Unfollow by Jasno i Glasno

#prosvjed na Twitteru i Facebooku

Objavljeno: 08.03.2011 10:50 / Nebojša Grbačić

Foto: Ostale fotografije P.B. / P.B.

Mini revolucija koja se ovih dana valja hrvatskim ulicama korektno se prati u mainstream medijima, no 'mali razgovori' o prosvjedima, kao i neke ekskluzivne, točne i neovisne informacije stižu direktno od prosvjednika, s mjesta događaja, i to putem popularnih društvenih mreža

U naletu inspiracije, netko je na Twitteru dovitljivo primijetio kako su prosvjedi koji se ovih dana odvijaju u Hrvatskoj izuzetno postmodernistički – s porukom, ali bez forme i sadržaja. No neovisno o tome koji je vaš stav o prosvjedima, podržavate li ih ili ne, ili se pak slažete s generalnom porukom Vladi, ali ne i s metodama, odnosno vodstvom, činjenica je da se oni paralelno odvijaju na ulicama i na online društvenim mrežama te da spomenuta poruka putem interneta dolazi do velikog broja ljudi – od velikog broja ljudi.  

No prije nego što se pozabavimo temom, idemo ispraviti jednu krivu drinu. Ovo što se događa na ulicama pogrešno se u medijima percipira, odnosno komunicira kao 'Facebook prosvjed'. Slučajno ili vrlo vjerojatno namjerno, u nadi da će sami staviti u logičke okvire ono što su organizatori loše napravili u startu, mediji kroz naslove vrište spomenutu konstrukciju. Facebook je alat za komunikaciju koji je olakšao organizaciju prvog turnusa prosvjednika. I tu priča staje, izuzev nekoliko grupa u kojima se ljudi svađaju, više nego što se organiziraju. Na Facebooku je više od 1,2 milijuna hrvatskih građana, koji ga koriste u privatne svrhe (za interakciju s prijateljima). U najmanju ruku - nije fer trpati sve građane u isti Facebook koš kao da su zasebna, homogena grupa, a ne mreža najčešće nepovezanih grupa građana. Prije ere društvenih mreža, prosvjedi su se organizirali na razne načine, no nitko se ne sjeća 'SMS prosvjeda', niti ih je itko tako zvao u danom trenutku. Čisto ilustracije radi, a po istoj logici, pogrešno je u hrvatskom jeziku internet pisati velikim početnim slovom.

Twitter vs. Facebook

Mainstream mediji snose direktnu krivicu za popularizaciju 'Facebook prosvjeda' kao naziva. Također, snose i krivicu za selektivno i ponekad pristrano izvještavanje s prosvjeda. Tu upadaju junaci današnje priče – tviteraši.  Ne trebate čak ni imati aktivni profil na Twitteru, dovoljno je da u tražilicu upišete hashtag #prosvjed pa da pratite što online populacija piše o prosvjedima.  Doduše, zaleti se pokoja tvrtka neiskusna u (online) komunikaciji pa 'krivotvori' hashtag #prosvjed i uza nj nadahnuto lupi svoju reklamu, no takvi padobranci su, srećom, u manjini.

S obzirom na prirodu, dostupnost i brzinu medija kao što je Twitter, najčešće se radi o nepristranim informacijama s mjesta događaja. Same informacije često su popraćene foto i video zapisom i što je najvažnije – dostupne su u realnu vremenu. Kao i komentari na njih te na prosvjed u cijelosti. Ujedno i mali savjet organizatorima prosvjeda – nepravedno ste zapostavili Twitter, pa ne čudi stoga što je veoma brzo osvanuo lažni profil Ivana Pernara koji mu ne ide u prilog. Doduše, mnogo toga mu ne ide u prilog, od neartikuliranih izjava i radikalnih stavova do očiglednih kompleksa veličine, pa se Twitter zajednica prilično jasno ogradila od njega.  

Na Twitteru je komunikacija o prosvjedima interaktivna u pravom smislu te riječi, za razliku od Facebooka. Tamo prvo morate pronaći grupe (fan stranice) prosvjeda (a kojih ima nekoliko) te potom ralicom raskrčiti hrpe nesuvislih komentara da biste došli do neke konkretne informacije, a ako jednu takvu tamo i ostavite, proći će određeno vrijeme prije nego što se ona 'uhvati' i postane korisna.

Nekako u posljednji čas na domaćem se internetu pojavila stranica prosvjednik.com čiji autor (zasad nepoznat) pokušava uniformirati glas 'online' prosvjednika u jednom, jasnom smjeru. Primijetit ćete da se na stranici nalazi Twitter feed, odnosno dio stranice uživo prenosi što se događa na prosvjedima te sve informacije vezane uz njih, a koje su objavljene na twitteru uz #prosvjed hashtag.

Selektivno novinarstvo

Ako se načas ostavimo diskusije o tome čiji je tata veći, onaj Facebookov ili Twitterov, i ako podvučemo svu online komunikaciju pod isti nazivnik, dobit ćemo jednu zaista snažnu zajednicu ljudi koji daju svoj aktivistički doprinos maloj revoluciji koja bi mogla imati značajno velike posljedice na čitavo društvo, online i offline.

Društvene mreže na internetu odigrale su primijećenu ulogu u informiranju šire svjetske javnosti tijekom nedavnih revolucija u Egiptu i Libiji, no u nešto drukčijem kontekstu nego što je to u Hrvatskoj. Naime, tamo su mediji u potpunosti bili u blokadi i većina informacija koja je stizala do ostalih dijelova svijeta išla je upravo putem interneta i spomenutih zajednica.

U Hrvatskoj nema veće cenzure onoga što se događa na ulicama, samo već spomenutog selektivnog izvještavanja, stoga paralelno praćenje prosvjeda (za većinu onih koji u njima ne sudjeluju) putem mainstream medija i online društvenih mreža olakšava jasniju percepciju i prosudbu onoga što se događa oko nas.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu