JURICA SAVJETUJE

Deset promjena koje život znače

Objavljeno: 10.09.2010 11:00 / Jurica Grosinger

Foto: sxc.hu / matchstick

Živeći u ubrzanom vremenu kakvo je danas, nije iznenađujuće da se većina ljudi uglavnom osjeća loše kada se radi o zdravlju. No da bismo podigli kvalitetu života i osjećali se zdravije i bolje, nisu nam potrebni vitamini, skupi preparati i privatni liječnici... Potrebno je tek promijeniti neke navike

Svi mrzimo bolnice i vjerojatno tek pokoji hipohondar ili bizarni fetišisti uživaju u boravku u ambulantama i zdravstvenim odjelima. Država troši milijarde godišnje na održavanje i tek povremeno ulaže u postojeće ustanove, a ipak je stanje sve lošije. Kadrovi su potplaćeni, a mi sve bolesniji. Suvremeni, odnosno zapadni način života povisio je postotak oboljenja od bolesti koje prije nisu vladale našim životima te sve češće možemo čuti kako je netko koga znamo barem iz viđenja obolio od teške, nerijetko neizlječive bolesti. Pesimisti (koji sebe nazivaju realistima) bi rekli da život ponekad izgleda kao usputna stanica dok nam ne napišu bizarnu i tragičnu dijagnozu. Monty Python kaže da je život pun sr**a kad ga bolje sagledate, a mi se ipak želimo držati vedrije strane iz refrena k’o pijan plota.

Kontrola nad vlastitim životom
Počnite laganim, ali sigurnim koracima i mijenjajte neke od životnih navika, ako ništa drugo, barem ćete povećavati šansu za zdraviji život, imati čistu savjest da ste barem u nekim aspektima pazili i proporcionalno tome, sreća dolazi sama od sebe. Ne morate se striktno držati točaka kako smo ih mi danas poredali, krenite vlastitim redoslijedom i dajte si vremena. Uostalom, dobro je prividno imati uzde kočije života u rukama.

1. Spavajte. Uvriježeno je mišljenje da je osam sati sna dovoljno. Mi kažemo, spavajte onoliko koliko vam treba da biste se osjećali odmornima. Slušanje vlastitog bioritma jest ključ. Manje od šest sati sna, gotovo sigurno visok krvni tlak, hipertenzija, pretilost, dijabetes, rak te se povećava se rizik od slučajnih ozljeda.

2. Smanjite stres. Sad sigurno mislite da smo ludi i da je članak potpuni nonsens. Ptice i dalje lete nebom, a većina kroničnih bolesti direktno se veže s količinom stresa. Meditacija, knjige, slušanje glazbe, utjeha u klopi (jednom tjedno, jedan obrok, totalni raspašoj), što god to bilo, nađite aktivnost koja veseli vas, a ne škodi drugima.

3. Seksajte se. Trenutačno nas uopće ne zanima s kim i kako to radite, bitni ste vi i vaš imunosustav koji jača tom aktivnošću. Moramo li spomenuti upotrebu kondoma?

4. Izlažite se suncu. Vitamin D, odnosno sunčani vitamin jedan je od najvažnijih, a nadaleko je podcijenjen. Osim što pomaže apsorpciji kalcija, dokazano smanjuje rizik od kancerogenih oboljenja čak i do pedeset posto. Nalazimo ga u skoro svim stanicama organizma. Izlažite se kada je sunce najjače, ali ne više od 10-15 minuta ljeti, a otprilike pola sata zimi – ovisno o tipu kože, koja smije tek lagano dobiti bojicu i nikako ne pocrvenjeti.

5. Jedite zdravo i al dente. Hrana se nerijetko prekuhava, a ono što neki restorani čine povrću jednako je genocidu, jer na kraju ne jedete ništa osim celuloze. Jedina je iznimka rajčica koja duljim kuhanjem postaje zdravija. Birajte lokalno uzgojenu hranu koja odgovara sezoni. Kuhajte na pari čime ćete očuvati nutrijente i uložite u kuhinjski sat kojim ćete mjeriti vrijeme kuhanja. Povrće ne kuhajte nikada dulje od osam do 12 minuta, po mogućnosti na temperaturi nižoj od 50° stupnjeva, ovisno o debljini narezanog.

6. Čistite zube. Dijabetes, srčani problemi i problemi u trudnoći povezuju se s bolestima desni, ali i kostiju. Čak i srčani udar možemo spriječiti dobrom dentalnom higijenom. Usput, zdrav i lijep osmijeh jest seksi.

7. Perite ruke. Čistoća je pola zdravlja, a to posebice vrijedi za ruke. Koliko je srednjovjekovnih bolesti nestalo, samo zato što smo počeli prati ruke.

8. Ne pušite. Od stotinu pušača, njih otprilike polovina će umrijeti zbog pušenja, a od tih pedeset pola umre do pedesete.

9. Vježbajte. Čak i' plavuša s Harvard'a zna da je vježbanje zdravo i da luči endorfin – hormon sreće. Zato, ajmo tri puta tjedno po sat vremena neke aktivnosti.

10. Izbacite bijelo zlo. Da, da, bijela je rasa zlo planeta, ali sada pričamo o bijelom šećeru, bijelom brašnu i soli. Smanjite ili izbacite te otrove iz menija, a povećajte upotrebu začina, zdravih ulja i svježih namirnica.

Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu