UDRUGA CROAI

Stručnjaci prvi put odgovorili na pitanje budućnosti školstva uz alate poput ChatGPT-a

17.02.2023 u 19:12

Bionic
Reading

Iako se o ChatGPT-u priča u svim krugovima društva, od srednjoškolaca i studenata, do copywritera ili programera, u javnosti se o njemu raspravlja uglavnom u kontekstu tehnologije. Njegov će utjecaj biti velik i na druge sfere, a posebno školstvo

Kako bi škole trebale odgovoriti na pojavljivanje sve većeg broja alata poput ChatGPT-a u okruženju u kojem se implementacija visoke AI tehnologije i dalje smatra rizičnom, sudionici su saznali na panelu 'Trebam li školu ako imam ChatGPT' uz moderatoricu Anu Smoljo, voditeljicu komunikacija u CARNET-u i članicu Upravnog odbora CroAI-a. Panelisti iz područja obrazovanja s jedne strane, i predstavnici EdTech tvrtki i startupa s druge strane, raspravljali su o potencijalima i rizicima uporabe ovakvih alata u školama.

Zamjenik ravnatelja CARNET-a, Juraj Bilić, iz perspektive nacionalne akademske i istraživačke mreže rekao je da u obrazovanju ne postoje jednostavna rješenja. 'Često griješimo misleći da djecu moramo učiti vještinama. Najbitnije je naučiti ih kako da uče - analiziraju tekstove, kritički razmišljaju – a onda će i problem njihovog pristupa alatima poput ChatGPT-a biti riješen', objasnio je.

Nikola Dmitrović, ravnatelj MIOC-a, škole čiji učenici postižu najbolje rezultate na natjecanjima i ispitima državne mature, nadodao je da učenicima koji žele biti najbolji ovaj alat može samo pomoći i pritom ih nešto i naučiti. 'Nastavnici moraju naučiti kako djeci dati do znanja da je dobro učiti, a alati poput ChatGPT-a mogu pomoći kako učenicima, tako i nastavnicima u procesu', ustvrdio je.

'Svaki nastavnik ima okvir u kojem treba raditi, ali s ovim se promjenama otvara prozor za kreativnost. ChatGPT tek je nedavno izašao na tržište, razumno je da će se kurikul još dugo čekati. Ali ne treba čekati ministarstvo nego samoinicijativno pokrenuti neku promjenu. Timski rad, natjecanje, ChatGPT, što god – bitno je pokazati inicijativu i kreativnost', zaključio je Dmitrović.

'Iako ovakvi alati postoje već jako dugo, odjednom je nastalo puno buke oko ChatGPT-a. Sličan efekt je nastao s dolaskom interneta i strahom da djeca više neće učiti, nego koristiti Google i Wikipediju za sve. ChatGPT je samo Google ili Wikipedia na steroidima, vidjet ćemo kako će se razvijati', rekao je Albert Gajšak, CEO EdTech startupa Circuitmess i član Upravnog odbora CroAI-a.

Gajšak, kao svjetski prepoznati poduzetnik čiji je edukacijski set nedavno kupio i Walmart, nadodao je da je tvrtku osnovao već sa 17 godina jer mu je bilo dosadno u školi. 'Nikada nismo radili ništa praktično. Ali AI može napraviti personalizirani sustav poučavanja. Školski sustav ima puno djece i svi su različiti – jedni su zainteresirani za povijest, drugi za jezike, treći za informatiku. Alati poput ChatGPT-a mogu se iskoristiti u smislu stvaranja personaliziranih programa', rekao je.

Bilić je naglasio da CARNET-ov projekt BrAIn težak 15.000.000 eura slijedi istu misao.

'Stvaramo sustav pametnih preporuka, želimo iskoristiti AI i algoritme za personalizaciju učenja. U sustavu bi se slagao portfolio učenika prema interesima koje je sam iskazao, po testu profesionalnog usmjeravanja i prema njegovim ocjenama. Primjerice, ako je učenik odličan u fizici, a posebno ga interesira Higgsov bozon, sustav ga može spojiti s nastavnikom iz druge škole koji je stručnjak na tu temu. Jednostavno mu generira poveznicu da može pratiti predavanje iz svakog dijela Hrvatske, neovisno o tome u kojoj se školi nalazi', rekao je Bilić.

Filip Šišić iz Photomatha, jedne od najbrže rastućih EdTech tvrtki u svijetu, potencijal programa poput ChatGPT-a u školama vidi u prikupljanju i analizi podataka u svrhu stvaranja boljeg kurikula. 'AI može prikupljati podatke o uspjesima na nekom predmetu i bilježiti nepravilnosti, npr. kolektivan i kontinuiran loš uspjeh generacije u nekom segmentu, koji se onda može targetirati i mijenjati kurikul', objasnio je Šišić.

Istaknuo je i da preko 80 posto korisnika Photomathove aplikacije stisne opciju da vidi rješavanje zadatka po koracima. 'To nas iznimno veseli jer pokazuje da većina učenika koristi aplikaciju upravo za ono za što je namijenjena, a ne za varanje na ispitima', istaknuo je.

Ista se stvar odnosi na svaki alat, uključujući i ChatGPT. Učenik mora biti motiviran i znati kako koristiti alat u svrhu učenja, tek onda on ispunjuje svoju svrhu. ChatGPT neće zamijeniti školu, ali može pomoći nastavnicima da iskoriste maksimalni kapacitet nastave i pritom budu kreativni, zaključili su panelisti.