KNJIGA

Klik, klik, klik

19.06.2010 u 12:09

Bionic
Reading

Kada već silne sate provodite klikajući po netu i tražeći sve i sva, jedna knjiga pokušava nešto zaključiti iz vaših klikaških navika. Klik away!

Nedavno je na našem malom jeziku u Algoritmovoj ediciji Facta izašla  knjiga 'Klik: što milijuni ljudi rade na internetu i što to govori o njima' Billa Tancera, analitičara u tvrtki Hitwise koja se bavi analizom podataka pretraživanja (koje dobiva direktno od vašeg ISP-a) u svrhu istraživanja tržišta. Bill provodi dane i noći analizirajući – sve nas. Točnije, što, kako i kada klikamo, što pretražujemo i što to govori o nama. Zašto je najveća potraga za maturalnim haljinama u siječnju, dobrih pet-šest mjeseci prije najluđe večeri naših života? Zašto pornjavu gledamo najmanje oko blagdana te može li se po pretraživanju pogoditi pobjednik 'American Idola'?

Grafom na graf
Billa Tancera pale brojke i statistike. To je očito već nakon 20 stranica knjige, ali mu to ne možemo uzeti za zlo. Svako poglavlje bavi se jednim data setom, ključnim riječima

koje su upisivane u pretraživače kao što je Google, i clickstreamom (iliti slijedom klikanja – kako ste završili na određenom siteu) koji je uslijedio, te pokušava donijeti zaključke iz tih podataka. Ono što svaki dan pretražujemo, ti sirovi podaci, služe mu kao mali prozor u naše skrivene želje i potrebe, raspoloženje ili trenutak u životu, i o nama otkrivaju čak mnogo više od onoga što odlučimo podijeliti s prijateljima/sljedbenicima na društvenim mrežama. Tancer je internetski veteran, analitičar i kolumnist za TIME.com, koji se voli igrati internetskog CSI-a. Prvo poglavlje odmah obećava PPK (pornografiju, pilule i kasino), ali i objašnjenje zašto rezultati pretraživanja mnogo točnije mogu predvidjeti izborne rezultate od izlaznih anketa: ljudi lažu. A podaci otkrivaju istinu. Tako nas oko Nove godine muči kako smršavjeti ili prestati pušiti, već u travnju kamo pobjeći na odmor ili kako svezati kravatu, a do jeseni nas više zanimaju recepti ili nove XBOX igre.   

U potrazi za ranim usvajateljima
Za potrebe analize ili marketinga, najpoželjnija skupina među tehnološki obrazovanima su 'rani usvajatelji' (early adopters), prvi korisnici novih tehnologija, brendova ili proizvoda, trendseteri koje ostali slijede. Za slučaj da se pitate, da - to ste upravo vi koji čitate ovaj članak, vi koji ste već nabavili iPad ili čekali u redu za prvi iPhone, ali se možda i zeznuli jer ste kupili 1.0 verziju proizvoda ili usluge, koja još možda pati od dječjih bolesti. Termin je skovao sociolog Everett Rogers u svojoj knjizi 'Diffusion of Innovations' (1962) u kojoj  analizira procese prihvaćanja novih tehnologija kod šireg pučanstva. Prema Tanceru, televizija još uvijek diktira naše ponašanje i interese, ali se kod gore navedene skupine to brzo mijenja - internet postaje glavna platforma informiranja, povezivanja i zabave, a noviteti kao što je Google TV će samo ubrzati taj proces. 'Klik' je zabavno i poučno štivo koje ponekad pati od fetiša na brojke, iznosi vrijedne lekcije za sve koji se bave nekom vrstom posla ili zabave na internetu, a preporučio bih knjigu svakome tko provodi dio dana klikajući. Riječima Billa Tancera - 'ono ste što klikate'.