Ivan nekad piše

Kako dizajnom reinterpretirati duh Božića?

17.12.2012 u 11:58

Bionic
Reading

Jeste li posjetili izložbu četvrtog izdanja HDD-ovog projekta 'Bor s nama'?

Unazad par godina, ako živite u Zagrebu ili ga uoči blagdana posjećujete, možete biti sigurni da ćete lako pronaći božićne rekvizite i darove koji izlaze iz granica konvencionalne blagdanske ponude.

Sve je više događaja, drugačijih sajmova i prodajnih izložbi čija ponuda predstavlja autorske radove, stvari koje potpisuju kreativci koji će vam tu istu stvar možda direktno prodati te artefakte koje karakterizira neki drugačiji pristup promišljanju i uobličavanju novog, starog ili ironiziranog duha Božića

Jedna od lokacija na kojoj možete biti sigurni da ćete pronaći, vidjeti, a na kraju možda i kupiti stvarčicu koja Božić sagledava kroz neku drugačiju perspektivu je 'X mas superstore' - popratna prodajna izložba projekta i natječaja 'Bor s nama' u Hrvatskom dizajnerskom društvu.

HDD već četvrtu godinu zaredom uspijeva priču Božića, konzu-Božića i svih popratnih elemenata darivanja, blagdana, tradicije i atmosfere pretočiti u dizajnerski natječaj na kojem participanti odgovaraju na zadatak reinterpretacije božićno-novogodišnjih rekvizita i asesoara.

Čovjek bi na prvu pomislio da se radi o natječaju relativno ograničenih inspiracija i mogućih rezultata, ali četvrto izdanje natječaja i izložbe 'Bor s nama' pokazuje kako domaćim dizajnerima inspiracije i oblikovno elaboriranog, sasvim drugačijeg pogleda na Božić, prazničku atmosferu i sve popratne aspekte ne nedostaje.

Odaziv natjecatelja na ovaj je natječaj tradicionalno visok, kako kod poznatijih imena domaće scene, tako i kod autora iz sjene, ne-dizajnera, ali i mladih dizajnera i studenata, za koje su ovakvi natječaji idealan poligon za vježbanje kreativnosti i brzog razvoja ideje od začetka do produkcije.

Kvaliteta, aktualnost i suvremenost radova, izuzev samo onih koje izdvoji žiri, tradicionalno je na visokom nivou, pa se osim nagrađenih radova uvijek pronađe još određen broj onih koji naiđu na pohvale, pozitivne komentare, ali i kupce.

Pobjednika prvog izdanja natječaja iz 2009, predimenzionirani mirisni borić s retrovizora pretvoren u kartonski bor za Božić koji potpisuje studio Cuculić, još uvijek imam. Tijekom godine 'miriši' u WC-u, a za blagdane ga izvadim pa uresim nekim jednako netipičnim kuglicama.

Sljedeće godine natječaja iznjedrile su, između bezbroj jako dobrih ostalih, odličan projekt Mutty Christmas - prigodne čepiće za uši u obliku jelke koji bi trebali služiti za neželjena preslušavanja uvijek istih božićnih pjesama, zatim interaktivne QR kuglice, zidnu instalaciju Borrat, tematski prilagođene funkcionalne ispričnice i još niz odličnih i inovativnih projekata i koncepata koji ili pričaju neku drugačiju blagdansku priču ili će vas dobro nasmijati.

Ovogodišnji Bor s nama/Xmas superstore nastavlja tradiciju godišnjih izložbi koje tematiziraju prazničke rituale, konzumersku atmosferu Božića i Nove godine kroz zabavne, neobične, kritičke i duhovite reinterpretacije x-mas rekvizita.

Koncept je ove godine proširen na razmatranje same izložbe kao imaginarnog dućana i natječajnih radova kao imaginarnih proizvoda i brandova. Sudionici natječaja bili su pozvan da razmišljaju o predmetu koji dizajniraju kao o tržišnom artefaktu u kontekstu prezasićene blagdanske ponude, sajmova, akcija i sniženja.

HDD-ov Superstore nudi predmete koji evociraju priče, pozivaju na akciju, nude komentar društva u kojem živimo, ali i zavode, stimuliraju maštu i izmicanje iz svakodnevice.

Izložba ovogodišnjeg natječaja 'Bor s nama' otvorena je na jutro kad je Zagreb zatrpao najveći snijeg otkad mnogi pamte pa je prepunjenost HDD-a, kao proteklih godina na otvorenjima izostala, ali je izložba otvorena do 7. siječnja, do kada imate prilike razgledati je i pronaći svoje favorite.

Prvu nagradu ovogodišnjeg natječaja osvojile su Maša Poljanec i Nina Bačun za projekt 'Recept za druženje' – gastronomsku društvenu igru kojoj su kao inspiracija poslužile dvije prepoznatljive božićne aktivnosti – konzumiranje hrane i druženje.

Kako autorice objašnjavaju, najljepše provedeni blagdani su dani okupljanja najdražih na toplom uz kuhanje. 'Recept za druženje' pokreće prijatelje da se na aktivan način uključe u organizaciju i pripremu zajedničkog slavlja.

Tri različita seta razglednica 'Recept za druženje' su pozivnice/čestitke s uputama. Svaki set se sastoji od dva dijela; jednog jednostavnog tradicionalnog blagdanskog recepta (za dvije, šest ili 10 osoba) koji služi i kao predložak za drugi dio - prazne pozivnice na koje je moguće upisati recept za druženje po vlastitom izboru.

Svaka pojedinačna razglednica je pozivnica na druženje uz kuhanje i dio je recepta. Broj gostiju i sastojaka je jednak. Onaj koji poziva ima recept i prvi sastojak, a svaki gost donosi zadani sastojak. Tek kada se svi prijatelji okupe, saznat će recept, upisati ga na svoju pozivnicu i zajedno će kuhati!

Drugu nagradu osvojila je Ines Vlahović za projekt 'Roll & tie', treću Mirna Meštrović i Maja Vidović za 'Antistres bor', a posebnu nagradu MUO osvojile su Jelena Azinović i Ana Rimac za projekt 'letileti'.

Do kraja tjedna, ususret Božiću ili do kraja blagdana odnosno praznika Sveta tri kralja prošetajte do HDD-ove galerije u Boškovićevoj, razgledajte nagrađene i ostale predstavljene projekte i pronađite vlastitu božićnu priču.