BUZZ

Kad je previše, previše je

13.03.2013 u 14:02

Bionic
Reading

Ako se svi slažemo s tezom da hrvatsko marketinško tržište preuzima određene trendove iz zapadnoeuropskih ili prekoocenskih zemalja, onda mirne savjesti zaključujem kako je divna ta zemlja Hrvata u koju (još) nisu stigli suludi 'prankovi'

Pod egidom šale i iznenađenja kreativci uz blagoslov svojih klijenata plaše jadan narod na javnim i poprilično prometnim mjestima kao da je stres pred skrivenim kamerama jedino što im je nedostajalo u životu.

O učestalosti takvog ganjanja klikova i lajkova pisao je nedavno i Adweek koji gotovo na tjednoj bazi objavljuje nove kreativne uratke koji slučajnim prolaznicima utjeravaju strah u kosti. Posljednji od takvih je 'prank' agencije Thinkmodo kojim se promovira novi holivudski blockbuster Dead Man Down.

Scenarij izgleda otprilike ovako: bezbrižno čekate lift i gledate oko sebe, vrata lifta se otvaraju i ugledate kako jedan muškarac pokušava zadaviti drugoga. Što ćete učiniti, pitaju vas kreativci. Vrisnuti? Dohvatiti vatrogasni aparat? Snimiti sve mobitelom?

Točan odgovor je, nadaju se, pogledati film u kinu i kliknuti gumb 'Share'. Iz agencije uvjeravaju kako su reakcije autentične te da prolaznici nisu glumci, već stvarne osobe, što stvar čini još besmislenijom. Zar se isplati riskirati nečiji infarkt da bi se povećao broj kinoulaznica?

Ta agencija radila je na promociji još jednog filma služeći se istom metodom bespotrebnog šoka i nevjerice. Tad je riječ bila o filmu The Last Exorcism Part II, a set su smjestili u frizerski salon. Ugodno čavrljanje s frizerkom prekinuo je odraz đavlom opsjednute djevojke u ogledalu, što je, očekivano, prestravilo klijentice.

Ipak, ako je suditi prema njihovim reakcijama i osoblju salona koje je bilo upoznato s pričom, 'prank' se ne može usporediti s grozotom koju je na njemačkom aerodromu putnicima priredio brand Nivea. Unatoč tome što zaista nisam fan bilo kakvog javnog zastrašivanja, pogotovo ne onog u svrhu prodaje proizvoda, ranije spomenuti imaju nekog smisla uzme li se u obzir da se radi o akcijskom, odnosno horor filmu.

S druge strane, ne razumijem zašto bi ijedan marketinški menadžer odobrio ovakvu besramnu demonstraciju učinkovitosti Niveinih dezodoransa. Ukratko, ekipa iz Nivee odlučila je potpuno nevine putnike izložiti stres-testu i prikazati ih kao tražene kriminalce. Nakon što su se sirotani dobrano preznojili zalijepljeni od straha za stolce u čekaoni, prišli su im policajci i poklonili Niveine antiperspirante.

Da sam kojim slučajem umjesto mlade Njemice sjedila ja, kunem se, doživjela bih nervni slom par excellance i mladićima iza kamera koji se, pretpostavljam, kese od užitka dezodoranse zabila ravno u... A inače sam relativno mirne prirode. Iako je taj 'prank' dospio do svih relevantnih medija, komentatori i autori članaka se u većini slažu da je Nivein potez utuživ.

Nešto blaže, ali vrlo slične reakcije pokrenula je još jedna kampanja iz lifta, ovog puta branda LG koji je koncem 2012. ekrane reklamirao sa sloganom 'So Real It's Scary'.

I zaista, ako je stvarno istina da su u 'prankove' uključeni stvarni ljudi, a ne nekakvi glumci i plaćeni statisti, ne bi li kompanije trebale debelo platiti svaki put kad namjerno izazovu lučenje kortizola kod svojih potrošača? Ne bi li trebala postojati granica koju marketingaši ne smiju prijeći? Nisu li mogli naučiti nešto od Toyote koju je slično zastrašivanje potrošača koštalo deset milijuna dolara? Tad se jedna pametna Amerikanka odlučila na sudu obračunati s kompanijom koja joj je u sklopu promocije modela Toyota Matrix slala mailove od navodnog 'stalkera'.

Žena koja oka nije sklopila danima u strahu od nekog nepoznatog manijaka na koncu je i dobila tužbu, pa se činilo da će kompanije biti pažljivije kad biraju na koji će način prikupljati broj pogleda na YouTubeu. Ali, vraga, izgleda da je ta metoda neselektivnog zastrašivanja nesretnika u posljednje vrijeme ultra popularna, a marketingaši neće stati dok netko ne rikne na setu.

Dok god ima lajkova, bit će i stravičnih scenarija, a valja moliti Boga da nikome u Hrvatskoj neće pasti na pamet da izvede kakav sličan 'prank'. Odsad u stan 'pehaka'. Za svaki slučaj.