RETRO

Kako je rođeno domaće šopingiranje

Objavljeno: 30.05.2010 12:00 / Kristian Benić

Foto: sxc.hu / Allie Hylton

Dok čitamo deprimirajuće vijesti o sve većoj zasićenosti hrvatskog tržišta trgovačkim centrima, vrijedi se prisjetiti romantičnih početaka kupovine u obliku koji danas poznajemo

Poduzeće Kastner i Öhler, nazvano prema prezimenima austrijskih trgovaca osnivača s kraja XIX. stoljeća, čiji trgovački lanac i danas predstavlja ugledno  ime europskog biznisa, stvorilo je dvadesetih i tridesetih, u razdoblju pauze između dva masovna krvoprolića,  na mjestu današnje Name u Zagrebu prvo  domaće shopping mjesto modernog tipa.

Prodavač je glumac
Svakodnevna opskrba 'domaćinstva' odvijala se uglavnom u malim trgovinama i neuglednim skladištima ograničenog fonda artikala i komunikacijom preko pulta.  Sama fizička pojava Kastnera i Öhlera, s višekatnicom u Ilici 4, pročelja sličnijeg londonskom Harrodsu te kupolama s kojih je na sve strane Zagreba bilo vidljivo ime, bilo je
Marko Lukunic
Zagrebačka Nama
nešto novo. Dijelom zahvaljujući i  prostranosti, 'Kastner i Öhler' uvodi koncept samoposluživanja u kojem  kupac bez pritiska od strane prodavača šetnjom među stalažama samostalno razgledava i bira željenu robu. S kupcem oslobođenim prepreke pulta i trgovca kupovina je postala aktivniji doživljaj. Kućni red robne kuće, objavljen 1934. godine, svjedoči o visokim standardima: 'Njegovo veličanstvo mušterija ima uvijek pravo (...) dobro bi bilo kada  bi svaki prodavač, što se tiče uljudnosti, pomislio na glumca koji s istom umjetnošću mora odglumiti i ugodnu i neugodnu ulogu (...) pred mušterijom se ne jede, ne oslovljava se sa ti, ne razgovara se s kolegama, ne telefonira, ne popravlja se toaleta, ne manikira i ne češlja.'

Grudnjaci za vitke i jače
 U 27 različitih prodajnih odjeljenja mogla se nabaviti  odjeća za sve uzraste,  donje rublje, oprema za ljetovanje,  higijenske potrepštine, posteljina, kozmetika, kuhinjski pribor, sitnice za uređenje interijera, luksuzna alkoholna pića, čokoladne delikatese, a od 1936. stiže i elektrotehnička roba poput radioprijemnika... Razvijanje ponude prema sve raščlanjenijim željama potrošača 
K.B.
Oglas robne kuće 'K&Ö' u reviji Svijet 1933. godine
ilustrativno je na primjeru ženskog donjeg rublja -  za 48 dinara nabavit se može 'najnoviji držač za grudi za slabo razvijene osob,e cijela košarica našivena ekri čipkom, a držač iz roza tulla, vrlo praktična fasona za vitke dame', a za 38 dinara 'držač za grudi iz batista, u boji, s pojasom, osobito prikladan za jače dame'. Zanimljvo je primijetiti da su i tada, kao što je i danas slučaj, hrvatski kupci najviše pažnje pridavali poznatim stranim brendovima, pa se i 'Kastner i Öhler' prilagođavaju željama, ali i slaboj kupovnoj moći: 'Računamo oštro i dajemo mušterijama sve prednosti koje jedna velika trgovačka kuća dati može. Ono što je moderno u Londonu, Parizu i Beču, dobijete u istoj kakvoći i kod nas. Samo jeftinije.'

Marketing i kataloška prodaja
Najveći uspjeh ostvarivao je svjež koncept kataloške prodaje primijenjivan u  najagilnijim poduzećima.  'Sve što je potrebno pristojno obučenom gospodinu ili elegantnoj dami pruža vam u divnom izboru velegradske trgovačke kuće katalog Kastnera i Öhlera. Katalog šaljemo na zahtjev badava na ogled', upozoravao je reklamni materijal. Katalozi su izdavani četiri puta godišnje,
K.B.
Oglas robne kuće 'K&Ö' u reviji Svijet 1934. godine
pokrećući dorađeni lanac distribucije prikazan simpatičnim grafikama - nakon što 'skladna' obitelj nasmijanog tate, majke i kćeri prouči katalog, omotnicom pošalje želje u Kastner i Öhler u kojem 230 namještenika točno slaže paket koji će obitelj učiniti još sretnijom, on automobilom odlazi na vlak, a umjesto kupca stiže zajedno sa svom ostalom poštom. Uz sve to, 'stručni pakeri garantuju da ćete robu primit tako, kao da ste ju kupili preko puta'.    

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu