STARTUP

Kako ušminkati startup

03.02.2012 u 13:33

Bionic
Reading

Brendiranje startupa u ranoj fazi ogroman je izazov koji se najčešće suočava s nedostatkom sredstava, resursa i vremena. Iz tog razloga se često o njemu niti ne razmišlja – premda je to ono što naš startup može učiniti atraktivnim za korisnike, ali i investitore te buduće zaposlenike

Startup koji nema viziju kakvu percepciju želi postići kod svojih korisnika, nakon eventualnog hypea pri launchu imat će realne probleme pri pozicioniranju na tržištu i okupljanju svoje zajednice.

Za početak, kako bismo najednostavnije, u par riječi, mogli definirati što je to brand? Brand je emotivna veza korisnika s vašom uslugom ili proizvodom! Zapamtite, brendiranje ne znači samo simpatični logo, odlični viral, seksi dizajn, kul ime, novu tehnologiju ili nešto šesto. To su sve samo dijelovi cjelokupne priče koja kod vaših korisnika treba izazvati snažne pozitivne emocije - natjerati ih da iskreno vole vašu uslugu ili proizvod, da o njemu pričaju u svojoj okolini te da postanu fanovi!

Ne bih dalje o definicijama brendinga, guglajte sami o tome. Htio sam samo reći da ne trebate biti mag brendiranja ili dati gomilu para nekoj agenciji da biste imali dobre rezultate. Brendiranje startupa u njegovoj ranoj fazi iznimno je zahtjevno i odgovorno, ali sam siguran da uvijek među founderima ima netko 'tko to može napraviti'. To ne mora biti profesionalno brendiranje, probajte 'ušminkati' svoj proizvod i time postići cilj. Ulaganja u vremenu, resursima, ali i novcu, zanemariva su naspram budžeta koji biste dali za klasičan marketing i brendiranje. A imat ćete odlične rezultate!

Dakle, stanite! Nemojte ništa guglati o brendiranju! Krenite po vlastitom osjećaju, postavite si pitanja, dobro razmislite... Što vi očekujete dok konzumirate neki proizvod ili uslugu? Probajte se tijekom cijelog procesa razvoja vašeg proizvoda ili usluge postaviti kao zahtjevan korisnik, a kao kreator tog proizvoda uvijek mu dati neku osobitost i prepoznatljivi touch. Ali tu priča tek počinje, ta emotivna veza s vašim korisnicima se gradi i održava godinama i nikada ne prestaje!

Navest ću tri primjera kada nisu korištena posebna sredstva za brendiranje, ali je cilj pogođen. Krenut ću od vlastitoga.

wtfBox pakiranje

Kad sam radio svoju liniju traperica za korisnike iPhonea – wtfjeans, došao sam do procesa dostave. Htio sam napraviti pakiranje kakvo bi mene oduševilo kada bi mi na kućnu adresu stigle naručene traperice. Tada sam smislio wtfBox (zbog imena proizvoda wtfJeans). To je bila čisto bijela kutija za pizzu, formata A3, preko koje sam nalijepio ogroman QR code. Unutra sam traperice pakirao u antistatički papir u kakav se pakiraju televizori i gadgeti, što je opet pogađalo ciljanu publiku – geekove i gadgetomane. Trošak je bio zanemarivo veći od nekog standardnog pakiranja, a efekt ogroman. Svima je bila fora, a riječ wtfBox sama po sebi viralna. Ekipa je oduševljeno dijelila putem Twittera i Facebooka slike svojih primljenih wtFboxeva.

Pathovo korisničko iskustvo

U samom razvoju druge verzije Path aplikacije stavljen je ogroman naglasak na to da se korisničkim iskustvom oduševi korisnike. Feedback je bio ogroman, otkad je lansirana ova verzija korisnici s oduševljenjem pričaju o aplikaciji, blogovi i portali pišu recenzije, startup dobiva ogroman PR prostor potpuno besplatno, investitori se bore kako bi investirali u njega! Dakle, nešto veće ulaganje u razvoju im se višestruko isplatilo. Bez ikakvog ulaganja u PR, marketing ili brendiranje.

Shoutem bonovi za piće

Možda nije pomaknuo brda i doline u brendiranju, ali je oduševio ekipu! Shoutem i zagrebačka tvrtka koja ga je napravila, Pet minuta, svake godine rade božićni tulum. Prošle godine su ga organizirali u jednome baru, a problem oko izdavanja besplatnih pića su riješili tiskanjem lijepo dizajniranih bonova za cugu u obliku iPhonea. Kako je Pet minuta tvrtka specijalizirana za izradu mobilnih aplikacija, na svakom bonu je bio po jedan od njihovih projekta, tj. aplikacija koje su izradili.

Na taj način su sebi olakšali posao, impresionirali korisnike, a sve je opet bilo elegantno i simpatično. Ovo je napravljeno samo za malenu zajednicu okupljenu oko ovog startupa koja je bila pozvana na tulum, ali je ipak stvorilo jednu pozitivnu i kul percepciju o tvrtki koja se kasnije proširila.

Za ovakve stvari vam ne treba nikakav brending profesionalac, zajedno s vašom ekipom budite kreativni – ušminkajte vaš startup i siguran sam kako dobri rezultati neće izostati. Samo, molim vas, nemojte raditi T-shirtove s logom koje dijelite ekipi, pa još zbog ekonomičnosti tiskate sve u XXL veličini. :)