RETRO

Vodič kroz '8-track'

21.08.2011 u 09:00

Bionic
Reading

Kroz internetsku revoluciju, uz pornografiju i tiskane medije, najdramatičnije promjene zahvatile su konzumaciju i distribuciju glazbe. Dok nezamislivom brzinom retro fenomenima postaju do jučer 'futurološki' CD-ovi i DVD-ovi, dokopali smo se 8-track albuma - medija koji je u našim krajevima puno manje poznat od longplejki, ali iza sebe krije fenomenalnu priču. U slobodnom prijevodu: kako nas je Kristian Benić navukao na Džoa Maračića-Makija

U posljednjih pet godina kilometri teksta ispisani su o povratku popularnosti vinila ili pak nostalgičnim opisima vremena u kojem su kasetofoni činili temelj konzumacije audiosadržaja, najčešće glazbe, a rjeđe alternativnijih kreativnih izljeva poput uputa za aerobik. Ipak, u pokušaju razrade komparativne povijesti glazbe ex-Yu prostora i svijeta, jedan važan element gotovo potpuno izostaje iz domaće priče - 'stereo 8' ili '8-track' kazete! Iako su u SAD-u krajem šezdesetih i kroz sedamdesete proizvođene u milijunskim nakladama čineći, uz gramofonske ploče, osnovu zabave, naši su susreti s njima bili gotovo simbolični. Ovaj kratak vodič kroz 8-track kulturu neka ispravi tu 'povijesnu nepravdu'...

Početak

Iako je od formalnog obrazovanja imao završenu samo osnovnu školu, tehnološki zanesenjak Bill Lear simboličan je primjer funkcioniranja američke ekonomije. Naime, isključivo samoučenjem i inicijativnošću izrastao je u uspješnog poduzetnika i inovatora. Osim što su od 1963. godine iz okrilja njegove firme letjeli prvi masovno proizvođeni poslovni avioni 'Lear Jet', Bill je revolucionirao i konzumaciju glazbe stvorivši  8-track. Osnovni razlog nastanka 8-tracka bila je želja za boljim iskorištavanjem magnetske vrpce i potreba stvaranja praktične prijenosne naprave, što gramofon ipak nije bio. Posljedično, prvi modeli 8-tracka završili su upravo u njegovim luksuznim poslovnim avionima.

Automobili

Uz inovatore, iza nastanka 8-tracka stajala je i korporacijska suradnja na visokom nivou koja je spojila firme kao što su Ampex, General Motors i Ford. Uloga potonjeg posebno je važna s obzirom na to da su prvi 1966. godine uveli '8-track' u prepoznatljive modele Thunderbirda, Lincolna i  Mustanga. Autosaloni nudili su kupcima primjerke s tvornički ugrađenim sistemom za reprodukciju 8-tracka, što je već do 1970. godine rezultiralo proizvodnjom 28 milijuna (!) 8-track kazeta, dok je direktnu instalaciju u Fordove modele tražilo pet posto kupaca.

Optimizam

Sama pojava 8-tracka dočekana je s vjerom da je napokon stigao medij koji će podići kvalitetu reprodukcije glazbe i pomoći u širenju 'surround' sustava s kojima se krajem šezdesetih naveliko eksperimentiralo. Naravno, Billboard, jedan od najpopularnijih magazina za glazbu je prednjačio: 'You never heard it so good - until you've heard RCA Stereo 8', 'Music lovers are in deep concentration as they enjoy the full dimensional ambiance of stereo 8 music for the automobile.'

TV kultura

Kolika je nostalgična snaga 8-tracka, najljepše svjedoči broj filmova i serija nastalih nakon potpunog tržišnog fijaska, ali kroz koje se referira na negdašnje uživanje u glazbi. Lista je poduža, pa ističemo samo najupečatljivije primjerke. U 'Men in Black' Tommy Lee Jones nakon transformiranja Forda u raketnu letjelicu stavlja Elvisov 8-track album , Homer Simpson također voli iskusiti 8-track čarolije, otkačeni hipi otac Dharme ima cijelu kolekciju 8-track albuma... Osobni TV favorit je prizor iz Roseanne u kojem suprug Dan upoznaje čangrizavu djecu s 'kuloćom' njegove mladosti!  

Nesuđeni 8-track 'In Utero'

S obzirom na popularnost kasnih šezdesetih i kroz cijele sedamdesete, 8-track albumi odražavaju glazbenu kulturu svog vremena - na njima su izdanje doživjeli gotovo svi relevantni bendovi, ali najpopularnija vrsta glazbe ipak bio country. Springsteenov album 'Live: 1975-85' jedan je od rijetkih što je 1986. godine izašao na tada žestoko odumirućem 8-tracku, ali i CD-u i gramofonskoj ploči. Među kolekcionarima vrijednost raste s obzirom na snagu priče koja se krije iza albuma - takav je npr. slučaj s djelom Franka Sinatre i Antonija Carlosa Jobima objavljenom samo na 8-tracku i spletom okolnosti odmah povučenom iz prodaje. U jednom trenutku na eBayu album je prodavan i za 6.000 dolara! Ne potpuno zadovoljni zvukom 'Neverminda', članovi Nirvane ranih devedesetih javno su tvrdili da će sljedeći album snimiti na 8-tracku, što na kraju ipak nisu ostvarili.

'Da'l se sjetiš nekad mene'

U posjedu riječkog muzeja računalstva 'Peek&Poke' je na našim prostorima rijetko prisutna kolekcija 8-track albuma s nužnim Sanyo playerom. Osim npr. uradaka Pinka Floyda, tu su i domaći 8-track albumi koje je krajem sedamdesetih izdavao Jugoton! Među osebujnijima su svakako radovi Džoa Maračića-Makija s uspješnicama 'Ide Džo u Meksiko', 'Da l' se sjetiš nekad mene', a tu su, naravno, i izdanja 'Zabavih koktela' s hitovima Kiće Slabinca, Tereze Kesovije, Lidije Percan... Naravno, sve smo i sami isprobali.  

'So Wrong They're Right'

Tako široko rasprostranjen, a danas potpuno propao fenomen, nije mogao proći bez razvoja snažne scene kolekcionara i nostalgičara jedinstveno zabilježenih u ovom dokumentarcu iz 1995. godine.  Iza njegovog nastanka stoji Russ Forster, marljivi kolekcionar i dugogodišnji organizator događaja kojima se slavila 8-track kultura (npr. Disco Bowling večeri u Chicagu). Dokumentarac je genijalan uvid u svijet strasti i osebujnog razmišljanja kolekcionara iz kojih odiše stav da sve novo obično nije najbolje. 

Muzej

Vrh slavljenja propale kulture ipak je uslijedio za Božić prošle godine u Dallasu, gdje je kolekcionar Bucks Burnett otvorio muzej posvećen isključivo 8-tracku! Potez je izazvao pažnju širokog kruga ljudi, pa je Burnett dao intervju čak i Wall Street Jorunalu. Burnett tvrdi da njegov cilj nije omogućiti mjesto gdje se glazba može slušati čemu može poslužiti MP3, već ga isključivo zanima vizualni i dizajnerski element 8-track albuma. Osebujni kolekcionar povlači i zanimljivu poveznicu - kad u muzeju vidimo žlicu iz Egipta, ni ne pomišljamo njome jesti.