Unfollow by Jasno i Glasno

Mali, pošto web stranica?

12.07.2011 u 09:30

Bionic
Reading

Donosimo kratki vodič s najvažnijim informacijama koje morate znati prije nego poželite napraviti web stranicu za vlastitu tvrtku i 'zakoračiti u digitalno doba'

Dojma sam da je fraza iz uvoda 'zakoračiti u digitalno doba' jednako omražena kao i sam postupak digitalizacije vašeg biznisa, odnosno zalupljivanje vrata pred nosom analogonom dobu i prihvaćanje modernih opcija i alata za unapređenje vašeg biznisa. Dakle, u ovom kratkom vodiču ne pišemo o 'dobrom poslu na internetu', odnosno razvoju novih ideja, startupova, već o problematici koja je u Hrvatskoj itekako prisutna, a o kojoj se piše i brine izuzetno malo. Članak, također, namjerno objavljujemo početkom ljeta, tako da ima dobra dva mjeseca, prije nego se vratite s godišnjih, da se 'primi' i dođe do publike kojoj se obraća, a to nisu web developeri, programeri, dizajneri te ekipa iz web struke, već oni manje skloni internetu. Ali s dugoročnom tendencijom prenošenja vlastitog biznisa na web, iz koje god on sfere bio.

1. Susjedovom malom dajte slatkiše, ali ne i da vam napravi web stranicu

'Susjedov mali' itekako je poznat izraz u web struci, a odnosi se, kako mu i ime kaže, na susjedovog malog koji se, eto, malo razumije u web i koji bi vam mogao između dvije utakmice sklepati web stranicu. U ime svih koji se bave internetom, apeliram, molim, kumim i preklinjem da prestanete podcjenjivati web struku! Odabirom 'susjedovog malog' radite upravo to – bacate web struku na koljena i kao da to nije dovoljno još je par minuta cipelarite.

Susjedov mali može znati ponešto o web stranicama, ali nikako sve, ili barem dovoljno. Susjedov mali ne može vam garantirati u pravilu ugovorom određene rokove, kvalitetu, podršku i razvoj. Susjedov mali vam ne može ispostaviti račun niti s njim možete potpisati valjani ugovor. Susjedov mali u pravilu ne može kasnije održavati te web stranice, a to je nužno. Ne može vam garantirati efikasnu i dobro dizajniranu web stranicu. U pravilu će napraviti nešto što će vama, koji se ne razumijete u web (niti se to od vas traži) izgledati OK, dok će se web developeri sablažnjavati. Ukratko, napravit ćete si više štete nego koristi. Susjedov mali možda bi vam znao izvaditi zub kombinirkama, ali ćete uvijek otići zubaru – stručnjaku. Mudrome dosta.

2. Izrada web stranica je posao. Posao košta. Budite spremni platiti

Ako ste već odlučili prenijeti svoj biznis u 'digitalno doba', imajte na umu da će vas to koštati. Realno, kvalitetnu web stranicu možete dobiti već za 10-15 tisuća kuna. Često i manje, ako je riječ o određenim servisima koji nude 'stranice na kile', a koje su u pravilu sve iste, s ponešto vizualnih izmjena i najčešće namijenjene za određenu nišu (turizam, web trgovine). Takve web stranice možete dobiti i za tisuću, dvije ili tri. Ako hoćete kvalitetnu web stranicu s nekoliko funkcionalnosti, morat ćete izdvojiti oko 25-45 tisuća kuna, ovisno o projektu. Ako hoćete vrhunsku web stranicu, cijena će iznositi u pravilu više od 50 tisuća kuna. A kad vidite genijalnu web stranicu koja osim vrhunskog izgleda ima i fantastičnu (najčešće jednostavnu) funkcionalnost, ili više njih, i koja vam je sjela na prvu, znajte da je ista koštala oko 100 tisuća kuna.

3. Obratite se web konzalting tvrtkama

Internet je područje koje se strahovito brzo širi i razvija. Svakodnevno se pojavljuju deseci novih tehnologija, pristupa i novotarija. Vjerujte, ni ja koji se bavim webom i koji ga pratim kao novinar i smatram se izuzetno upućenim, ne znam sve. I svakodnevno moram učiti nove stvari. Od vas se to ne očekuje, vi imate svoj posao kojim se bavite. Ali zato pronađite kvalitetnu web konzalting odnosno 'webzalting' tvrtku (nova riječ, molim da uđe u strukovni rječnik, hvala!) čiji će vas stručnjaci voditi kroz čitav proces, od ideje do realizacije. Ljudi pogrešno misle da je to posao programera i dizajnera i da se to 'podrazumijeva'. Ne. Programer programira, dizajner dizajnira. Ako ne znate dovoljno o web stranicama, trebat ćete nekoga da vas vodi. Netko vam mora objasniti zašto nije dobro staviti 'zastavu koja se vijori' na vrh stranice, i netko tko će vam znati prevesti na 'hrvatski' pojmove poput: SEO, CMS, header, hosting i sl. Većina web tvrtki taj posao naplaćuje dodatno, a u RH možete pronaći ljude koji se bave isključivo konzaltingom te vrste i koji će vas primiti za ruku i voditi kroz čitav proces.

4. Pustite stručnjake da rade svoj posao

Stvar je struke, naravno, ali prije svega stvar je i ega. Nitko ne voli da mu se popuje dok radi svoj posao, u kojemu je stručan i kvalitetan. Isto kao što vi ne želite da vam netko govori kako da radite ono čime se bavite 15 godina, tako ni web struka ne želi da joj se upliće u posao. Jednom kad ste dogovorili koncept, osnovne smjernice izgleda i, najvažnije od svega, cilj vaše web stranice, odnosno rezultate koje želite istom postići (a vjerujte, može se postići puno više nego što mislite) te potpisali ugovor – tu vaše uplitanje prestaje. Nemojte sugerirati izgled, niti funkcionalnosti. Ako ste unajmili stručnjaka (vidi točku broj jedan) – vjerujte mu. Vaša web stranica vama se ne mora sviđati. Vrlo vjerojatno će se pronaći barem 100 ljudi kojima će biti loša. I isto toliko ljudi kojima će biti genijalna. Web stranicu vaše tvrtke ne radite za sebe, već za svoje klijente, kupce, partnere. Također, izlišno je spominjati koliko vaše uplitanje može usporiti izradu te koju količinu negativne energije možete unijeti u projekt. Kupac nije uvijek u pravu, pomirite se s tim.

5. Prilagodite svoja očekivanja realnosti

Slušam svakodnevno primjedbe klijenata, žale mi se kolege. U pravilu te primjedbe nisu na mjestu. Naravno, nisu sve web tvrtke zlato ni žito, ima kukolja (ali zato – vratite se na točku broj tri) i zna se dogoditi da jednostavno niste dobili dovoljno dobru razinu kvalitete u odnosu na novac koji ste uložili. Život. S druge strane, puno su češće nebulozne primjedbe klijenata koji jednostavno imaju previsoka očekivanja. Kao prvo, vaša stranica neće izgledati kao Facebook ili Google. To su stranice u koje su tijekom godina uloženi milijuni i milijuni u razvoj. Zato i izgledaju toliko genijalno i funkcionalno. Kao drugo, vi ne možete s prethodno navedenim iznosom napraviti novi Google niti to pokušavajte. Vjerujte, samo u Hrvatskoj ima barem stotinu genijalnih web developera, školovanih stručnjaka prekrasne mašte koji svakodnevno pokušavaju napraviti 'novi Google', ali im to ne polazi za rukom. Zašto mislite da će vama koji o internetu ne znate puno? Treće, a možda i najvažnije, izrada web stranice i 'korak u digitalno doba' je proces. Ponekad traje dugo, ponekad nema povratka uloga i godinu, dvije, tri. Ponekad vam posao ode u krivom smjeru. Ali ne toliko često koliko poduzetnicima koji se interneta boje k'o vrag tamjana.

Eh, da, jesam li spomenuo da je 'web stranica' samo malen dio vašeg digitalnog identiteta? O tome drugi put.