JELENIN KULTURNI GREBEN

Čudna je pasivnost domaćih dizajnera

04.11.2012 u 09:35

Bionic
Reading

Usprkos tome što Kvadra vidljivo ulaže u dizajn i prva ga prodaje na tržištu, domaći dizajneri ipak nisu pohrlili prema nama, konstatira Tomislav Knezović, direktor prve hrvatske tvrtke iz industrije namještaja koja je nagrađena prestižnim Red Dotom

U vrijeme kad se mnoge domaće tvrtke gase ili jedva opstaju na površini, jedna hrvatska kompanija odskače po svim parametrima. Kvadra je ove godine dobila prestižnu nagradu Red Dot Award za sofu Revolve (dizajn Numen/ForUse u suradnji s Bratović&Borovnjak) u kategoriji produkt dizajna. Time je postala prva tvrtka iz hrvatske industrije namještaja koja je osvojila ovu prestižnu nagradu.

Kvadra ne samo da ulaže u industrijsku proizvodnju, vlastiti brend i izvoz na inozemna tržišta, već redovito povećava broj svojih zaposlenika, što je u Hrvatskoj danas ravno čudu. Ta probitačna tvrtka lansirala je čitavu kolekciju namještaja na međunarodno tržište nakon samo sedam mjeseci proizvodnje, a redovito raspisuje natječaje za dobivanje inovativnog ojastučenog namještaja za sjedenje i spavanje.

O tajnama uspjeha razgovarali smo s direktorom Kvadre Tomislavom Knezovićem.

Prema riječima dizajnera Nikole Radeljkovića, za integraciju dizajna u hrvatsku industriju namještaja zaslužan je samo jedan čovjek – Tomislav Knezović. Kako komentirate tu tvrdnju člana Numena? Po čemu se, po vašem mišljenju, razlikujete od ostalih domaćih proizvođača namještaja?

Ključna razlika je u poslovnom usmjerenju - Kvadra pored vlastite proizvodnje razvija svoj brend koji se prvenstveno temelji na visokoj kvaliteti proizvoda. Stoga je dizajn prirodna nadogradnja jer je on svojevrsni standard kvalitete. Meni je osobno stalo do kvalitete u svim segmentima produkcije, a to je važno iz razloga što usprkos tome što dizajner možda ima genijalnu ideju za proizvod – ako je nema tko proizvesti, i to na kvalitetan načun u svim aspektima – ta će ideja propasti.

U vrijeme općeg kolapsa u domaćem gospodarstvu širite svoje poslovanje u Hrvatskoj i izlazite na tržište s novim proizvodima. Kako ste u tome uspjeli?

Kvaliteta o kojoj sam govorio proteže se i na odnos prema korisnicima naših proizvoda. Vrlo smo brzi u isporuci kupljenog proizvoda. U slučaju da je nekom kupcu hitna isporuka, izađemo mu u susret. Na području čitave kontinentalne Hrvatske naša je dostava besplatna. Pored toga bitna je likvidnost i urednost isplata prema svim dobavljačima. Na ovom se pristupu izgradila uspješnost Perfecte, moje prve tvrtke, koju je otkupio jedan od najvećih švedskih brendova za zdravo spavanje Hilding Anders.

Bez obzira na krizu, mora se konstantno ulagati i razvijati novi proizvod. Kriza je samo izgovor za stajanje, i dok vi stojite, konkurencija vas nadmaši. Rekao bih da je bitna i strast prema onome što radite – to je motor koji pokreće vašu viziju. Osim toga, s obzirom na kvalitetu naše proizvodnje, nudimo jako povoljan omjer između cijene proizvoda i kvalitete. Kad usporedite ostalu ponudu na domaćem tržištu, čak i u regiji – zaključit ćete da Kvadra pruža dugoročno više.

Kada ste se i zašto odlučili na suradnju s hrvatskim dizajnerima? S kojim ste se problemima susreli?

Logično je započeti suradnju s dizajnerima u sredini u kojoj djelujete, tako sam se i ja odlučio, spreman na rizik. Imao sam sreće da sam odmah dobio odličan proizvod, ležaj Revolve, koji je visoko inovativan i biva prepoznat kao takav gdje god se pojavi u zemlji i inozemstvu.

Dobiti nagradu Red Dot samo sedam mjeseci nakon što si počeo s proizvodnjom, veliko je priznanje ne samo dizajnu proizvoda, već i čitavom razvojnom timu majstora iz Kvadre koji su ga doveli do savršene izvedbe. Često se slavi samo dizajnere, međutim dizajn je timski rad, i o sposobnosti proizvodnje tvrtke ovisi kvaliteta produkcije dizajna. Tako da je Red Dot i priznanje kvaliteti naše proizvodnje.

Možete li usporediti dobre i loše strane suradnje s domaćim dizajnerima?

Manjak iskustva u razvoju proizvoda koje je ključno da se zamišljena ideja provede. Jedno je ideju vizualizirati, ali se pravi majstor dizajna vidi tek na dijelu razvoja te ideje u prototip tj. finalni proizvod koji treba biti ekonomičan za proizvodnju, funkcionalan, ergonomičan i estetski dojmljiv. S druge strane, usprkos tome što Kvadra vidljivo ulaže u dizajn i prva ga prodaje na tržištu, domaći dizajneri ipak nisu pohrlili prema nama, i ta me pasivnost čudi.

Ako su Revolve i 3angle bili prošlogodišnji aduti Kvadre, možete li izdvojiti ovogodišnje uzdanice?

Novi Kvadrini aduti su s jedne strane modularne garniture Cloud i Match dizajnerice Sanje Knezović te Classic, koje spadaju u klasičnu tipologiju većeg cjenovnog razreda. Idealne su za opremanje većih prostora, a kod njih možete birati i različite širine i dubine modula, pored velikog broja kompozicija prilagođenih zadanom prostoru. Ove smo godine ciljano razvijali proizvod za kategoriju opremanja s Numen/ForUse i oni su dizajnirali Segment, naš ključni proizvod koji se već na Ambienti u listopadu pokazao kao vrlo popularan, na sličan način kao i Revolve u početku.

Dvije velike hrvatske tvrtke opremile su interijere svoga poslovnoga središta suvremenim nacionalnim produkt dizajnom – kolekcijom 3angle. Zašto tako malo domaćih kompanija pokazuje interes za praksu koja je uobičajena u Europi i svijetu?

Takve prakse dosad nije moglo biti jer praktički nije ni bilo domaćeg dizajna namještaja, dovoljno kvalitetnog da bi ga arhitekt uključio u svoj projekt. Arhitekti ipak prema višem standardu kvalitete odabiru elemente za opremanje interijera, a domaća industrija namještaja zaista, pored toga što nema autentičnih proizvoda, ima problem s održavanjem kvalitete u svojoj proizvodnji. S druge strane, domaća industrija namještaja je orijentirana na lohn poslove, gdje su oni samo dobavljači za druge brendove.

Kakve su inozemne reakcije na Revolve i 3angle? Kakvi ih poslovni rezultati prate?

Revolve je jedan od naših najprodavanijih proizvoda, a kupuju ga jednako mlađe i starije generacije, čak i ljudi u stvarno zrelijoj dobi. Reakcije na ležaj Revolve su jedinstvene u regiji, jednako kao i u inozemstvu. To je potvrdila i Red Dot nagrada, a i izložba Razum & Osjećaji na kojoj je Revolve za vrijeme izlaganja u Hvaru ovog ljeta bio favorit većine posjetitelja.

Turisti iz Švicarske, Njemačke, Norveške, Danske, Francuske, Italije, Portugala, Nizozemske – svi su podjednako bili fascinirani njegovom pojavnošću i inteligentno izvedenom funkcionalnošću. 3angle je za sada više popularan u Hrvatskoj, međutim prošle smo godine smo na koelnskom sajmu izložili njegov nešto razvijeniji prototip, tako da će on tek ove godine biti predstavljen u pravom svjetlu. 3angle je za sada postao hit za opremanje poslovnih objekata, ali odlično pristaje i u privatne interijere.