ALFA GENERACIJA

Izvannastavne aktivnosti 21. stoljeća

05.02.2011 u 10:45

Bionic
Reading

Nastavljamo u zaigranom ritmu promišljati školu budućnosti koja na naslovnice tablet izdanja novina stiže ne zbog uporabe noževa u tučnjavi ili besramnog nepotizma, već zato što su njeni učenici napravili robota za okopavanje vrta! Budući da izrazito cijenimo geek kulturu, istražili smo što može ponuditi ili već nudi našim malim genijalcima. Jimmy Neutrone, stižemo!

Kurikulum i nastavni plan i program (trenutno) ne poznaju pojam 'geek', dok glavobolja hvata i kroatiste koji nemaju adekvatan izraz za njegov prijevod, pa se obično opisno tumači kako je riječ o osobi izrazito opsjednutoj strašću prema vrlo uskom i često neobičnom području. No zaboravimo izvještačeno karikirani stereotip o likovima s naočalama i zategnutim tregerima (proklet bio Steve Urkel!). Izrazita znatiželja i ljubav prema specifičnom području u školama obično ulazi u okvir priče o darovitim učenicima, a shodno tome bi i naši 'geek' sadržaji najviše ispunjavali prostor tradicionalne postojeće dodatne nastave i izvannastavnih aktivnosti. Kako jedan od primata školskog sustava 21. stoljeća treba biti  integracija cjeloživotnog učenja i zabave, 'geekovi' su pravi ljudi za akciju.

RPG grupa (Riješi Pametna Glavo grupa)

'Za poticanje kreativnosti treba razviti djetinju sklonost igri i djetinju želju za prepoznavanjem', rekao je Albert Einstein. Nažalost, igra obično nije prijatelj u školi - u mlađim danima djecu se pokušava što snažnije disciplinirati i naučiti mirnom sjedenju u klupi, dok ju kroz tinejdžerske godine odbacuju sama djeca želeći na silu i što ranije imitirati 'ozbiljne' odrasle iz kvartovskog kafića, nametnutu medijsku kulturu Big Brother frajera ili Hannu Montanu. Ipak, vjerujemo da igra može naći vrlo sofisticiranu i korisnu primjenu u obrazovanju. No pritom ne mislimo na puko igranje na računalu, već upravo suprotno - želimo vidjeti u učionici klasičan RPG na tabli!

Stvaranje cijelog novog fiktivnog svijeta, probijanje granica mašte, uživljavanje u životne uloge, nošenje s problemskim izazovima te ključna izravna fizička komunikacija i interakcija s vršnjacima, samo su neke od prednosti klasičnog RPG-a, za čije je kvalitetno iskorištavanje u obrazovnu svrhu potrebno relativno malo novca, ali jako puno mašte i upornosti. Često kukamo da su škole zanemarile razvoj 'običnih' životnih sposobnosti nekoć razvijanih kroz domaćinstvo, pa nije li dobra partija RPG-a prava prilika i za zajedničku izradu odjeće potrebne za igranje uloge vilenjaka ili viteza?!


Eko Tehno

Danas gotovo da i nema osnovne škole (srednje su u tome poprilično podbacile) koja nema određeni oblik eko-grupe, s listom provedenih eko-akcija poput npr. skupljanja papira. Alfa generaciju taj problem zasigurno neće mučiti s obzirom da papira neće biti ni približno kao danas, ali definitivno će postojati ekološki još neugodniji elektronički otpad. Kako sva ta gomila mobitela, matičnih ploča i LCD-a ne bi završavala po zemljama Trećeg svijeta, gdje njihovi vršnjaci za koricu kruha skupljaju vrijedne metale iz odbačene tehnologije, eko-grupe je potrebno izdignuti iznad prigodničarskih aktivnosti i transformirati u svakodnevni školski način života.

Elektronski otpad s ulice ili, što je još češće, iz obiteljskog doma, više nikada ne smije dospjeti do smetlišta već samo do pogona za reciklažu ili - učionice! U školi se s kompetentnim profesorima intenzivno radi na utvrđivanju kvarova, pokušavaju se čak izraditi i nove naprave od odbačenih dijelova, a za daljnji školski rad koristi se baš sve što profunkcionira! Znači li to da je škola postala smetlište? Ne, već da je na sebe preuzela društvenu i ekološku odgovornost koja je možda važniji obrazovni cilj budućnosti od čitanja Homerove 'Ilijade'. Naposljetku se od gomile plastike, čipova i žica kreativnošću stvaraju ukrasne figurice ili čak uporabni predmeti poput kutije od CD-a i disketa. Inspiracije ne manjka.

SF laboratorij

U školskim klupama znanstvenofantastična literatura najčešće nije prihvatljivo društvo, što posebno dolazi do izražaja kada je riječ o literaturi novijeg datuma. Jedini kontakt sa znanstvenom fantastikom svodi se na ponešto koketiranja s Julesom Verneom, kojeg naravno obožavamo, ali je prihvatljivo jedino ukoliko želimo da djeca zaostanu na viziji budućnosti iz 19. stoljeća.

Zbog uloge u razvoju kognitivnih sposobnosti i divergentnog razmišljanja SF zahtijeva sveobuhvatnu eksploataciju unutar posebno opremljeno i uređenog SF laboratorija, s letećim tanjurom na plafonu i vizijama budućeg metropolisa na zidovima. Zamislimo grupu koja od početka do kraja školske godine ima zadatak napisati scenarij SF filma, a onda ga naposljetku režirati, snimiti, montirati i u konačnici - promovirati i distribuirati! Svakako moramo pohvaliti SFeru koja svake godine nagrađuje školarce koji rasturaju s pričama o kućnom ljubimcu robotu, ljetovanju na drugom planetu i svemirskim detektivima. Genijalno!

Robot Team

Možda sam beskrajno naivan, ali kada uđem u elektrotehničku školu očekujem da će mi između nogu proći robot na kotačićima zbog kojeg ću opsovati jer sam zamalo pao, no ujedno se i slatko nasmijati jer znam da se u takvoj školi zbiva nešto sjajno. Nažalost, činjenica je da nismo naviknuti razmišljati o školskim hodnicima kao stvaralačkim bazama u kreativnom kaosu, nego o mjestu ispunjenom ekipom koja raspravlja o sinoćnjoj Onurovoj prevari Šeherezade. Potpuno krivo! Ugodno je iznenađenje u koliko je škola robotika već postala lijepo izgrađena izvannastavna aktivnost koju pohađaju stotine uzbuđenih učenika. No previše toga prečesto nedostaje - novca, vremena i kvalitetnih ljudskih resursa da bi se ispunila atmosfera produktivnog kreativnog kaosa, ali mi se nadamo da će nas na roditeljskom sastanku pozdraviti još ambiciozniji uraci i novi dežurni učenik. 

Retromanija

Naša ljubav prema retru višestruko je dokazana s obzirom da se zabavljamo uz upoznavanje povijesti koja je u klasičnim udžbenicima obično zanemarena. Većina učenika također jako voli povijest, ali s vremenom nastaje sve veći zamor, s obzirom da uzbuđenje rimskog razdoblja i srednjovjekovlja zamjenjuje opterećujuća nacionalna politika. Prvi alfa učenici počet će sa slušanjem povijesti oko 2021. godine, kada će tiskane knjige dramatično smanjiti svoje prisustvo, a svijet analognih fotoaprata, kasetofona, gomile modela računala (...) biti već pristojno udaljena prošlost. Intrigiranje 'alfića' poviješću bit će zabavnije i svrsishodnije kroz igru i kreativno stvaralaštvo.

Grupa 'retromanijaka' pronalaziti će 'stare' tehnologije i općenito stare stvari na buvljacima, pokušavati ih vratiti u upotrebu, a onda i koristiti. Pravi hit među učenicima 2025. je razvijanje filmova u tamnoj komori, tipkanje na pisaćoj mašini, snimanje kamerama s VHS kazetom, korištenje fiksnog telefona te igranje 'nekim' OS-om zvanim Windowsi...  Lekcija o Khuenu Héderváryu ipak može sačekati koji sat.