POPFENOMENOLOGIJA

Prste k sebi, još je mlada

30.11.2010 u 18:30

Bionic
Reading

Igranje na kartu seksepila uvijek je zabavnije kad to nije jedino što moraš imati u špilu i kad imaš slobodu izbora da katkad, ako hoćeš, zaigraš i na neku drugu kartu. Ima li kćer Willa Smitha tu slobodu – samo zato što je desetogodišnjakinja?

Kad sam prvi put vidio spot za 'Whip My Hair' – sjajni debitantski singl Willow Smith, desetogodišnje kćeri Willa i Jade Pinkett - pomalo me iznenadilo to kako mala u njemu... uopće ne isfurava svoju seksualnost

U nekim drugim vremenima, takvo bi me zapažanje činilo pedofilom. No vremena su takva kakva jesu, a Willow Smith produkt je nacije koja stalno, mic po mic, spušta dobnu granicu po kojoj je prihvatljivo da maloljetne ženske pop zvijezde igraju na kartu seksepila, nacije po čijim se buticima prodaju tange za osnovnoškolski uzrast kao da je to najnormalnija stvar na svijetu! I mada sam tekst pjesme ne sadrži ništa škakljivo, fraza iz njezina naslova u američkom se slengu vezuje za jednu vrstu seksualne aktivnosti (konkretno: ono kad je ženska na tipu, pa vrti glavom i 'bičuje' ga kosom).

No prije nego što nastavimo dalje, bacimo pogled na još jedan recentni izlet slavne afroameričke čeljadi u svijet glazbe:

OMG Girlz rap je kvartet poznat po tome što u njemu nastupaju maloljetne kćeri repera Lil Waynea i T.I.-ja, dvanaestogodišnja Reginae i četrnaestogodišnja Zonnique. I okej, daleko od toga da je njihov spot 'Destination Calabria II' izazovan, ali je i dalje iz njihova stylinga očigledno to da se – umjereno, decentno u skladu s godinama, no ipak nezanemarivo – dodvoruju onome što se u diskursu naziva 'muški pogled'.

Pritom nije ni važno to što su pojedine članice OMG Girlz već u godinama kad hormoni lagano prorade: problem je u tome što su na pragu životnih godina kad - kao osobe ženskog spola, koje izvode određeni tip popularne glazbe - po diktatima industrije i tržišta više uglavnom ni neće imati izbora nego pozicionirati se kao seksualni objekti.

Naravno da postoje i glazbenice koje su mlade i lijepe pa svejedno opet nisu opterećene tim diktatom i koje ne samo da mogu birati hoće li ili neće pokazati malo više kože, nego najčešće, štoviše, i dobivaju na kredibilitetu kad ne pokažu (Norah Jones, Colbie Caillat, Sara Bareilles...). Takva je pozicija dopuštena mladim ženama koje izvode glazbu percipiranu kao zrelu i emotivnu, glazbu 'duše' - ali ne baš i onima koje izvode nešto više plesno, klupsko, glazbu tijela.

Tipična kartezijanska podjela, sve u svemu, ali i podjela koja ženske pop zvijezde opterećuje puno više nego njihove muške kolege. Taio Cruz i Flo Rida svakako ne osjećaju potrebu dokazivati da su alfe tako što će isprsiti pupak svaki put kad se nađu pred kamerama! Jest da tu nema neke velike zavjere i jest da je sve to samo puka tržišna autoregulacija ponude s obzirom na potražnju (heteroseksualne muškarce generalno uzbuđuje eksplicitna seksualnost, heteroseksualne žene uglavnom baš i ne toliko) – no ako ti tržišni mehanizmi i jesu neminovni, to ih svejedno ne čini ništa manje nepravednima.

Jer, u nekom pravednijem svijetu, mlade žene koje ulaze u živahniji spektar pop glazbe ne bi morale uvijek vagati hoće li u ovoj ili onoj mjeri, manje ili više, mamiti 'muški pogled'; u nekom pravednijem svijetu, mogle bi si katkad priuštiti i 'luksuz' da se uopće ne obaziru na taj pogled. Pa mislim, pogledajte samo Willow u tom spotu! Pogledajte samo kako se bezbrižno ludira sa svim tim šašavim kombinacijama, kako se dobro zabavlja kao netko tko nije sputan imperativom da izgleda 'seksi', nego joj je stalo samo do toga da izgleda, jednostavno, otkačeno i kul.

Tužno je to što si Willow Smith, kao vlasnica jednog od najvrućih plesnih hitova sezone, takav nehaj može priuštiti samo zato što ima toliko malo godina... No eto, što je, tu je. Neka se zabavlja dok još može: siguran sam da joj na tome zavidi nemali broj starijih kolegica iz branše.