POP FILOZOFIJA

Ratovi klonova u školskom kurikulumu

22.10.2010 u 16:00

Bionic
Reading

Uvriježeno je mišljenje da crtići potiču nasilje i pretvaraju djecu u male divljake. No zagrebemo li ispod površine, uvidjet ćemo da su oni zapravo odlično propedeutičko sredstvo kojim djecu možemo naučiti raznim životnim vrijednostima. Takav je barem slučaj s animiranim filmom 'Ratovi zvijezda: Ratovi klonova'

Mjesto radnje: Mandalore

Glavni lik: Vojvotkinja Satine Kryze

Tema: Korupcija

'Crtići potiču nasilje! Novi superjunaci odgajaju male krvnike!' Imate li malo dijete, naravno da ste zgroženi navedenim medijskim naslovima preuzetim iz 'istraživanja uglednog sveučilišta'. Jedini pravi superjunak pred vašim očima i uz vaše odobrenje postaje masovni ubojica i bezosjećajni sadist. Animirani 'Ratovi klonova', najaktualniji uradak iz svijeta 'Ratova zvijezda', pripada prema tome redu onih koji stvaraju male mazohiste jer glave droida i stormtroopera padaju brže od propasti Zvijezde smrti. Budući da još nisam primijetio patuljaste ubojice sa svjetlosnim sabljama da jurišaju ulicama, vjerujem upravo suprotno -  moderni animirani sadržaji igraju pozitivniju odgojnu ulogu od prelažnog i ušminkanog klasičnog Disneyjevog svijeta.

Naime, 'Ratovi klonova', kao i cijela saga 'Ratovi zvijezda', unatoč enormnoj količini nasilja i razaranja pripadaju jednima od ljepših i pozitivnijih televizijskih sadržaja u povijesti, barem kada je oblikovanje ponašanja i formiranje vrijednosti u pitanju. Ilustrativna je nedavno emitirana epizoda 'Corruption', koja bi trebala pripadati obveznom obrazovanju mladih Hrvata - suptilna etička problematika uz tonu uzbuđenja, dinamike i zabave, baš ono što djeci generacije Z  i treba.   

Tata, a što je to korupcija?

Paradigma našeg vremena je pragmatični materijalizam, što je malo učeniji izraz za riječi Gordona Gekka 'pohlepa je dobra'.

Planet Mandalore pod vodstvom vojvotkinje Satine suočava se s neprijateljem oštrijim od lorda Sitha - korupcijom! 'Kontaminacija pohlepom seže duboko u Republiku, korporacije, trgovce, senatore...', konstatira zabrinuto Satine u razgovoru s Padmé, a tvrdnja puno značenje dobiva u njenoj domovini  - školska djeca se truju čajem proizvedenim i nabavljenim kroz dugačak lanac podmićivanja državnih službenika! Zvuči li vam priča s Mandalorea slična nečem iz naše svakodnevice?  Ma ne, vratimo se u realnost 'Ratova zvijezda'. Lancu podmićivanja pripada čak i školski nadstojnik, koji uhvaćen u laži utvrđuje: 'Nisam htio nikoga ozlijediti. Nadao sam se da će ostati nešto novca za mene. Ima i više krivih od mene!'

Vaš mulac nepomično sjedi, izbezumljenim okicama gleda i pita se: 'Pa što se to događa?' - Satine priča o propasti Mandalorea, a on ne vidi droide razarače u nezaustavljivom jurišu. Vi sjedite kraj njega, razmišljate zašto Nova nada nije ispala malo bolje, ali presiječe vas pitanje: 'Tata, zašto je ta korupcija tako loša?' Nemate iza sebe mudrost Jedija i njihovu knjižnicu, ali prije karijere konobara niste bezveze studirali filozofiju.

Teorije na stranputici
Doista, u čemu je problem? Svi se mi, barem u prostoru javnog govora, skanjujemo na spomen korupcije. Političari protiv nje održavaju govore ukoliko ih probudite u četiri u noći kod ljubavnice nakon pijanke, djeca u školama rade kreativne plakate s ciljem osvješćivanja... Paradigma našeg vremena je pragmatični materijalizam, što je malo učeniji izraz za riječi Gordona Gekka 'pohlepa je dobra'. Bez lažnog moraliziranja, to znači da neopterećeni religijskim i metafizičkim vrijednostima - jer u njih više ne vjerujemo - biramo najjednostavnije načine ostvarivanja željenog cilja tj. pribavljanja što veće količine materijalnih dobara.

U određenom antagonizmu prema opravdanosti pragmatičnosti i materijalizma, etičke filozofske teorije imaju tendenciju definiranja realne osnove razlikovanja moralno dobrih i loših postupaka. Naravno, korupcija gotovo a priori  završava na tamnoj strani. Etičari vrline smatraju da vlastitom korumpiranošću podliježemo pohlepi koja uništava dobar karakter, za kantovce i ostale deontologe kršimo moralne dužnosti i padamo na testu poopćivosti moralnih maksima, a utilitaristi bi zaključili da u 'računu korisnosti' pojedinac u korumpiranom društvu više zadovoljstava gubi nego dobiva... No mali kaže: 'Tata, ali i Satine je mogla uzeti novac! Zašto je njoj stalo do nečega zbog čega ju čeka patnja i opasan život među sunarodnjacima?' Zbunili ste se i najbolje što možete ponuditi kao odgovor sinu su zadnje Satinine riječi u epizodi: 'Možda Jedi može pomoći.'

Znate da Jedi nosi auru pravednog idola kojem opravdanja dobrih postupaka ne trebaju. Ali okus intrigantne sumnje ostaje - zašto je korupcija doista moralno neprihvatljiva? Kako smo na početku i sugerirali, 'Ratovi klonova' dobar su odgojni alat jer kroz dinamičnu radnju otvaraju općeživotna i etička pitanja, a dobro pitanje je, kao što znamo, pola mudrosti.

Svako selo Palpatinea ima
Ukoliko ste došli do ove točke čitanja, vjerujem da ste odrastao čovjek kojem se možda pola navedenog činilo izlišnim pretjerivanjem ili infantilnim problematiziranjem. Hvala evoluciji što možete naći 101 zamjerku. No imate pred sobom 'Ratove klonova', raspadajuću Republiku o kojoj likovi od Padmé do Jedija konstantno govore o tome kako ju razdire pohlepa i korupcija, ali i malo dijete kojem nije jasno što se doista događa. U svjetlu svijeta u kojem priču o nagradnom sistemu raja i pakla više ne možete prodati, a deontološka etika djeluje preapstraktno i motivacijski neobvezujuće, objasniti zašto je doista loše podmićivati i živjeti u korumpiranom društvu prava je misija. Stoga, ne smislimo li odgovore, priču i argumente uvjerljivije od TV dnevnika koji odašilje sliku da se 'protiv korupcije isplati boriti' zbog EU i raščišćavanja političke scene, bojim se da će konačnu lekciju održati domaće verzije senatora Palpatinea. A uvijek se nađe i pokoji posrnuli Anakin.