RETRO

Gdje je moj kuhinjski robot?!

Objavljeno: 06.11.2011 10:30 / Kristian Benić

Foto: Ostale fotografije arhiv / arhiv

U preko 60 retro tekstova na tportalu i više od 20 priča u magazinu Plan B Kristian Benić često se sporadično kroz analize kulturnih/pop/tehnoloških fenomena prošlosti zapitao i o neostvarenim futurološkim predviđanjima. No ovaj put nas ne vodi u svijet propalih planova o nastambama na Mjesecu, lebdećim automobilima, već pokazuje kako su među većim gubitnicima propalih futurologija zapravo - žene!

Zlatno vrijeme tipične domaćice, stila ilustriranog 'madmanovskom' Betty Draper, rastrgane između vizije ljepotice posvećene odgoju djece i želje za slobodom, pojeo je val liberalizacije i razbijanja "američkog sna" kroz kontrakulturne pokrete druge polovice šezdesetih godina. Iako je ideološki, ekonomski i kulturalno socijalizam stremio prema drugačijem društvu, predodžba "savršene" domaćice između tri bloka ("Nesvrstane" računamo kao posebne) razlikovala se samo u nijansama. Također, u zajedničkom kolektivnom imaginariju budućnosti domaćice su dobile poziciju onih koje će među prvima radikalno osjetiti blagodati tehnologije zbog lomljenje okova klasičnog domaćinstva i kuhinje.  

Plastika i dadilja elektronski mozak

Kroz jugoslavenske manifestacije poput Porodice i domaćinstva na kojima su prezentirana nova dostignuća u stvaralaštvu kućanskih aparata ili edukativne serije radionica Tehnika u kući koje su tradicionalne domaćice trebale naučiti rukovanju električnim štednjakom i usisavačem sjajno je ilustrirano transformirajuće društvo.  No prava akcija krila se tek u viziji novog svijeta čiji nastanak se očekivao najkasnije do 2000. godine što je značilo da će on generaciju tada agilnih i dinamičnih dvadesetogodišnjaka dočekati točno pred ulazak u mirovinu.

Djelo "Yesterday's Tomorrows - Past Visions of the American Future" odlično analizira  spomenuti fenomen u kojem je vidljivo da predviđanja funkcioniranja domaćinstva i životnog stila "nove" domaćice čine istaknutije mjesto maštanja. Tako prema članku Popular Mechanicsa "Miracles You'll See in the Next Fifty Years" iz 1950. godine, dom prije svega čeka revolucija materijala - drvo i beton će gotovo potpuno nestati, a pobijedit će plastika, najlon i staklo.  Svi elementi interijera - od regala preko poda do kauča - bit će vodootporni, pa će ih domaćice čistiti običnim mlazom iz šmrka za zalijevanje vrta! U jeku "plastične" euforije 1957. godine u Disneylandu je u suradnji s korporacijom Monsanto konstruiran model "savršenog doma budućnosti" kojeg čini stambena konstrukcija ovalnog oblika od stakla i poliestera. U prvih šest tjedana kućom je prošetalo 435 000 posjetitelja! 



U kontekstu čišćenja domaćici neće biti potreban ni poseban usisvač već će cijela naselja imati centralnu jedinicu, a jedino što će biti potrebno je uključiti cijev u otvor na zidu svakog stana. Samo opskrbljivanje doma prehrambenim namirnicama također će izgledati potpuno drugačije s obzirom da će "elektronski mozak biti gotovo jedini prodavač i poslužitelj u veletrgovinama za samoposluživanje." Najveća nada polagana je u razvoj robotike iz smjera koje su se vrlo brzo trebali pojaviti roboti specijalizirani za služenje u kući - u tekstu "Robot kućanica" naše Savremene tehnike analiziraju se američka iskustva, te se bez puno ustručavanja zaključuje da u budućnosti možemo zamisliti centralni elektronski uređaj koji automatski stavlja u pogon kino-projektor koji s magnetofonske vrpce priča djeci priče, a čak im u određeno vrijeme servira zajutrak ili užinu. Ne čudi stoga što je konačan zaključak ambicioznog teksta:  "Kućni će roboti postojati u budućnosti... Njihovu nazočnost nećemo primjećivati, ali da će oni osloboditi ženu od većine kućanskih poslova, o tome nema sumnje"!

Zanimljivo, duh futurološke opsesije novim domaćinstvom najbolje je ostao sačuvan u dva elementa pop kulture koji za cilj imaju zabavu djece i satiru. Dok sluškinja Rosie iz Jetsonsa gotovo potpuno odgovara viziji Savremene tehnike o robotiziranoj domaćici , značajno seriozniji "Mon Oncle" francuskog redatelja Jacquesa Tatija odlično prikazuje viziju novog doma prepunog elektronike, plastike, minimalističkog do krajnosti funkcionalnog dizajna, sterilne bjeline...

Čudo s Velesajma

Kroz stotine maštovitih članka, propagandnih filmova i čak fizički izrađenih prototipova različitih tehnoloških uređaja nikada se do pedesetih godina nije u takvoj mjeri pokušavalo manipulirati željama konzumera i stvarati potrebe koje još ne postoje. General Motors i proizvođač hladnjaka Frigidaire kreirali su tako 1956. godine koncept i cijelu kampanju za "kuhinju budućnosti" kroz filmić "Design for Dreaming" u kojem naravno sretna domaćica uz minimalan fizičko/mentalni napor dolazi do ukusnog ručka za svog radišnog supruga!

Vrhunac je uslijedio inicijativom Whirpoola koji također 1956. godine prezentira "Miracle Kitchen", najpoznatiji i najvažniji putujući model  futurološke kuhinje!  Nakon promotivne turneje SAD-om i SSSR-om u rujnu 1960. godine "Miracle Kitchen" stigla je i na tada bujajući Zagrebački velesajam, postavši naravno glavnom atrakcijom. "U sredini kuhinje, koja više sliči na prvi pogled jednoj vrlo modernoj i lagano namještenoj sobi ili čekaonici, stoji domaćica kraj malog elektronskog uređaja i sav njen alat su desetak dugmeta. Kraj nje je još mali televizor na kome, među ostalim može vidjeti, tko je pred vratima kuće i tko kuca. Pritiskajući na male gumbe, domaćica počne kuhati. Ne zna li momentalno, što će za taj dan kuhati, također pritisne na jedno dugme i na zidnom ekranu pojavi se recept jela za taj dan. Domaćica je više slična mađioničaru...", prenijeli su uzbudljivo iskustvo s Velesajma nacionalno relevantan Vjesnik i tada izrazito regionalan Novi list. 



Doista, u toj scenskoj prezentaciji kuhinje izgledalo je da domaćica, a zapravo zgodna hostesa, stvarno ne radi ništa - posude i sastojke su prenosila automatizirana kolica, i najsloženija jela bila su gotova za maksimalno deset minuta, a pod je naravno čistio samopokretni "pametni" usisavač! Osim što su svjedočile promociji "čuda" koje će im "promijeniti život" domaćice najčešće nisu bile svjesne da se pred njima nalazi i prvorazredan primjer ideološke borbe dva suprotstavljena bloka - samo godina dana ranije, kada je ista predstava izvođena sovjetskim domaćicama, Hruščov i Nixon održali su famoznu "kuhinjsku debatu"!  

Činjenica da su Amerikanci bili posvećeniji stvaranju vizije konzumerističkog svijeta snova vidljiva je i na primjeru kuhinje - npr. sovjetska futurološka biblija "Reportaža iz XXI. stoljeća" iako kao plauzibilne vidi ljudske nastambe i proizvodnju hrane na Mjesecu ni redak ne posvećuje poziciji nove domaćice.

Iz suvremene perspektive koja svjedoči prisustvu niza aparatura za olakšavanje rada u kuhinji može se činiti da je obećanje ostvareno, no ipak treba shvatiti njegovu punu snagu - kuhanje i održavanje domaćinstva u apsolutno svim elementima ovisit će isključivo o pritisku na dugme dok će žena imati prostor za potpunu dokolicu! Do značajnijih je promjena došlo na području društveno-ekonomske evolucije koja je i muškarca smjestila iza pegle, uništila potrebu krpanja na Bagat šivaćem stroju jer imamo Kineze, a jednu plaću u domaćinstvu učinila nedovoljnom tako da i muškarac i žena u skladu s proklamiranom neolibelralističkom radoholičarskom paradigmom rade od 8 do 20 sati. A obećanje Savremene tehnike, Popular Sciencea, Popular Mechanicsa, Reportaže iz XXI. stoljeća je jasno reklo - "radit će se maksimalno 4 sata"!

Čini se stoga da hiperaktivno korištenje smartphonea dok užurbano kuhamo salsu iz konzerve na štednjaku kojeg neće oprati robot nije baš budućnost iz nadanja optimista pedesetih godina.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu