(UN)FOLLOW

Profil, grupa ili stranica?

11.10.2010 u 11:33

Bionic
Reading

Online community management je totalna pljuga! Kakav ti je to posao? Pa to može svatko sam napraviti. Nije baš neka umjetnost otvoriti account na Facebooku i pisati statuse... Pih :)

Možda ste i sami među onima koji na ovaj način razmišljaju o najvećoj društvenoj mreži danas, ali ako ste se opekli u svojoj Facebook avanturi sigurno ste već promjenili stav!

Uvriježeno mišljenje da je sve što je besplatno dostupno na internetu ujedno i jednostavno za korištenje, rezultira krivim potezima koje je često teško ispraviti bez komplikacija i posljedica po vaš ugled ili ugled vaše firme. Prije nego što se odlučite prezentirati svoj proizvod, uslugu, udrugu ili inicijativu na Facebooku, svakako se raspitajte kod nekog s iskustvom u takvim stvarima. Zapravo, ne trebate se raspitivati, ja ću vam objasniti osnove, pa onda dalje možete sami :)

Prvi izbor
Pretpostavimo da imate tvrtku ili brand kojemu je ciljana publika potpuno luda za Facebook čarolijama. Prije nego što ga bacite u ralje hordama obožavatelja (eng. fan) morate odabrati profil, grupu ili stranicu.
'A kakve to veze ima?' pitate se. 'Napraviš jedno, pa ako ne valja, onda drugo...'. Ne baš, svaki od odabira nosi sa sobom i neke benefite i komplikacije.

Profil
Namijenjen isključivo stvarnim osobama, starijima od 13 godina i svako njegovo korištenje na bilo koji drugi način Facebook, prema svojim podugačkim pravilima, može sankcionirati gašenjem istog. Lažni identiteti, poslovni subjekti koji se pretvaraju da su osobe, klinci od 11 i pol godina i svi ostali koji spadaju u ovu veselu grupu riskiraju da jedno jutro uz kavu uzalud tipkaju username i password u kućice na vrhu ekrana. Kad vam ugase profil, nećete imati koga nazvati ni kome pisati mailove. Jedino vam preostaje da za utjehu po forumima kukate s drugima koje je zadesila ista sudbina.
Čak i ako ste dovoljno hrabri da reputaciju svog branda prepustite ovom riziku, ako stvarno postanete popularni, na 5.000 prijatelja stvar prestaje funkcionirati. To je, naime, maksimalni broj veza koje možete imati u ovom obliku.
Brisanje profila traje 2 tjedna i za to vrijeme se nikako ne smijete logirati na Facebook da vidite jeste li uspjeli. Svaki put kad provirite ili kliknete 'like' na nekoj drugoj stranici, to gospodinu Zuckerbergu znači da ste odustali od brisanja, pa morate ponovo...

Grupa
Ova je forma namijenjena diskusiji i razmjeni sadržaja među istomišljenicima okupljenima oko zajedničke teme ili inicijative. Dozvoljava više nivoa sudjelovanja korisnika i više različitih oblika funkcioniranja, pa tako grupa može biti javna, privatna ili potpuno nevidljiva nepozvanima. Svi članovi mogu postati i administratori i officeri, a kroz nju ćete lako poslati poruku svim članovima direktno u inbox, što nije moguće ni s profilom ni sa stranicom. Zvuči super? Ehem, ne baš...
Ništa od sadržaja objavljenih u grupi nije vidljivo na pretraživačima niti je dostupno onima koji nisu prijavljeni na Facebook, pa je vaš planetarni potencijal već dobrano narušen, a o Search Engine Optimizaciji da i ne govorimo.
Samo vlasnik grupe može objavljivati sadržaje bez da se vidi njegov stvarni Facebook identitet, pa ako imate više administratora, stvar postaje malo komplicirana i zbrčkana za one koji vas prate.
Svi koji žele ostvariti Facebook vezu s vama, moraju tražiti dopuštenje i ovise o tome koliko ste redoviti i revni.
Ako kojim slučajem poželite ukinuti grupu, morate oduzeti administratorske ovlasti svima kojima ste do tada vjerovali i obrisati članove jednog po jednog (što i nije baš fora ako ste ih sakupili na tisuće) i tek na kraju obrisati i sebe.

Stranica
Iako najpopularniji oblik promocije na Facebooku, mnogi ga, iz meni nepoznatog razloga, zaobilaze upravo kada ga najviše trebaju. Ovo je ujedno i jedini način da na ovoj platformi objavite sadržaj uz potpunu vidljivost neregistriranim korisnicima i pretraživačima. Uz to još i čuvate privatnost administratora, ako ih ima više, te se ne bojite ograničenja u brojevima fanova.
Drugim riječima, brand još samo treba imati par hitova i uspjeh je zagarantiran!

Najlakši način da ispravno odaberete je da se zapitate: 'Želim li biti prijatelj nekog branda, u njegovoj grupi ili njegov fan?' Očiti odgovor je, u ovom slučaju, uvijek i ispravan odgovor. Greška je u ovom trenutku nemoguća.

Ako vam se ona ipak dogodi, te istovremeno imate stranicu, grupu i/ili profil, situacija se može sanirati, samo trebate paziti da prijelazno razdoblje, kada postoji više formi s vašim imenom, traje što kraće i da sve ono što ne koristite zatvorite/obrišete. U protivnom će vam se dogoditi da neki od korisnika koriste grupu, neki profil, a neki fan page. Ovo baš i nije pametno, ako ne mislite sve troje paralelno održavati.

Primjeri
Ako se interesirate za domaća kazališta na Facebooku, doći ćete do zapanjujućeg zaključka da sva (OK, skoro sva - nisam baš sva kazališta vidio) imaju profile umjesto stranica! Kazalište Komedija svojim potencijalnim gledateljima ne dozvoljava uvid ni u šta osim osnovnih informacija, ako ne zamole lijepo za prijateljstvo.

Kazalište Mala scena je nešto popustljivije prema publici, pa će vam dozvoliti da vidite i linkove i najave i fotografije, ali propušta brisanje spam poruka sa svog profila.



Kulturne institucije očito imaju peh na Facebooku! Kino Europa se na svom profilu (!?) opasno približilo limitu, pa tako sasvojih 4.997 prijatelja ima mjesta za još 3, a onda će morati smisliti novu strategiju.


I Filmski.net ima duhove iz prošlosti - grupu na kojoj novih sadržaja nema već godinu dana. Pisanje ovog teksta je i divna prilika da se grupa napokon zatvori. Za brisanje 362 člana potrebno je cca 20 minuta - svaki član 2 klika što je sreća u nesreći - na stranici je već preko 2.400 fanova.


Osim tih kulturnih, postoji i hrpa poslovnih primjera, od dizajn studija i tiskara, preko kozmetički salona do privatnih poliklinika. Svima njima je zajednička jedna stvar - komplikacije koje će imati jednom kad krenu ispravljati svoje loše Facebook odluke :)