RETRO

Pozdrav iz(nad) Zagreba

Objavljeno: 03.04.2011 09:00 / Kristian Benić

Foto: Ostale fotografije arhiv / K.B.

Manje je poznato da je na Zrinskom trgu br. 17 u Zagrebu planove o izradi zračnog broda stvarao David Schwarz, trgovac drvenom građom. Prema spekulacijama, njegove planove bezočno je pokrao grof Ferdinand von Zeppelin, dok je sam Schwarz umro prije nego je njegov zračni brod poletio

Kada je u 19:25 minuta 6. svibnja 1937. godine LZ129 Hindenburg završio u plamenu odvevši u smrt 36 putnika i članova posade bio je to okrutan kraj sna o zračnim brodovima kao osnovi zračnog transporta. Samo četrdesetak godina ranije sve je izgledalo potpuno drugačije - perspektivno, maštovito, uzbudljivo. Dok braća Wright još nisu ni uzdigla svoju motornu letjelicu, prijevoz putnika prometnim sredstvom baziranom na mehanizmu zamišljenog zračnog broda doživljavan je kao dobar pravac razvoja. Fenomen razglednica s motivima zamišljene budućnosti dočarava nadanja - u već postojeći urbanistički ambijent dodavani su i zračni brodovi, pa se npr. javljanje iz Zagreba u prvim desetjećima XX. stoljeća stranom prijatelju moglo fino začiniti slanjem razglednice 'Pozdrav iz Zagreba' s grafikom zračnog broda i dvoje sretnih putnika u letu iznad Trga bana Jelačića!

Veza Zagreba i zračnih brodova u to pionirsko vrijeme njihovog razvitka nije bila samo fikcionalna već poprilično intrigantna - na Zrinskom trgu br. 17. planove o izradi zračnog broda stvarao je David Schwarz, trgovac drvenom građom, a kako će se pokazati, ličnost, čije je planove detaljno proučavao, prema spekulacijama čak i bezočno pokrao, sam grof Ferdinand von Zeppelin! Boraveći zbog posla često u baraci nedaleko Koprivnice, iako strukom trgovac, Schwarza opsesivno progoni misao o samostalnom konstruiranju zračnog broda. Nakon što teško stradava u požaru vlastite pilane potpuno napušta trgovinu i posvećuje se stvaranju konkretnih nacrta.

Iz Rusije bez ljubavi

Suprotno uobičajenom razmišljanju prema kojem trup zračnog broda zbog manje težine mora biti od tkanine Schwarz razvija ideju o težem aluminiju kao zadovoljavajućem materijalu. U tom trenutku njegov životni put postaje avantura dostojna Indiane Jonesa; Austro-Ugarska mu uskraćuje sredstva potrebna za rad, ali ga ruski car Aleksandar III poziva u St. Petersburg gdje uz carsku financijsku podršku stvara zračni brod pokretan Daimlerovim benzinskim motorom. Nakon dva uspješna testa Rusi pokušavaju doći do izuma, optužuju ga za za špijunažu, a Schwarz pod okriljem noći demontira zračni brod i vraća se u Zagreb. Zbog atraktivnosti inovacije pozivaju ga i u Pariz u kojem za Schwarza opet nema sreće - u pravom slučaju industrijske špijunaže Francuzi pokušavaju snimiti tajne nacrte! Tek 1895. godine u bazi kraj Berlina izumitelj nalazi potrebne uvjete za rad i nužni mir.

Od novostvorene legure aluminija, čija formula proizvodnje je čuvana u tajnosti, konstruira zračni brod metalne konstrukcije teške 3 560 kg, valjkastog oblika, dug 47 m, širok 13,5 m, sa 3 680 m³ prostora predviđenog za vodikov plin, dok je ispod trupa na nosače obješena gondola snage 16KS. U rujnu 1896. godine Schwarz izvodi prve pokušaje leta  novonastalog mehanizma što s uzbuđenjem prati i zagrebački tisak. Na žalost, prvi službeni let entuzijastični izumitelj nije dočekao. Putujući iz Zagreba prema Berlinu,  iz Beča brzojavom 13. siječnja 1897.  javlja supruzi da započne punjenje broda vodikom, a tada nastupa šok - Schwarz doživljava moždani udar i ruši se mrtav! Očajna udovica, ne želeći da trud uzalud propadne, krajem  iste godine, ipak organizira prvi službeni let otvarajući novi nevjerojatan zaplet - među okupljenim prvim promatračima nalazi se i njemački general Ferdinand von Zeppelin koji tražeći vlastitu inspiraciju ne krije oduševljenje izumom.

Ostalo je povijest... Kako je ideja o zračnom brodu kao temelju putničkog prijevoza propala teško da bi Schwarza zadovoljilo što se cijeli žanr suvremenog SF - a inspirira motivima letećih brodova, a još manje što se nespretni tajni agent Archer u epizodi 'Skytanic' okrutnim humorom poigrava s njegovim nedostacima. Iako zračni brodovi danas uglavnom služe kao nebeski reklamni panoi, letjelice za razgledavanje i element fikcije pop kulture možemo biti ponosni što je izuzetna ličnost Davida Schwarza hodala našim ulicama.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu