PREPORUKA

Top pet filmova 12. MFF-a

17.07.2010 u 13:17

Bionic
Reading

Već tradicionalna četiri motovunska kina u pet će festivalskih dana izvrtjeti čak 75 projekcija, a samo glavni program obuhvaća 27 filmskih naslova, što znači da će biti teško pohvatati baš sve filmove koji vas zanimaju. Da vam olakšamo muke, odabrali smo za vas pet naslova koje bi svakako trebalo pogledati

Enter the Void
Svi koji su gledali hvaljeni film 'Nepovratno' kontroverznog redatelja Gaspara Noea mogu otprilike zamisliti što ih očekuje od novog filmaševa uratka iako, mnogi se slažu, niti to neće biti dovoljna priprema za psihodelično iskustvo koje ih očekuje. Priča smještena u Tokio govori o mladom narkomanu što se i nakon smrti iz zagrobna života nastavlja brinuti o svojoj sestri. Kritičari su podijeljeni oko ovog uratka (i sam redatelj očito nije posve siguran što je htio jer je nakon premijere na prošlogodišnjem Cannesu izrezao i premontirao dosta scena) iako se svi slažu u jednom – da se radi o rijetko viđenom filmskom tripu dovedenom do ekstrema u svojoj eksperimentalnoj formi. 


Srpski film

Ultranasilni 'Srpski film' Srđana Spasojevića podigao je prašinu i puno prije nego što je stigao do kinodvorana, a kad je konačno stigao u američke dvorane (a tamošnji su gledatelji doista navikli na nasilne filmove tim više jer je posljednjih godina vrlo popularan tzv. podžanr torture porna poput 'Hostela', 'Slagalice strave' itd.) reakcija je bila ista. Mini valu ekstremno brutalnih srpskih filmova koji je zaživio posljednjih godina Spasojević je značajno pridonio profesionalno odrađenim uratkom o bivšem porno glumcu Milošu (uvijek sjajni Srđan Žika Todorović) koji prihvaća novu ponudu da bi uskoro shvatio kako se našao usred produkcije snuff filma. Čak i kritičari navikli na brutalne azijske horore ističu nevjerojatno šokantnu i efektnu realizaciju, zbog čega film ne preporučuju gledateljima slabijih živaca.


Muškarci koji mrze žene

Ekranizacija prvog dijela superpopularne skandinavske literarne trilogije Stiega Larsona bila je, baš poput pisanog predloška, veliki hit u Švedskoj, ali i nekim drugim zemljama, pa čak i u Americi gdje je riječ o jednom od najgledanijih filmova ikad prikazanih u ograničenoj distribuciji. Osim komercijalnog uspjeha, film je oduševio i kritičare po kojima je redatelj Niels Arden Oplev i više nego uspješno prenio Larsonovu pisanu riječ u drugi medij, pa ne čudi da su već otkupljena prava za američki remake. Politički triler koji se bavi suvremenom kulturom i korupcijom (ne biste vjerovali toga očito ima i u Švedskoj jer je pokojni Larson bio dobro upućeni novinar)  ne zvuči kao pretjerano atraktivan materijal, ali čitateljima i gledateljima to očito nije nimalo smetalo.


Valhalla se budi

Danski redatelj mlađe generacije Nicolas Winding Refn proslavio se trilogijom 'Pusher' smještenom u narko milje (u njemu naš Zlatko Burić igra narko kralja), a njegov posljednji uradak vjerojatno je najneobičniji film o vikinzima ikad snimljen. Samo naizgled pustolovni film o neustrašivim ratnicima u njegovoj je izvedbi krajnje kontemplativan film koji neki strani kritičari nazivaju 'dubokim mističnim iskustvom'. Sporoga ritma, nevjerojatno dojmljivog ugođaja i prepun neskrivene sirove energije, s nekoliko izrazito brutalnih scena nasilja te s minimalno dijaloga, 'Valhalla se budi' prati šutljivog ratnika (genijalni Mads Mikkelsen) i njegov bijeg iz zatočeništva nekakvog plemena te odiseju koja će uslijediti nakon toga. Film s odjecima Mallicka ili Jodorovskog doista je posebno filmofilsko iskustvo.

Ujak Boonmeee koji se sjeća prošlih života
Tajlandski redatelj Apichatopong Weerasethakul, inače miljenik festivalske publike i filmske kritike, oduševio je žiri ovogodišnjeg Canneskog filmskog festivala koji mu je dodijelio Zlatnu palmu za ovu dirljivu snoliku dramu o čovjeku na samrti kojeg posjećuju duhovi pokojne žene i sina. Suptilan i poetičan ovaj je film inspiriran knjigom što ju je napisao jedan budistički monah, pa ne čudi da je riječ o dubokom i promišljenom art uratku koji ipak nije namijenjen širem gledateljstvu (iako je riječ o autorovom najprijemljivijem filmu).