POPFENOMENOLOGIJA

Porinov 'hit godine'

Objavljeno: 06.04.2012 09:20 / Tonći Kožul

Foto: Ostale fotografije Shutterstock / ss

Neka se čuje glas naroda! Ali samo u strogo kontroliranim uvjetima

Početkom ovoga tjedna, otvoreno je javno glasanje za Porinov hit godine. Svekolikom puku je ponuđeno da putem weba glasa za jedan od deset ponuđenih domaćih hitova iz 2011., a ona tri s najviše glasova će potom za kojih mjesec dana u finalnu rundu.

Da je kategorija 'hit godine' bitna, jasno je i iz toga što je jedna od samo četiri Porinove kategorije koje ne sadrže pridjev 'najbolje'. No dok se, recimo, kategorija 'albuma godine' zove tako, a ne 'najbolji album godine' samo zato što 'album godine' zvuči, kao, monumentalnije i dramatičnije - fraza 'hit godine' kao takva ipak prije asocira na jedan drugi neizrečeni pridjev: 'najveći'.

Stoga bi se na prvi pogled moglo reći da je farsa što je kategorija 'hita godine' otvorena za glasanje, da je riječ o nečemu što bi trebala biti stvar objektivnih brojčanih pokazatelja, čista matematika! Međutim...

Ne postoji jedinstvena metoda po kojoj bi se dalo znanstveno precizno utvrditi koja pjesma - u kojem god trenutku, na kojem god teritoriju - zavređuje titulu najvećeg hita godine. Postoji puno solidnih pokazatelja, no nijedan nije ultimativan... Na primjer, u nastavku.

Učestalost radijske vrtnje? Jest da urednici često oblikuju ukus masa, ali isto tako ponekad i kaskaju za njima - npr. trenutačni američki broj jedan, 'We Are Young' (Fun. feat. Janelle Monae), tamošnje radiostanice su počele ozbiljnije trošiti tek nakon što je prodaja na iTunesima skočila u nebesa.

Digitalna prodaja? Em premalo ljudi kupuje empetrice, em je upitno koliko se mogu smatrati reprezentativnim uzorkom. Jest da statistike pokazuju da su legalno najprodavaniji sadržaji često ujedno i oni koji su najviše ilegalno daunloudani, i da bi top-lista koja bi objedinila legalne i ilegalne downloade vjerojatno bila dosta pouzdan pokazatelj - no takva lista i dalje, koliko je meni poznato, ne postoji.

Gledanost/slušanost na Youtubeu i sličnim stranicama? Pojava VEVO-a jest unijela ponešto reda u tu priču, no ako bismo sudili po Youtubeu, najveći hit iz zadnjih nekoliko godina je i dalje 'Baby' Justina Biebera - čijih sedamstotinjak milijuna pregleda odražava samo fanatičnost jedne demografske skupine, i ne puno više od toga.

Billboardov Hot 100 dobar je primjer uračunavanja svih tih faktora u koliko-toliko vjerodostojan odraz petlje feedbacka između diskografa/izvođača, posrednika i publike: broji se i radijska rotacija, i digitalna prodaja, a odnedavno i 'on-demand streaming' na nekolicini sajtova.... Dok je u Hrvatskoj, pak, publika iz te statističke petlje uglavnom isključena, tako da je Porinova inicijativa da se za promjenu čuje i glas naroda - načelno hvalevrijedna. U redu, 'ljudi koji idu na Porinov sajt da bi glasali za hit godine' isto nije jednako baš neki turbo reprezentativan uzorak, no bolje išta nego ništa, ne?

Tako bi trebalo biti, da... Ali nije, jer je u startu malo zakazao jedan drugi segment petlje: 220 radijskih i TV-urednika što su izglasali deset ponuđenih nominacija.

Mislim, u kojoj je to paralelnoj dimenziji Vatrin 'Tremolo' bio popularniji od, primjerice, Magazinove 'Još se ne bi udala', posve izostavljene s popisa? Kakve su to nominacije za hrvatski 'hit godine' 2011. na kojima nema – 'Bolje od najbolje' Ivana Zaka? Ono, ima skoro pet i pol milijuna pregleda na Youtubeu; osobno se trudim izbjegavati domaću glazbu, ali čak sam i ja nakon što sam kliknuo na stvar iz znatiželje skužio: 'Aaaaaa, pa ZNAM ovo, čuo sam ovo, naravno da sam čuo, dakle TO je to!!!'

Na Porinovim stranicama ne piše po kojim su točno kriterijima spomenuti urednici predlagali pjesme – ali o kojim god da je kriterijima riječ, konačan popis nominacija odaje navijačko favoriziranje 'urbane' glazbe (Hladno pivo, TBF, Majke, Vatra, Massimo...) u nerazmjeru s realnim afinitetima većinske publike, tako tipično za ovdašnje medijske djelatnike.

I tako, umjesto poštenog pokušaja sabiranja onoga što je u 2011. ustinu bilo najviše popularno među slušateljima, ma o kakvim pjesama i o kakvim vrstama muzike bila riječ – popis nominacija djeluje poput grčevitog pokušaja kompromisa između ukusa medijskih djelatnika i ukusa naroda, traženja nekog zajedničkog jezika između 'elite' i 'ovaca'... Iako za tu konkretnu svrhu već postoji, ono, jedno 20-30 drugih kategorija na Porinu!

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu