PROMJENE NA VIDIKU

Zašto velike tehno kompanije odjednom govore o zaštiti djece? Evo što bi se moglo dogoditi u budućnosti

10.12.2021 u 17:26

Bionic
Reading

Najnovije britanske odrednice počele su mijenjati američki internet. Tamošnje internetske kompanije sve više rade na mjerama stvorenima za zaštitu djece

Internetom se polako širi val promjene. Dok mlađi od 18 objavljuju videa na YouTubeu, oni su automatski skriveni, TikTok je obećao da će tinejdžerima tijekom noći prestati slati podsjetnike dok Facebook i Google uvode stroge odredbe koje oglašivačima ograničavaju načine na koje mogu oblikovati reklame što ciljaju maloljetnike. Internetske kompanije su u posljednjih nekoliko mjeseci 2021. počele preoblikovati pravila poslovanja i aplikacije tako da štite privatnost i mentalno zdravlje djece.

Jedan od najvećih razloga? Britanija.

Nova pravila uvedena u rujnu mladim Britancima pružaju dodatnu razinu digitalne zaštite. Britanski regulatori, donedavno pod imenom Age-Appropriate Design Code, odnosno Children’s Code, mijenjaju internetsko iskustvo djece i njihovih roditelja u SAD-u i drugim državama svijeta.

Trenutno svjedočimo raspravi američkih zakonodavaca o ažuriranju zakona za zaštitu djece na internetu i kao jednog od glavnih negativaca imenuju Instagram.

Što je to Children's Code?

Ideja koju ističe Children's Code (ili skraćeno CC-) ta je da kompanije moraju razviti interne alate za dobrobit djece. Iste kompanije pravno su odgovorne za zaštitu mladih. Regulatori, doduše, nisu preuzeli svu odgovornost i kontrolu od roditelja, već se postavljaju u poziciju podrške.

Također od internetskih stranica traže aktivaciju najvećih mogućih zaštita privatnosti za sve osobe ispod 18 godina te isključenje značajki koje prate njihovu lokaciju. Digitalne usluge, naglašava New York Times, moraju i sakupljanje informacija o djeci svesti na minimum.

Neke od donesenih odredbi namjerno su nejasne te u neku ruku predstavljaju glavni razlog za to što se tehnološka industrija suprotstavljala novom zakonu. Unatoč tome, zakon je prihvaćen nakon poduže diskusije i negodovanja. Premda ideja sigurnijeg interneta za klince podržanog zakonom izvrsno zvuči, trenutno je prerano za donošenje ikakvih zaključaka o njezinoj učinkovitosti ili tome koliko se može provesti, piše izvor. Također postoji druga strana medalje, a to je sve rigorozniji sustav za provjeru informacija o korisnicima koji pristupaju stranicama, što je de facto druga vrsta pritiska na korisničku privatnost.

Većina zagovornika dječjih prava naglašava da su smjernice novog zakona pažljivo osmišljene te da nastoje promijeniti internet za potencijalno ranjivu skupinu korisnika.

Ok, Britanija ima svoj zakon. Zašto on utječe na čitav internet?

Kako bi se uskladili s novim britanskim zakonom, Google, Facebook i drugi tehno divovi morali su promijeniti značajke na lokalnoj razini, no to bi, navodi izvor, mogao biti loš potez. Zakonodavci diljem svijeta sve više zagovaraju značajke i sustave zaštite koji čuvaju djecu od seksualnih napasnika, neprikladnog sadržaja, zlostavljanja i ostalih rizika života na internetu.

Te kompanije dobro znaju da će se zakoni slični britanskom uskoro početi pojavljivati diljem svijeta, što znači da su zaključile da je dobro biti korak ispred.

Slijedi potez Washingtona?

Članovi i članice Kongresa raspravljaju o potencijalnom ažuriranju američkog zakona za sveobuhvatnu zaštitu djece pod imenom Children’s Online Privacy Protection Act. Zakon iz devedesetih godina prošlog stoljeća naredio je najvećim internetskim pružateljima da blokiraju pristup djeci mlađoj od 13 godina, no općenito je poznato to da klinci često 'vise' na internetu bez roditeljske dozvole.

Pitanje je što se može poduzeti da bi se njihovo internetsko iskustvo učinilo sigurnijim.