INTERVJU

Kreativaca imamo, a da toga nismo ni svjesni

20.03.2012 u 09:33

Bionic
Reading

Nastao kao svojevrsni medijski laboratorij arhitektonskog ureda Saše Randića, specijalizirani portal Pogledaj.to se nakon nešto više od dvije godine postojanja iz virtualnog preselio i u offline svijet

Odnedavno su se tako bacili na organizaciju dizajnerskih natječaja i skupova različitih formata kao što su konferencija o arhitekturi SplitTalks i serija Pogledaj.to Live u Vip klubu na kojem svoje radove iz područja arhitekture, dizajna i vizualnih komunikacija mogu prezentirati talentirani mladi umjetnici, a na kvizovima se po znanju i pameti nadmetati posjetitelji događanja. Iza projekta stoje vrijedne ruke Saše Randića, Marine Franolić, Ivana Dorotića, Petre Tomljanović, Marine Andrijašević, Barbare Matejčić, Ive Tijan, Tončija Kranjčevića Batalića te Ane Aščić, a nama su otkrili svoje daljnje planove.

S obzirom na to da ste nišni portal, lišen svakog žutila koji je tako privlačan široj publici, jeste li zadovoljni reakcijama publike?

Randić: Imamo stalne čitatelje koji se vraćaju na našu stranicu, dakle publika evidentno postoji. No nisam siguran da je to indikativno za širi prostor medija, izdanja iz područja kulture su po svojoj prirodi lišena žutila. Njihov problem nije žutilo nego sivilo, prirođeno naginjanje hermetičnosti, no to je opet druga priča.

Teza da je najbolja naslovnica ona s golom ženom, što je opsjelo naše dnevne novine, nije primjenjiva na arhitektonske časopise. Ne bi se ništa dogodilo kada bismo objavili tekst, primjerice: zavirili smo u spavaću sobu atraktivne arhitektice... Pitanje je isto u kojoj mjeri su specijalizirani blogovi perspektivniji od portala opće prakse i koji je uopće format prezentiranja tekstova.

Nama, primjerice, preko polovice čitatelja dolazi na tekstove s društvenih mreža. Na blog zapravo treba gledati kao na redakciju koja ima određenu publiku, s kojom komunicira preko različitih kanala. Je li to preko posebne stranice, dijela nekog portala, ili Twittera i Facebooka, zapravo je svejedno. Bitno je stvoriti pleme, kako bi rekao Seth Godin.

Što želite postići tim 'offline' projektima?

Dorotić: Nakon dvije i pol godine djelovanja online odlučili smo pokušati, makar dio onoga o čemu pišemo, promoviramo i problematiziramo, javnosti prenijeti i približiti uživo, kroz niz različitih formata.

Predavanja stranih eminentnih gostiju, predstavljanje mladih kreativaca, diskusije i kviz, okosnica su formata programa pogledaj.to LIVE. Ali važno je naglasiti da ni intenzitetom, ni formatom, niti ciljanom publikom ne želimo biti hermetični.

Jedan tjedan na pozornici možda bude neki slavni svjetski arhitekt, drugi tjedan mlada nada domaćeg dizajna, a treći tjedan o tim istim ljudima i bezbroj drugih kreativaca s područja vizualnih umjetnosti s nama 'učite' kroz format kviza ili problematizirate na 'okruglom stolu'; možda se netko od navedenih popne i za DJ pult. Kao i sadržaj portala, program je zamišljen kao kombinacija, odnosno miks različitih stvari s područja vizualnih umjetnosti, prostora i kulture.

Prema kojem kriteriju birate predavače?

Dorotić: Predavače biramo kao i teme za sajt, ovisno o aktualnostima, recentnim postignućima i projektima, ali jednako tako volimo otkrivati nove mlade talente pa u principu pravila nema. Naša pozornica zapravo je otvorena za sve kvalitetne, talentirane, profilirane, ali i neafirmirane i 'svježe' pojedince i grupe.

Zašto kvizovi?

Dorotić: Kviz je format koji je posljednjih godina u Zagrebu itekako zaživio, ali nijedan koji se do sada održavao nije tematski bio fokusiran na naše područje arhitekture, dizajna i umjetnosti. Mislimo da je itekako korisno, ljudima blisko, drukčije te istovremeno duhovito i zabavno, ovakvim formatom širiti informacije o vizualnoj kulturi i arhitektonsko-dizajnerskim djelatnostima.

Toga je kod nas uvijek premalo i u medijima i u školama. Ako će netko zahvaljujući našem kvizu primiti nove informacije opće (vizualne) kulture, naš cilj je ispunjen! :)

Mladi ljudi i kreativnost u Hrvata. Kako s time stojimo?

Dorotić: Mislim da Hrvatska i Hrvati, sveopća javnost, nisu svjesni koliko puno potencijala i talenta se krije u mladim ljudima s područja kreativnih djelatnosti i koliko snažan i važan segment promocije Hrvatske u svijetu oni već jesu, a i mogu biti.

Dovoljno je otići na neku od dizajnerskih izložbi, arhitektonskih radionica ili umjetničkih izlaganja da vidite da smo apsolutno u tijeku sa svime onim što se događa vani. Edukacijske ustanove, a tu prvotno mislim na osnovne i srednje škole, moraju se aktualizirati po pitanju vizualne odnosno likovne kulture, kako bi se buduće generacije mogle educirati o svemu onome što je dobro i što postoji, ali nije na naslovnicama i malim ekranima.

Segment suvremenosti nedostaje i fakultetima. To su ograničenja, ponajprije medija pa onda ustanove. Kada nešto ne vidiš ili u ranoj dobi ne upiješ, onda to ne znaš niti znaš valorizirati. Dizajn, arhitektura i umjetnost uvijek su nekako na margini današnjih medija i svaki je poticaj hvalevrijedan. Mislim da ljudi generalno malo poznaju, a samim time i malo vrednuju kreativnu industriju i nadamo se da pogledaj.to i sve ono što promoviramo to polako ali sigurno mijenja.

Što se od vas još može očekivati?

Franolić: Svakako ćemo nastaviti raditi na svim dosadašnjim projektima kao što je već spomenuti SplitTalks i Pogledaj.to LIVE i na promociji engleskog izdanja. Cilj je engleske verzije promocija hrvatske arhitekture i kulturne scene u širim okvirima od granica Hrvatske i susjednih zemalja.

Projekata i planova je jako puno. Upravo s jednim engleskim portalom dogovaramo promociju hrvatskog dizajna na projektu koji je vezan za UEFA Euro 2012. Planiramo se prijaviti i na programe Europskih fondova, a možda započeti i neke istraživačke radove.