POPFENOMENOLOGIJA

Ekonomija glazbenih lajkova

Objavljeno: 14.10.2011 10:00 / Tonći Kožul

Foto: Ostale fotografije shutterstock / shutterstock

Tonći se danas zamara brojem lajkova na glazbene objave ekipe s Facebooka. Dobro, možda tako zvuči na prvu, ali zapravo promišlja koliko glazba utječe na naše živote i koliko joj pažnje pridodajemo

Je li danas glazba manje važna u generalnom poretku stvari nego prije? Znaju se na tu temu lomiti koplja, ali ne znam koliko to ima smisla kad se malo tko može složiti oko toga po kojim bi mjerilima valjalo odrediti tu famoznu 'važnost'. Brojke prodaje? Medijska zastupljenost? Uska vezanost za društvene promjene i pokrete? Količina vremena ili pozornosti koju ljudi posvećuju glazbi? KOJI točno ljudi?

Ili, da uzmem za primjer aktivnosti ljudi na Facebooku: koju god pjesmu da netko postavi, ona će u pravilu izazvati manje rasprave od rezultata neke važne utakmice ili linka na zadnje dogodovštine Jadranke Kosor... A opet, s druge strane, čini mi se kao da u prosjeku ljudi osjetno češće postavljaju glazbene embedove negoli političke ili sportske sadržaje! I što bismo onda trebali uzeti kao mjerilo važnosti: količinu rasprave koja prati jedne sadržaje ili količinski veću zastupljenost ovih drugih sadržaja? (Društvena važnost vs. važnost za pojedince, možda bi se to moglo i tako preformulirati?)
 
Pitanje ostaje otvoreno, no relativnu važnost glazbe lakše je kvantificirati kad je se usporedi s drugim vidovima popularnih umjetnosti... Moguće je da vaš news-feed priča drukčiju priču, ali na mome – koji ipak uključuje i mnogo ljudi kojima glazba *nije* pretjerano bitna stvar u životu – ona po zastupljenosti prilično uvjerljivo šiša svu ostalu pop-kulturu. TV serije? Vole to ljudi, da, ali debate se najčešće zahuktaju tek oko sezonskih finala. O filmovima se ne priča puno, a i kad se priča – rijetko s entuzijazmom. Knjige više ne čita skoro pa nitko ispod 30 godina, a nije baš ni da se i oni iznad nešto iskazuju. Kazalište jedva da i spominje itko kome to nije profesija. Stripovi? Ha, ha, svakako.

Neka druga Facebook pjesma

Možda je vaš feed drukčiji, možda i nije; pretpostavio bih da i vi možete lako nabrojiti frendove koji ne pokazuju interes za nešto od navedenog, ali se zato mogu kladiti da ćete se već malo teže moći dosjetiti primjera onih koji na Fejsu nikad ne postavljaju – glazbene sadržaje!

A ono što mi je u toj priči vjerojatno najzanimljivije je... ekonomija lajkova. Normalno je, primjerice, vidjeti da određene vrste neglazbenih objava – vijest o dolasku djeteta na svijet, duhoviti komentari ili .jpegovi vezani za aktualne događaje – dobiju i po nekoliko desetaka lajkova, posebno kad potječu od neke javne osobe. No iznenađujuće rijetko vidim da neka pjesma dobije dvoznamenkast broj lajkova, čak i kod ljudi s četveroznamenkastim brojem frendova! I dok recimo količina lajkova za vijesti o novorođenima eksponencijalno raste s količinom frendova, količina lajkova za glazbene numere obično baš i nije toliko proporcionalna nečijem broju frendova.

Što se najbolje vidi kad ljudi pokušavaju upoznati druge s nekom novom muzikom.

Usporedbe radi, ja, na primjer, nisam neki kralj društvenosti, imam svega tristotinjak frendova na fejsu, i kad ja tamo metnem neku 'nikad čuo' stvar – dobijem obično od nula do dva-tri lajka (češće nula, da budem iskren!). Kod frendova DJ-a koji, pak, imaju i po par tisuća više frendova od mene – prosjek lajkova za 'nikad čuo' stvari je... oko pet-šest? Sedam-osam? A zna se dogoditi da čak i njima neka takva stvar ne dobije nijedan lajk!

Strah od nepoznatog?

Što bi se iz toga moglo zaključiti? Da premoćnu većinu ljudi jednostavno ne zanima istraživanje nepoznate im muzike? Da se ljudima koji čekiraju nepoznatu muziku - svidi jako malo toga? Da više frendova podrazumijeva i veću statističku vjerojatnost da će se među njima naći i onih kojima je 'nepoznata' glazba poznata, pa je lajkaju kao što i prosječan puk lajka poznate hitove? Da su ljudima koji aktivno istražuju novu glazbu preporuke prijatelja i znanaca - sporedan kanal za otkrivanje glazbe? Da ljudi nemaju puno vremena za glazbu i da su stoga ili jako selektivni ili jako nasumični u izboru one s kojom će se uhvatiti u koštac?

Pa vjerojatno je posrijedi ponešto od svega toga, a i valja obratiti pažnju na to kako tih nekoliko lajkova što ih oni s tisućama frendova skupe za 'nikad čuo' mjuzu – svaki put uglavnom potječu od različitih ljudi! Što će ga reći: ljubav za glazbu kao takvu univerzalna je pojava, no manje je univerzalna kad se trebamo složiti oko toga koja je i kakva točno glazba vrijedna pažnje... A sad, čini li je to manje ili više važnom u generalnom poretku stvari – procijenite sami.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu