firme o tome koliko im ti fanovi štete i da ih se urazumi. Broj fanova je apsolutno nebitan. Ono što se broji je vrijednost tog fana, koliko on komunicira s brandom i koliko on komunicira taj brand prema van - prema svojim prijateljima. Tek u trenutku kad možete mjeriti 'konverziju', odnosno kad možete vidjeti 'korist' od toga fana (isto kao što brand treba dati korist fanu), znate radite li dobar ili loš posao.

Problem je nastao i kad su brojni brandovi u nedostatku drugih ideja, počeli raditi nagradne igre. Pouzdano znam da postoji jedna čitava 'industrija' u RH gdje ljudi s lažnim fanovima dižu broj lajkova na nezakonito organiziranim igrama i tako osvajaju nagrade.

Cijele obitelji, one iste koje su nekoć imale četiri telefonske linije za nagradne igre, otvaraju hrpu lažnih profila, umrežavaju se s ostalima koji im pomažu. Nagrade onda prodaju na oglasnicima i od toga žive.

Vodio sam 30-ak brandova na Facebooku i vidio sam ista imena u sličnim nagradnim igrama stotinu puta', kaže Nebojša Grbačić, community manager.

Čistka pomela fanove mnogima

Koliko su lažni profili štetni govori i podatak koliko su fanova nakon prve velike Facebookove čistke izgubili veliki svjetski brandovi, celebrityji i zajednice. Jedna od najpopularnijih Facebooka stranica za igre, Texas Hold’em Poker u roku samo par dana izgubila je gotovo 130 tisuća fanova.

Farmville i Cityville su nakon 'pospremanja' članstva izgubili u prosjeku pedesetak tisuća fanova. Lažnjaka nisu bili pošteđeni ni poznati, pa je primjerice Lady Gaga preko noći ostala bez četrdeset tisuća lajkova, a otprilike isto toliko fanova izgubili su Shakira i Justin Bieber. Svi oni su platili oglašivačke kampanje, a zauzvrat dobili nekoliko desetaka tisuća nepostojećih fanova.

'Ulaganje u oglase, odnosno zakup oglasnog mjesta na Facebooku putem kojeg brandovi rade veći doseg do potencijalnih fanova je sasvim legitiman način oglašavanja, ali je zato druga vrsta kupovine fanova najveća boljka Facebooka - kupovanje lažnih fanova. Kad kažem lažnih fanova, mislim na lažne, 'prazne' profile.

Takvih je slučajeva bilo i u Hrvatskoj, u više navrata. Postoje veće i manje agencije koje vam omogućuju da putem njih kupite lažne fanove. Naravno, te ponude uvijek idu 'ispod stola'. No, kratkim guglanjem pronaći ćete servise koji vam za 200 dolara (oko 1.200 kuna) nude velik broj fanova.

Dva su načina generiranja tih fanova. Prvo je 'ručno', gdje cijeli jedan 'tim' otvara profile i onda nudi 'usluge lajkanja'. Druga vrsta je malo naprednija i generiraju FB korisnike automatiziranije.

O kojim god lažnim fanovima da se radi - oni su velik problem Facebooka. Najveću štetu nose upravo onima koji ih kupuju. Prvenstveno zato što im stvaraju šum.

Da, dobiju velik broj fanova, ali to je identično tome da imate 20 kutija konzervi, ali nijedan otvarač - ostat ćete gladni', nastavlja Grbačić.

Pošto kila lajkova?

Pojava nevjerojatne količine lažnih profila koincidira s pojavom novog internetskog biznisa, a to je prodaja lajkova na Facebooku. Naime, kako mnogi pogrešno smatraju da je za uspješnost branda bitan broj fanova tako se pojavilo na stotine malih kompanija koje su počele nuditi usluge kupnje i prodaje lajkova.

Najveći problem s lažnim fanovima je to što oni blokiraju kvalitetnu komunikaciju s pravim fanovima, čime se značajno smanjuje aktivnost na stranicama.

Prema uvjetima korištenja Facebooka, slaba aktivnost na stranicama, u što su uključene rasprave, lajkanje statusa, dijeljenje sadržaja i slično dovode do toga da se sadržaj stranice sve rjeđe pojavljuje fanovima u newsfeedu i tako brandovi s vremenom ostaju i bez onih pravih fanova koje su imali.

Međutim, lažni profili na Facebooku ostaju i dalje i poput spama se pojavljuju kao fanovi i na nekim drugim stranicama, što je jedan od najvećih problema s kojima se Facebook suočava od svog nastanka.

'Smatram da biznis s kupnjom i prodajom lajkova ništa ne donosi klijentima i ne vidim koristi da svoj brand grade prema nekoj nepostojećoj grupi 'kupljenih' lajkova.

Naravno, broj lajkova jest bitan jer želimo okupiti određenu publiku prema kojoj ćemo komunicirati posebnosti određenog branda, ali količina lajkera na Facebook stranicama nije ključna koliko je bitno da oni koji jesu lajkeri budu iz ciljne skupine branda ili proizvoda čija je Facebook stranica.

Povrat novca? Nema šanse

U konačnici, ono što je bitno je održavanje kvalitetne komunikacije i postizanje interakcije s članovima zajednice koji su zaista zainteresirani za određeni brand. Kakva je korist od komunikacije s lažnim lajkerima?' ističe Domagoj Vidas iz Meritor Medie.

Što učiniti u slučaju da ste platili kampanju koja je privukla više lažnih nego pravih lajkova? Kako stvari stoje, imate vrlo malo izbora i šanse vratiti uloženo.

'Nema šanse da će FB ikome vraćati novac zato jer je njihova kampanja privukla gomilu lažnih profila. Novac možete eventualno tražiti od tvrtke koja vam je organizirala oglašavanje i koja vam je donijela hrpu lažnih ili beskorisnih fanova.

Dakle, promašen target oglasima koji nisu bili primjereni ili sadržajem koji nema baš nikakve veze s brandom, poput fotki mačaka i smiješnih životinja, primjerice', zaključuje Nebojša Grbačić.