IVAN NEKAD PIŠE

Šaljete li razglednice?

Objavljeno: 06.08.2012 06:46 / Ivan Dorotić

Foto: Ostale fotografije Shutterstock / Shutterstock

Suvenir za slanje čiji šarm (izgleda) nikada neće nestati

Premda bi početak ovog teksta lako mogao glasiti 'Kada ste zadnji put poslali ili primili razglednicu', sve više sam sklon vjerovati kako se posljednjih godina pisanje kratkih, srdačnih ili potpuno zajebantskih poruka s putovanja, na pozadini neke predodređene fotografije – namijenjenih dragim osobama, vratilo 'u modu'. Ili iz mode nikada nije ni izašlo?

Mnogi bi se vjerojatno, pred samo par ljeta, brzopotezno okladili kako će tehnologija taj (manje-više oduvijek isti) koncept razglednice brzinom svjetlosti potpuno pojesti, no bez obzira na društvo čiju su percepciju (brze) komunikacije neizbrisivo promijenili mobiteli, internet i gadgeti, izgleda da stara dobra kartolina održava svoju funkciju i dan danas.

Postoji neka naizgled neobjašnjiva čar u činu pisanja, ali i dobivanja razglednice, zaslužna za njihovu popularnost i sveprisutnost.

Nekad i sad 

Statistika bi sigurno pokazala da su brojke odaslanih razglednica iz primjerice 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća, za vrijeme pupanja turizma na prostorima Europe, kada nismo znali što su e-mail ili SMS, daleko od onih današnjih. No u 2012, uz minijaturne laptope, iPade i pametne mobitele koji su postali svakodnevica brzog slanja poruka gdje god se nalazili, kojim god turističkim lokalitetom kod nas ili negdje u inozemstvu prošvrljali, naići ćete na bezbroj verzija i široku ponudu ovog papirnatog suvenira. Bez obzira što je razglednicu potrebno kupiti, pa rukom ispisati, potom upisati (prethodno zapamćenu) adresu željenog primatelja te je naposljetku frankirati i poslati, ovaj mali proces koji, brojen po današnjim parametrima brzine komuniciranja itekako traje, još nije iščezao.

Možda je za sve kriva zahvalna sadržajna forma razglednice, koja korisniku nudi veličinom ograničen prostor za pisanje teksta, za direktnu i kratku poruku, vizualno praćenu odabranim motivom. Nadalje, osim pukog prenošenja poruke i hvalisanja o živopisnoj lokaciji na kojoj se nalazite, u razglednice su često utkane i velike doze emocionalnog naboja, skrivenih privatnih poruka, a njihova memorabilijska vrijednost i opipljiva postojanost dalekosežniji su od samog trenutka kada je primljena i poslana.

Simplificiranim i pomalo suhoparnim rječnikom Wikipedije razglednica bi bila pravokutni komad gustog papira ili tankog kartona namijenjen pisanju te slanju bez omotnice. S druge strane, pomalo nostalgičnim rječnikom, razglednice nikako nisu samo raznorazne slike, već dobro odmjerene riječi, kratke priče, podijeljene uspomene, zamrznuti trenutci i opisani užici.

Novi milenij i tehnološki napredak svijetu razglednica donio je ne samo bezbroj oblika i veličina kartolina, već i segment interaktivnosti, dodane vrijednosti, nove uloge za tu, nekoć isključivo papirnatu stvarčicu. Multimedijalni CD-ovi kao sastavni dio razglednice, popratna glazba, razglednice koje se rastavljanjem ili sastavljanjem 'pretvaraju' u nešto drugo, samo su dio suvremene ponude od bezbroj varijanti 'kartolina nove generacije' koje ni blizu nisu uspjele ugroziti identitet jednostavne razglednice.

Najstarija razglednica

Početak slanja razglednica datira s nastankom poštanske službe, a povijest navodi kako je u analima najstariju zabilježenu razglednicu poslao izvjesni Theodore Hook. Riječ je o londonskom piscu kojem se pripisuje zasluga za tekst, ali i ručno nacrtanu sliku na prvoj ikada poslanoj razglednici. Da bi stvar bila zanimljivija, Hook je razglednicu poslao sam sebi, vidno se šaleći na račun službenika poštanske službe, jer je slika sadržavala i karikature tih istih zaposlenika.

Upravo ta doza privatnosti sadržaja, odnosno nepostojanja istog, karakteristična je za pojam razglednice, jer njezin otvoreni princip funkcioniranja vašem poštaru, poštanskom službeniku, a možda i susjedu, lako pruža na uvid retke koji su možda bili upućeni samo vama. No čak i taj dostupan sadržaj, vidljiv svakom kome dođe u ruke, dio je tog neobjašnjivog šarma razglednice.

Stoga, bez obzira koliko vam Facebookov tag bio draži, Twitter mention brži, a SMS sigurniji, ovog ljeta zapamtite par adresa najboljih frendova, staraca, bake ili djeda, i pošaljite im razglednicu s ljetovanja. Osmijesi i sreća nakon vađenja potpisane plastificirane fotke iz sandučića lako bi mogli biti neprocjenjivi!

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu