STARTUP

5 marketinških tajni za vaš startup

Objavljeno: 17.01.2012 16:20 / Peđa Pušelja

Foto: Ostale fotografije Shutterstock / Shutterstock

Uspjeh plasiranja jednog tehnološkog proizvoda uglavnom ovisi o dva faktora: tehnologiji (kao i njenoj primjeni) te zahtjevima tržišta. Tako bar razmišlja većina inženjera i programera kada iz 'garaže' krenu raditi neki svoj projekt. Je li baš tako?

Tehnologija i njena primjena bitna su stvar. Nažalost, u 99,99% slučajeva ono što mislimo da je genijalno i revolucionarno već postoji. S druge strane, potrebe tržišta se relativno lako vide. Ono o čemu se uglavnom ne razmišlja pri pokretanju tehnoloških startupa, a o čemu praktično ovisi uspješnost vašeg proizvoda ili usluge, jesu komunikacija oko njega i marketing! Kada je Apple plasirao grafičko sučelje, računarskog miša, iPod, pa i iPhone, nije koristio ni originalnu tehnologiju, ali ni primjenu te tehnologije. Kod pojedinih proizvoda čak ni tržišna potreba nije postojala (miš). Apple je samo taj proizvod ljepše upakirao i primijenio nešto genijalno, ali da to nije tehnologija. Primijenio je genijalnu komunikaciju oko tih proizvoda!

Osobno sam dosad pokrenuo i lansirao više različitih proizvoda. Bilo je tu i konferencija, seminara, web siteova, web shopova, online biznisa, pa čak i traperica! Totalno različiti proizvodi za različite korisnike i različitu namjenu. Koliko god oni bili različiti, za svaki od njih koristio sam sličnu tehniku komunikacije i marketinga.

Imajte spremnu priču

Kada god me ljudi pitaju za neki moj projekt, često mi kažu: odakle ti ideja, kako je krenulo sve to... Ljudi vole priče. Svojim prijateljima vole ispričati i neku anegdotu uz svoje oduševljenje proizvodom – nemojte im to uskratiti, time uskraćujete i sebi besplatan brending.

Kada sam s frendom 2007. pokrenuo Blogopen, pitali su me kako je to počelo. Priča je jednostavna, ali ljudi su je voljeli čuti i prepričavati. Dolazio sam u Srbiju na vikend, a taj frend je pisao blog kao i ja i znali smo se samo preko blogova. Preko maila smo se dogovarali da se uz neku kavu upoznamo i u 'stvarnom životu'. Ubrzo su se na toj mail prepisci našli još neki blogeri i ta 'prva kava' se pretvorila u okupljanje nekih 30-ak blogera - danas je to najveći blogerski skup u regiji!

Ne izmišljajte priču. Ako baš nemate nikakve zanimljivosti, pitajte nekog frenda s puno mašte da vam od pravog događaja 'ispriča priču' i držite je se kasnije ;)

Okupite i angažirajte early adopters zajednicu

Na početku projekta ciljajte early adopters (rani usvajači) zajednicu iz svoje niše. To su osobe koje su u ciklusu proizvoda odmah poslije inovatora. Uglavnom je riječ o radoznalim osobama koje imaju želju za stalnim isprobavanjem novih proizvoda o kojima s velikim entuzijazmom pričaju svojoj okolini. Okolina im vjeruje i sluša njihove savjete - imaju i veliki utjecaj u svojim interesnim zonama.

Bitno je i to što će vam oni pomoći da usavršite proizvod, i to besplatno! Slobodno ih tražite savjet o tome koje su loše strane vašeg proizvoda i što bi promijenili. Zauzvrat vas neće tražiti puno. Dovoljno je da komunikaciju oko proizvoda usmjerite k njima i oko njih. Na taj način pokazujete zahvalnost i da vam je stalo do njih. Ako posjedujete budžet, možete im poslati neke cool naljepnice, majice ili im dati popust.

Think big, write small

Smislite slogan koji će u samo par riječi opisati cijeli korisnički ugođaj koji želite dati korisniku. U današnje vrijeme imate samo par sekundi da potencijalnog korisnika zainteresirate za akciju da proba ili koristi vaš proizvod. Poruka također mora biti lako pamtljiva i laka za dalje prenošenje. Uz dobar proizvod i komunikaciju oko njega, dobra poruka će natjerati korisnika da kupi vaš proizvod i prije nego je on na tržištu.

Sa svojim projektom wtfJeans prodao sam 100 traperica prije nego što su uopće bile sašivene, i to tri sata nakon što je počela pretprodaja. Jasno je da nije samo slogan bio presudan za tu prodaju, ali kasnije se po feedbacku korisnika pokazalo da je „wtfJeans - wear them FTW“ također utjecao na to.

Seksi dizajn i korisničko iskustvo

Neophodna stvar za uspjeh vašeg proizvoda su korisničko iskustvo i dizajn! Ako ne znate ništa o tome, pronađite nekoga tko je stručan u tome. Užasno je bitno da korištenje vašeg proizvoda bude intuitivno, a ne frustrirajuće za korisnika.

Kada imate prvi prototip, zamolite par prijatelja koji nisu sudjelovali u razvoju da vam budu beta testeri. Tražite od njih kritiku, a ne pohvale. Pažljivo ih promatrajte kako se ponašaju dok koriste vaš proizvod. Dobro je i da ih snimate kamerom i kasnije analizirate njihovo ponašanje.

Promatrajte trenutne dizajnerske trendove u vašoj niši, kao i povijest tih trendova. Ako ne možete napraviti bolje, bar uradite nešto slično što je trenutno trend. Samo, molim vas, ne radite plagijat, nego se inspirirajte! ;)

Fokusirajte se na ljude, a ne na karakteristike proizvoda (features)

U komunikaciji s potencijalnim korisnicima ne naglašavajte karakteristike proizvoda i što sve taj proizvod može napraviti - naglašavajte što ljudi mogu napraviti s vašim proizvodom! Fokusirajte se na problem koji vaš proizvod rješava.

Ne kuže svi koliko je 5 gigabajta prostora, ali svi znaju koliko je 1000 pjesama. Upravo je tako Apple komunicirao oko prvog iPoda. Ako imate hosting servis i ciljate na blogere, u prvoj komunikaciji ne spominjite tehničke podatke servera, prije stavite: Idealno za profesionalni blog – WordPress preinstaliran – Cijena.

Ovo su, naravno, samo osnovne stvari na koje treba misliti pri lansiranju svog startupa. Postoji još puno detalja za koje je ovo mjesto premaleno – neka vam ovaj tekst bude smjernica o čemu da promislite i na čemu da poradite.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu