PETERO LJUDI

Producenti u Hrvatskoj

22.04.2010 u 11:21

Bionic
Reading

Smjena političkog uređenja u našoj državi je utjecala i na kulturnoumjetnički sektor, konkretno – na proizvodnju filma. Iako se filmaši uglavnom i dalje financiraju iz državnog novčanika, zanimanje producenta postaje sve relevantnije za filmsku proizvodnju

Kada razmišljamo o nekom filmu, prva stvar na koju pomislimo su glavni glumci  i redatelj. Za zagriženije filmofile značajan će biti i direktor fotografije te eventualno autor filmskog predloška ili scenarist. Producenta, koji životni ciklus filma prati od prve riječi u scenariju pa sve do posljednje sekunde njegovog javnog života, u pravilu se rijetko spominje, a mali je broj onih kojima uopće i znamo ime. U američkoj kinematografiji onaj koji ima zadnju riječ u procesu izrade filma je upravo producent, dok je europska kinematografija više autorskog tipa – film je u potpunosti stvaralački izraz autora odnosno redatelja. To doduše ne znači da nam producenti nisu potrebni, zapravo sasvim suprotno. U konačnici možda nećemo imati redateljsku i producentsku verziju filma, ali ćemo imati film koji bez producenta nikada ne bi ugledao svjetlo dana. U skladu s tim, predstavljamo vam pet imena koja ne možemo zaobići govorimo li o producentima u Hrvatskoj.

 

Ankica Jurić Tilić

Predsjednica Hrvatske udruge producenata, diplomirana komparatistica književnosti i francuskog jezika i književnosti, producentica Ankica Tilić iza sebe ima mnogo filmskih projekata. U zadnjih deset godina producirala je dvadesetak filmova, od kojih su široj javnosti najpoznatiji Crnci, Kino Lika i Blagajnica hoće ići na more.  Trenutačno radi na produkciji dva Matanićeva igrana filma i  jednom kojem se izuzetno veselimo – ekranizaciji romana Koko i duhovi. Osim što producira, Ankica predaje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, na odsjeku produkcije. Suosnivačica je produkcijske kuće Kinorama.

 

Boris T. Matić

Utemeljitelj je Motovun Film Festivala i Zagreb Film Festivala, kroz koji odnedavno vodi i zagrebačko art kino Europa, a produkciju potpisuje u desetak naslova. Neki od najpoznatijih su Kenjac, Sve džaba i Buick Rivera te omnibusi Zagrebačke priče i Sex, piće i krvoproliće, u kojem je također režirao i napisao jedan segment. Krajem devedesetih producirao je i nagrađivani kultni film Mondo Bobo, jedan od rijetkih nezavisnih filmova u Hrvatskoj. Osnivač je produkcijske tvrtke Propeler film.

 

Nenad Puhovski / Factum

Sociolog, filozof i redatelj po struci, Nenad Puhovski iza sebe ima bogat redateljski opus, a drugom polovicom devedesetih osnovao je i produkcijsku kuću Factum.  Od svog osnutka Factum je producirao pedesetak nagrađivanih dokumentarnih filmova (Dečko kojem se žurilo, O kravama i ljudima, Lora - svjedočanstva...) i postao najznačajniji nezavisni producent dokumentarnog filma. Factum je 2004. godine pokrenuo festival dokumentarnog filma Zagreb Dox, a Puhovski je prije dvije godine oformio magistarski studij dokumentarnog filma na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti.

 

Vanja Andrijević

Iako se pri spomenu producenta široj publici instinktivno nameće dugometražni igrani film kao područje njegovog djelovanja, Vanja Andrijević bavi se produkcijom jedne sasvim drugačije filmske forme – animiranim i eksperimentalnim filmom. Suosnivačica je i direktorica Bonobostudija, a u njenom bogatom životopisu ističe se članstvo selekcijske komisije za kratki film na Međunarodnom festivalu animiranog filma u Annecyu 2009. godine. Jedan od filmova koje je Vanja Andrijević producirala, Ona koja mjeri redatelja Veljka Popovića, možete pogledati ovdje.

 

Damir Terešak

Nedavno je na HTV-u s emitiranjem započela humoristična serija Dome, slatki dome, čiju produkciju potpisuje upravo ovaj izvanredni profesor zagrebačke Akademije dramske umjetnosti  i vlasnik produkcijske kuće Maxima Film. Osim filmova (Armin, Prezimiti u Riju, Ne dao Bog većeg zla...) producira i TV formate (talk show Sanja), dokumentarne (Slučajni sin, Zagreb-Hollywood, istinita priča) i reklamne filmove kao što je, čitateljima Plana B dobro poznata, UNDP-ova promotivna kampanja projekta Poticanje energetske efikasnosti u Hrvatskoj. Damir Terešak također je jedan od rijetkih domaćih producenata koji se može pohvaliti iskustvom u radu na američkim blockbusterima, kao što je The Peacemaker.