STARTUP

Testiraj startup ideju od milijun eura!

22.02.2012 u 10:10

Bionic
Reading

Svatko od nas je imao, ima ili će jednom imati ideju od 'milijun eura'. Ipak, koliko god mi je neka ideja na prvu loptu genijalna, postoji par pitanja koja si volim postaviti. Ovo je pet filtar pitanja kojima od ideje možete napraviti prvu poslovnu priliku!

U prošlom tekstu sam pisao o tome koliko je sama ideja bezvrijedna - osim, ako ne postanete poduzetni i ne realizirate je. OK, ne može svaka ideja uspjeti, ali to ne možete znati prije što nego pokušate. Dakle, začarani krug. :) Osobno, svaku poslovnu ideju, koliko god mislim da je dobra, volim testirati. Trebaju mi samo omiljeni Excel i Notepad - i, naravno, malo vremena. U svakom slučaju, iz iskustva sam zaključio da mi je bolje potrošiti mjesec dana s Excelom i Notepadom, nego više mjeseci ili godina, a usto i bačenih nekoliko tisuća eura.

Dakle odvojite sat-dva dnevno u sljedećih mjesec dana uz bilo kakav spreadsheet alat i vaš omiljeni tekst editor i postavite si ovih pet filtar pitanja oko vaše ideje od milijun eura!

Kakve probleme rješavate svojom idejom?

Meni je ovo ubitačan filtar! Koliko će realizacijom vaše ideje taj proizvod ili usluga realno nekome olakšati život? Što je rješenje značajnije i inovativnije, to je bolje za budući startup. Osobno mislim da je najbolje krenuti u rješavanje problema koje ste i sami okusili. Što vam je više glavobolje i boli nanio neki problem, bit ćete efektniji u njegovu rješavanju – jednostavno ga dobro kužite. Dakle, tipkovnicu u ruke i dobro definirajte problem. Ispod njega napišite i kako ćete tu 'bol' pretvoriti u radost – dakle rješenje. ;)

Tko su i gdje su vam korisnici?

Točno definirajte svoje potencijalne korisnike ili klijente. Napišite sve detalje svoje ciljane skupine - njihovu geografsku poziciju, demografske podatke, interese, navike... Usto, istražite i napišite koliko je realno tržište koje ciljate s presjekom po ciljanim korisnicima. Jednostavan primjer: ako pravite aplikaciju za iPhone za hrvatsko tržište koju će muškarci koristiti, raspitajte se prvo koliko ima korisnika u vašoj ciljnoj grupi? Ako ste planirali prodati milijun skidanja na tržištu koje ima otprilike isto toliko korisnika, kužite i sami da nije baš pametno ići dalje s početnom idejom. ;)

Kako mislite doći do svojih korisnika?

Dobro razmislite i napravite plan kako ćete doći do svojih korisnika. Nedavno sam slušao pitch jednog startupa s ovih prostora u kojem je CEO opisao svoj plan riječima: 'Promovirat ćemo se tamo malo po blogovima.' U sedam riječi i tri sekunde pokazao je neznanje o marketingu, ali i nedostatak vlastitog plana.

Volim marketing plan izdijeliti u nekoliko cjelina: kako ću doći do prvih 100 korisnika, pa od 100 do 500 i tako dalje sve do konačnog cilja koji sam si odredio. U tim segmentima razmišljam i zapisujem konkretne akcije koje ću poduzeti. Uvijek mi je lakše prvo napraviti listu taktika pa na osnovi njih strategiju, nego obrnuto. I, naravno, ne zaboravite napisati koja i kolika će vam sredstva trebati da sve realizirate. ;)

Na koji način želite zarađivati novac?

Na početku smo pričali o ideji od milijun eura, zar ne? Eto, došli smo i do toga. Napišite (ili nacrtajte) točno kako ste zamislili doći do tih željenih milijun eura.

Definirajte točno one proizvode ili usluge koje želite prodavati po određenoj cijeni, kao i količine u kojim ih planirate prodati. Ako želite raditi prodajne pakete, stavite i njih na listu. Neka vam ovo bude jedna vrsta popisa cijena za usluge ili proizvode sa svim detaljima koje ćete ponuditi tržištu.

Projekcija troškova i prihoda

Stvar koja nas najbolje može spustiti iz oblaka na zemlju. Pored one priče o problemu i rješenju, ovo mi je krajnji filtar za ideju. Jako mi je napeto kad u tablicu unosim popis svih mogućih troškova, a nasuprot njih podatke iz gornjeg pitanja koliko planiram zaraditi. Rezultati su uglavnom surovi, ali realni.

Kada ste prošli sva ova filtar pitanja, ne znam je li vam ideja i dalje tako genijalna, ali sam siguran da imate odgovore na mnoga pitanja koje je dobro da ste dobili na ovaj način, a ne u hodu. A ako i dalje vjerujete u svoju ideju kao i na početku, slobodno možete reći i da imate ogromnu poslovnu priliku! Realizacija ovoga bit će vam čisto zadovoljstvo!

I da, krenite u realizaciju odmah!