POP UP

Traileri koje vrijedi vidjeti

03.09.2010 u 17:24

Bionic
Reading

Možete li se sjetiti kada ste zadnji put vidjeli neki doista originalan i zanimljiv trailer koji vas je zaintrigirao da pogledate film, a da pritom nije otkrio previše ili se utopio u masi ostalih bezličnih filmskih najava, kakve su danas sve češće? Odabrali smo desetak trailera iz povijesti svjetske kinematografije koje, jednom kad ih vidite, gotovo sigurno nećete zaboraviti

Filmski traileri, foršpani ili jednostavno filmske najave, znatno su zahtjevnija forma no što bi se to moglo učiniti na prvi pogled. Nije dovoljno samo izrezati par filmskih scena i dočarati radnju filma da se privuče gledatelj, pa ne čudi stoga da na njima nerijetko radi cijeli tim ljudi (redatelj, producent, marketinški stručnjaci što odlučuju na koji način promovirati film itd) vodeći računa o tome da zainteresira gledatelja, ali da pritom ne otkrije previše o filmu (sjetite se samo koliko ste puta pogledali neku komediju shvativši da ste najduhovitije štosove već vidjeli u foršpanu ili pak neki triler koji vam je već u najavi dao naslutiti svoj rasplet). Nekakvu listu najboljih trailera gotovo je nemoguće složiti, jer ih se svake godine snimi na tisuće (filmovi dobiju i po nekoliko različitih najava), a ovo je skromni pokušaj da se skrene pažnja na nekoliko trailera koje svakako vrijedi vidjeti.


Jedan od najslavnijih filmskih naslova svih vremena 'Građanin Kane' (1941) ima nevjerojatan foršpan u kojem Welles ne otkriva ništa o svom filmu, ali zato otkriva dosta o pravilima tadašnje filmske industrije i oglašavanja. Welles kao narator simpatično predstavi svoje glumce (ali bez filmskih scena već ih upoznajemo na setu), a kad kaže kako bi najava trebala biti atraktivna, prikaže skupinu atraktivnih plesačica i pjevačica izrugujući se uobičajenim trailerima tog doba. Predstavljajući svog junaka, Welles procijedi: 'Toliko je toga o njemu što biste trebali znati da ne znam otkud početi...' i to je sve što se sazna o filmu. Ali efekt je postignut, jer tko se nakon ovakve zafrkancije ne bi zapitao kakav li je tek film ako je njegova najava ovako zabavna.

Legendarna 'Casablanca' (1942) Michaela Curtiza pionirski je primjer odlično napravljenog foršpana, a s njim se primjerice 60-ak godina kasnije teško može usporediti najava nekog domaćeg filma, ali domaći traileri su ionako posebna priča. Riječ je o jednom od zanimljivijih foršpana za neki rani film kojemu uspijeva dočarati atmosferu filma i gledatelju prikazati što ga sve očekuje bez da otkrije išta od fabule.

Možda i najbolji Premingerov film, 'Anatomy of a Murder' (1959) pamti se po genijalnom filmskom plakatu, ali ni njegova najava nije za odbaciti. Efektno i duhovito predstavljanje radnje i likova zbilja je sjajna dosjetka koja funkcionira i danas, pola stoljeća nakon snimanja (noviji foršpan, čini mi se za DVD izdanje filma, nije ni blizu originala).

Suludi trailer za suludi film
Kubrick je za najavu svog klasika 'Dr. Strangelove' (1964)  unajmio mladog umjetnika Pabla Ferra koji je frenetičnim ritmom smontirao nekoliko scena iz filma koje se izmjenjuju s duhovitim tekstualnim porukama itekako uspješno dočaravajući koliko suludo duhovit film iščekuje gledatelje. Kubricku se foršpan toliko svidio da je od Ferra naručio i dizajn najavne špice.

Desetljeće i pol kasnije, Kubrick je snimio genijalni 'Shinning' (1980) koji je pak najavio potpuno drukčijim trailerom snimljenim u jednom kadru. Dugi kadar hodnika i vrata od lifta prati zaglušujuća i jeziva glazba dok preko ekrana idu imena glumaca i autorske ekipe, a sve kulminira bujicom krvi koja poteče iz vrata i ispuni hodnik prekrivajući kameru.

U istu kategoriju inovativne genijalnosti kao i Kubrickovi, spadaju i traileri jednog od najvećih majstora psiholoških trilera u povijesti svjetske kinematografije - Alfreda Hitchcocka. U nekim se svojim trailerima sam pojavljivao, pa tako najavu filma 'Frenzy' (1972) otvara scena Hitchcocka koji pluta po Temzi (?!), u najavi 'Psiha' (1960) vodi nas kroz set pojašnjavajući nam zaplet i radnju, a u najavi 'Ptica' (1963) o samom filmu ne govori ništa, ali odgovara na pitanje koje smo si nakon filma vjerojatno svi postavili - zašto?

Spielberg, također nesumnjivo jedan od najvećih filmskih redatelja, jednako tako je i genijalan autor dojmljivih foršpana. Najava 'Ralja' (1975)  izvrsno pogađa jezivu atmosferu samog filma iako se od psine Brucea vidi samo peraja, a narator upozorava: 'See it before you go swimming.'


Proteklih mjeseci omiljeni protagonist svjetskih tabloida Mel Gibson svoje je redateljsko remek-djelo 'Apocalypto' (2006) najavio trailerom koji obećava adrenalinsku akciju i atmosferu dostojnu horora iako je riječ o pustolovnom epu. A sve to bez ijedne izgovorene, jer tako to rade pravi majstori.

Producent J. J. Abrams svoj je filmski hit 'Cloverfield' (2008) najavio trailerom koji je temeljen na sjajnoj ideji baš poput samog filma, a svatko tko je gledao najavu bez da je išta znao o filmu mogao se ugodno iznenaditi i s nestrpljenjem čekati film. Trailer je napravljen kao i film u formi amaterske video snimke u kojoj pratimo skupinu mladih čiji tulum prekida nestanak struje i eksplozije, a nakon što oni izlete iz zgrade da vide što se događa, na ulicu pred njih aterira glava 'dame u togi' poznate i kao Kip slobode.

I loši filmovi imaju dobre najave
Svi pobrojani traileri najavljivali su sjajne filmove a da ne bi ispalo kako samo odlični filmovi imaju odlične najave valja spomenuti Stoneovog 'Alexandra' (2004) i Scorsesejev 'Shutter Island' (2009). Naime, u oba slučaja radilo se o primjerima gdje su zbilja izvrsne najave bile znatno bolje od samih filmova. Tako Stone najavljuje spektakularnu ekranizaciju života čuvenog vojskovođe nakrcanu hollywoodskim zvijezdama a gledatelji dobivaju spor, razvučen i isprazan film s  iritantnim glumačkim nastupima, dok Scorsese obećava napeti triler s elementima horora a isporučuje predugačak film s predvidljivim raspletom.