ICT

Machine-To-Machine (M2M): Pretvaranje potencijala u profit

24.05.2012 u 10:20

Bionic
Reading

M2M tržište bilježi godišnju stopu rasta od 33% a do 2013. godine ovaj će segment telekom-industrije vrijediti 280 milijardi eura

Iako se mobilne komunikacije percipiraju kao tehnologija primarno namijenjena čovjeku, do 2015. godine u opticaju će biti više od milijarde pretplatničkih brojeva koji ne pripadaju stvarnim, živim osobama, već strojevima. Tu 'prikrivenu' mrežu u mreži nazivamo Machine-to-Machine (M2M) komunikacijama. Iako će na pitanje o M2M tržištu, većina poznavatelja prilika u telekom industriji jednostavno reći da se radi o kompleksnoj tehnologiji čiji pun potencijal tek treba otkriti, analitička kuća Harbour Research upozorava da je tržište M2M rješenja u značajnom porastu te će do isteka 2013. godine vrijediti oko 280 milijardi eura.

M2M jučer i danas
Kroz prošlo stoljeće, M2M je funkcionirao kao sveprisutna, ali nestandardizirana i kod operatera uglavnom nedovoljno prepoznata pojava. Iz tog su razloga M2M rješenja bila izolirana u različitim industrijama pa smo njihovu primjenu imali priliku vidjeti u energetskom sektoru gdje se koriste kako bi se učinkovitije upravljalo potrošnjom energije i energetskim izvorima (smart metering), zatim u prometu i transportu gdje se preciznom informacijom dostupnom u realnom vremenu učinkovitije upravlja transportnim resursima (fleet tracking), potom za praćenje zdravstvenog stanja pacijenata (medical and healthcare), za automatizacije unutar stambenih i poslovnih objekata (npr. sigurnost i nadzor), za kontrolu automata za prodaju i distribuciju hrane, napitaka, karata i tako redom.

Stvaranje održivog biznisa
Budući se radi o tržištu čiji potencijal tek treba pretvoriti u konkretan profit, Nokia Siemens Networks snažno se fokusirala na stvaranje otvorenog M2M ekosustava, točnije poslovno održivog okruženja za sve sudionike M2M lanca – od proizvođača opreme i M2M aplikativnih rješenja do pružatelja komunikacijskih usluga. „Želimo M2M biznis približiti svim sudionicima M2M ekosustava posebice telekom-operaterima koji će ulaskom na ovo tržište biti u prilici proširiti svoj portfelj i velikim korisnicima nuditi M2M usluge u kombinaciji s povezivošću“ kaže Darko Giljević iz NSN-a i dodaje kako hrvatske kompanije zahvaljujući svom znanju i stručnosti mogu dodatno doprinijeti ukupnom uspjehu primjene M2M rješenja u Hrvatskoj.

Objedinjena M2M ponuda
Ideja NSN-a i vodećih telekom-operatora je da se kompletna ponuda M2M rješenja i objedini i krajnjim korisnicima predstavi u jedinstvenoj M2M online trgovini, kako to danas radi Apple kroz svoj App Store. Ujedno, operatori bi imali otvorenu razvojnu platformu i sučelja, preko kojeg bi zainteresirani partneri (softverske firme i proizvođači krajnjih senzorskih uređaja i komunikacijskih modula) mogli lako razviti M2M aplikacije koje bi se potom nudile širokom segmentu krajnjih korisnika. Tu bi krajnji korisnici usluga, najviše SME, imali najviše koristi, jer bi cjelokupnu ponudu M2M usluga imali na jednom mjestu.

Cumulocity

NSN je stoga već razvio otvorenu M2M web platformu nazvanu Cumulocity (www.cumulocity.com) kojom želi pojednostavniti razvoj M2M usluga i integraciju s raznim krajnjim uređajima te time potaknuti razvoj M2M tržišta. Platforma prikuplja podatke i informacije s krajnjih uređaja /senzora koje onda postaju dostupne za razne nove inovativne M2M aplikacije/usluge.
Krajnji cilj NSN-a je razvoj partnerske M2M mreže od koje bi svi čimbenici ovog ekosustava imali koristi. Već danas, kažu u NSN-u, svatko tko ima nešto za ponuditi u M2M lancu lako može postati njihov partner na Cumulocity.com, i biti dio globalne Cumulocity zajednice (cumulocity.com/partners/partners).

Ključ daljnjeg razvoja
U Nokia Siemens Networksu drže da će daljnjem razvoju M2M tržišta dodatno doprinijeti horizontalizacija ponude, odnosno mogućnosti da se usluge iz raznih domena i industrija, ponude na jednom mjestu i što je još važnije - preko jedinstvene, unificirane platforme koja je integrirana primjerice u sustav naplate, sustav alarmiranja preko SMS-a, koja sadrži jedinstvenu bazu s profilima korisnika, i što je također vrlo važno, koja je integrirana s cijelim nizom različitih krajnjih uređaja /senzora koji odašilju neke informacije. Tako se svaka nova aplikacija/usluga neće morati posebno integrirati sa okolnim sustavima i krajnim uređajima/senzorima, nego je to već učinjeno preko jedinstvene platforme. Time će se postići velike uštede, pojednostavniti kreiranje novih aplikacija, a i skratiti vrijeme lansiranja novih aplikacija na tržište.

Primjer M2M rješenja
Najjednostavniji primjer M2M usluge je VendMe – upravljanje i nadzor prodajnih automata u svrhu efikasnijeg poslovanja tvrtki koje održavaju prodajne automate (www.cumulocity.com/products/vending). M2M je tu stoga što imamo krajnji uređaj – Vendomat (prodajni automat) s integriranim računalnim procesorom i raznim senzorima koji generiraju određene podatke/informacije koje se onda preko komunikacijskog modula u vendomatu mogu poslati daljinski (žičnom ili bežičnom mrežom) na udaljenu VendMe NSN aplikaciju u “oblaku”. Radi se o klasičnom M2M rješenju jer se sva komunikacija odvija između dva računala. VendMe aplikacija prikuplja podatke s udaljenih prodajnih automata, obrađuje te podatke i koristi ih za neku konkretnu svrhu. Primjerice, na osnovu informacije o trenutnoj količini boca u automatu, aplikacija može zaključiti da će sutradan nestati neki od napitaka u automatu, te zatim proslijediti serviseru napomenu da treba nadopuniti automat točno određenom količinom novih boca. Također, VendMe aplikacija može i alarmirati servisera o kvaru uređaja, na osnovu tipa greške koju je aplikacija prikupila s automata.