POPFENOMENOLOGIJA

U obranu diskografske industrije

Objavljeno: 17.02.2012 10:46 / Tonći Kožul

Foto: sxc.hu sxc.hu / sxc.hu

Da, diskografi često izrabljuju glazbenike - ali im ujedno i omogućuju da se više i bolje posvete svom zanatu, uz minimalan novčani rizik

Nedavno je po društvenim mrežama prokružio grafikon koji demonstrira koliko sitni postotak novca u glazbenom biznisu ide samim izvođačima, s implikacijom da će manje-više izvjesna smrt glazbene industrije kakvom je znamo - biti dobra stvar ne samo za slušatelje, nego i za glazbenike.

No opet, takve i slične grafikone uglavnom dilaju samo slušatelji: što pak kažu glazbenici?

David Lowery (Camper van Beethoven, Cracker) objavio je ovih dana esej pod naslovom 'Meet the New Boss, Worse Than the Old Boss', u kojem - za razliku od raznoraznih tech gurua, anticopyright aktivista i sličnih likova (koji, gle čuda, mahom nisu glazbenici te nisu na svojoj koži osjetili ekonomski teret bavljenja glazbom!) - tvrdi da je današnja situacija po glazbenike osjetno nepovoljnija.

Za primjer uzima scenarij benda koji sam izdaje svoju glazbu te je prodaje tamo gdje se trenutno odvija većina prometa, na iTunesima i Amazonu, i za to dobiva cca 60 posto od prodaje. To na prvi pogled djeluje puno isplativije od starog modela, gdje se preko diskografskih kuća dobivalo oko 20-35 posto... Međutim, začkoljica je ta da po starom modelu troškove produkcije, distribucije i marketinga snose diskografske kuće, dok u danom primjeru sve troškove snose sami glazbenici - koji mogu biti sretni ako s tih 60 posto nakon svega uopće dođu na pozitivnu nulu!

Trud, ulaganje, rizici

Model diskografske industrije je sličan dizanju kredita (uzmeš novac da izgradiš kuću/snimiš album i kasnije to otplaćuješ s kamatama), ali uz bitnu razliku da... Pa, diskografskim kućama izvođač te kredite u pravilu ne mora nužno otplatiti! To jest, naravno da će ih otplatiti ako bude uspješan, ali ako s druge strane krahira na tržištu - izvođač nema obavezu vratiti uplaćeni avans. Većina diskografskih projekata se svede na bacanje novca u vjetar: to je činjenica koju diskografi oduvijek uzimaju u računicu, i oni su - između ostaloga - tu da preuzmu taj rizik.

O kolikom točno riziku pričamo? Pa, uzmimo za primjer hipotetski strani bend koji se otarasio tech utopistima tako mrskih 'posrednika' te odlučio raditi sve sam: nakon što se skupilo materijala za album, taj album treba i snimiti u studiju, smiksati i masterirati, a za to netko ipak treba platiti - kao i za, recimo, pokoji spot koji će sličiti na nešto; bend po svoj prilici nema mecenu niti može za svoju rabotu dići kredit u banci, pa stoga sve to financira iz vlastitog džepa - dakle, članovi moraju imati neke 'normalne' poslove, koji im sami po sebi već oduzimaju ohoho vremena koje bi inače posvetili bavljenju glazbom.

Sve navedeno je, nažalost, dosta slično jednom od aktualnih modela hrvatskog diskografskog biznisa ('Vi sve sami snimite i platite, a mi ćemo izdati album i pripisati si sva prava, okej?'), no iako pritom domaći diskografi preuzimaju minimalan rizik, oni i dalje obavljaju barem neke stvari od kojih glazbenici bivaju rasterećeni. A kad su pak glazbenici sami svoji majstori bez posrednika, oni se, pored glazbe, moraju bakćati i s još hrpom tih nekih drugih stvari: izdavaštvom, promocijom, marketingom, bookingom, računovodstvom... I ne samo da im taj sijaset aktivnosti dodatno guta vrijeme koje bi po starom modelu posvetili kaljenju svog zanata i stvaranju nove glazbe, nego je i suludo očekivati da će svatko biti umješan u svim tim aktivnostima, a kamoli da će u svima briljirati: nije svatko majstor s brojkama ili organizacijom niti je svatko The Weekend ili Odd Future pa da se zna uspješno ishajpati po društvenim mrežama.

I naravno, povrh svega, nitko ne garantira da će se sav taj trud i ulaganja uopće isplatiti: em je iskakanje iz financijskog ništavila long taila jako teško, em ljudi sve manje kupuju muziku, em marže online i IRL-dućana rijetkima omogućuju povrat investiranog novca, dok streaming siteovi poput Spotifyja isplaćuju smiješno zanemariv kikiriki po streamu, nula zarez nekoliko nula pa tek onda nešto što nije nula.

Što je sa svirkama uživo?

Ali, čekaj, mnogi će na to uzvratiti, pa ima bar zato love u svirkama uživo, ne? Ljudi ne daju više pare za nosače zvuka ali i dalje plaćaju ulaznice za koncerte, je li tako? Jest, u redu, ali ni nastupi uživo nisu beskrajan rudnik zlata koji rješava sve probleme. Za početak, treba imati na umu da - do ne tako davno - nastupi uživo nisu nužno kotirali kao ključan izvor prihoda: glavna im je svrha bila da pospješe prodaju albuma, sami po sebi često proizvode gubitke i tu opet uskaču tradicionalni diskografi koji preuzimaju rizik kreditirajući turneje koje se možda isplate, možda ne...

Danas, naravno, u slučaju uspješne turneje sebi uzimaju puno veći dio kolača nego prije, no ranije spomenuti hipotetski bend je, bez njihove podrške, u još nezahvalnijoj poziciji: sami plaćaju benzin i dodatno osoblje (poput tehničara, ili čovjeka za štandom s merchandisingom - koji se također ne tiska na drveću), dobar dio vremena troše svoj novac i na hranu, piće i slično, a ako su k tome još i, recimo, ne baš ubitačno komercijalan bend, na međunarodnoj turneji, usred koje na prosječnom koncertu privuku po parstotinjak ljudi...

Sve u svemu, iako će se većina glazbenika složiti da je klasični diskografski model uvelike izrabljivački i nepravedan, očito je da im je i takav model smisleniji od praktički bilo koje mutne, nedorečene alternative što im ih nude tech utopisti sa svojim ispraznim mantrama o 'iskorištavanju mogućnosti novih tehnologija' i 'vizionarskim iskoracima': očito je, ako ništa, barem po tome što premoćna većina glazbenika i dalje koristi posredničke usluge diskografa. Jest da je ta priča na dulje staze vjerojatno ekonomski neodrživa i da će stoga s vremenom biti sve manje takvih posrednika - ali imam neki tužni predosjećaj da će paralelno s tim biti i manje ozbiljnih, vrhunskih glazbenika.

Komentari

Upozorenje: Uredništvo tportala protivi se širenju mržnje na vjerskoj, nacionalnoj, rasnoj ili drugoj osnovi. U slučaju da korisnici promiču govor mržnje ili vrijeđaju druge korisnike, komentiranje ispod tekstova bit će onemogućeno, a prekršitelji će biti prijavljeni policiji.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu