Unfollow by Jasno i Glasno

Oscar za društvene mreže

03.03.2011 u 11:30

Bionic
Reading

Prvi put u povijesti dodjele Oscara online društvene mreže Twitter i Facebook odigrale su važnu ulogu u prijenosu ceremonije. Što od strane samih organizatora, glumaca i voditelja, što od strane same publike koja je intezivno, aktivno i neposredno sudjelovala u čitavom događaju, prethodnih godina rezerviranom samo za gledatelje TV prijenosa

Što je glumac i voditelj James Franco po izlasku na pozornicu tijekom 83. dodjele nagrade Oscar radio s mobitelom u ruci? Isto što je radio i par trenutaka prije prvog izlaska, u backstageu. A potom i svaki put kad se tamo vratio. Stavljao fotke i filmiće na svoj Twitter profil. Tvitao, po naški.

Franco je tako napravio logičan korak koji se ove godine očekivao, obzirom na i dalje rastuću popularnost mikroblogerskog servisa Twittera. Paralelno s njim, ekipa iz organizacije Oscara na svojem je službenom Facebook profilu izvještavala o dobitnicima, a na Twitter su stavljali fotografije s ceremonije te s proslave nakon same dodjele.

Franco i organizatori Oscara tako su publici ponudili dodatnu vrijednost, odnosno dodatni sadržaj koji se nije mogao vidjeti putem tv ekrana. U zemljama poput Hrvatske, gdje nacionalna dalekovidnica nakon mnogo godina nije prenosila dodjelu, radi uštede financijskih sredstava, publika je prateći Twitter i Facebook kanale bila na vrijeme izvještavana o svemu što se događalo. Fotke nisu bile visoke kvalitete, već obične, fotkane mobitelom, što je samo dalo šarma Oscarima jer je tako prirodnije za spomenute servise.

Milijun tvitova za Oscare

Nasuprot njima, brojna publika, stotine tisuća njih, Oscare su komentirali uživo, također na Twitteru i Facebooku. Da budemo precizniji, prema istraživanju servisa Tweetbeat, oko 400 tisuća ljudi tvitalo je tijekom prijenosa. Drugi servis, TweetReach, ponudio je nešto točnije podatke. Prema njihovom istraživanju i praćenju, tvitalo je 388,717 korisnika. Oni su producirali 1.269,790 tvitova koji su imali 1,666,458,778 impresija. Najviše pojedinačnih retweetova (2963) dobio je tvit profila napopularnije američke stranice s lažnim vijestima – the Onion: 'Kako nepristojno  - niti jedan lik iz Toy Story 3 nije se udostojio doći'.

Iako u puno manjim razmjerima, slično je bilo i u domaćoj, odnosno regionalnoj tvitosferi te na domaćim Facebook profilima, posebice onim korporativnim, vezanim uz filmsku industriju. Stotine ljudi bdjelo je čitavu noć uz dodjelu te su tvitali svoje impresije o nagrađenim filmovima i glumcima, haljinama, voditeljima...

Usporedbe radi, tijekom prijenosa Super Bowla i Grammyja, pojavljivalo se 17 tisuća tvitova u minuti. Tijekom prijenosa Oscara ta je brojka bila znatno manja – 12 tisuća tvitova u minuti. Prema analizama stranih medija, brojka je manja jer se 'filmska industrija još uvijek nije pronašla na Twitteru, za razliku od glazbene gdje zvijezde poput Lady Gage i Justina Biebera imaju stotine tisuća followera'.

Sam Franco na twitter je stavio nekoliko svojih fotografija, onih Anne Hataway, svoje suvoditeljice, pa čak i fotografiju Oprah Winfrey. Osim fotki, postavljao je i filmiće, uključujući i onaj na kojemu je obučen kao Marilyn Monroe, a sve kako bi izazvao dodatni interes. Prema procjenama filmofila, ovogodišnja je dodjela bila pomalo dosadnjikava, no publika nikad do sad nije bila toliko angažirana u komentiranju i interakciji.

And the Oscar goes to...

Aspekt društvenih mreža koji je pomalo razočarao bila je službena stranica Akademije koja je skupila 'samo' 273,505 fanova. Ipak, broj likeova i komentara na njihove objave tijekom dodjele broji se u tisućama, a ne treba zaboraviti niti stotine drugih fan stranica koje su dodjelu Oscara iskoristile za angažman vlastitih Facebook fanova. Spomenuto razočaranje jednako je i 'fijasku' filma Društvena mreža za kojeg su fanovi očekivali da će dobiti više Oscara i to u važnijim kategorijama.

Ako usporedimo te brojke s onima gledanosti putem TV-a (prema prvim istraživanjima oko 40 milijuna, što je za za nekoliko postotaka manje nego prošle godine) riječ je o, na prvu ruku, neznatnim vrijednostima. Ipak, svi analitičari internetskih medija slažu se da je interakcija u online društvenim zajednicama izvrstan pokazatelj kvalitete dodjele, te da su brojke u očekivanom razmjeru.

Valja spomenuti i drugi aspekt društvenih online mreža koji je tijekom ovogodišnjih Oscara došao do izražaja, a to je novi način gledanja TV prijenosa uz zajedničko komentiranje 'na velikom kauču', odnosno na istom virtualnom prostoru. U tehničkom smislu to i nije neka novost, obzirom da se, primjerice, na Forum.hr-u forumaši već godinama 'udružuju' tijekom gledanja važnijih prijenosa, no ono po čemu se Twitter ističe je mogućnost istovremenog praćenja puno većeg broja osoba, neovisno o njihovoj lokaciji i jeziku. Također, upotrebom ranije dogovorenih #hashtagova, praćenje je uvelike olakšano.

Oscarovskim rječnikom, nastup online društvenih mreža kao 'voditelja ceremonije' bio je zabavan i izuzetno prihvaćen, a 'Oscare' bi dobili, ako ni u kojoj drugoj kategoriji, onda u onoj za najbolju – montažu.