STROJ ZA NOVAC

Je li Taylor Swift umjetnica ili korporacija? U srži svake njezine odluke jedan je motivirajući faktor - profit

13.02.2024 u 06:10

Bionic
Reading

Taylor Swift živi vrhunac svoje dosadašnje karijere, no sve je veći broj njenih obožavatelja koji se pitaju postaje li više oličenje biznisa, nego umjetnice...

Iza Taylor Swift sadržajan je tjedan u kojem je prvo osvojila nagradu Grammy za najbolji album godine (i postala prva pjevačica kojoj je to uspjelo četiri puta), a završila ga je slavljem s dečkom Travisom Kelceom čiji su Kansas City Chiefsi osvojili Superbowl. Taj tjedan kao da je simbolično opisao njenu čitavu godinu, koja je protekla u obaranjima rekorda i punjenju medijskih stupaca svojom romansom sa slavnim sportašem.

Swift je u 2023. proglašena za osobu godine časopisa Time, objavila je objavila re-interpretacije još dva ranija albuma, održala je turneju s najvećom zaradom u povijesti, te postala milijarderka.

Ipak, nisu svi oduševljeni njenim uspjehom, smatrajući da je u mnogočemu za njega zaslužna fama koja je stvorena oko pjevačice i njenog osobnog brenda, više nego njena stvarna glazbena kvaliteta.

  • +7
Taylor Swift i Travis Kelce Izvor: Profimedia / Autor: Rob Carr / Getty images / Profimedia

Primjerice, brojni kritičari su tvrdili da je album 'SOS' kantautorice umjetničkog imena SZA znatno zanimljivijeg sadržaja, ističući pritom da je godinama primjetno sustavno ignoriranje pjevačica crne boje kože, pogotovo u ovoj kategoriji. Isto je istaknuo i reper Jay-Z (iako na vrlo nespretan način) optužujući Akademiju za sustavnu krađu njegove supruge Beyonce.

No, čak i više od toga, sve je veći broj onih kojima naglo pada oduševljenost Taylor Swift uslijed njene gotovo agresivne pojavnosti u medijima koja sve rjeđe i rjeđe ima veze s glazbom.

Od country pjevačice do milijarderke

Nakon što je prešla iz zvijezde country glazbe u pravu pop senzaciju, najbolje prikazano njenim albumom '1989' iz 2014. godine, postala je planetarno popularna zvijezda. Njen album iz 2019. godine 'Lover' bio je novo poboljšanje, iako sam po sebi nije bio osobito sjajan prema riječima struke, stvorio je ogromnu potražnju kod obožavatelja i podigao njen status na još višu razinu.

PRED MILIJUNIMA GLEDATELJA

Taylor Swift i Travis Kelce nisu se suzdržavali: Strastveni poljupci nakon osvojenog Super Bowla

Pogledaj galeriju

Onda je došla pandemija. Swift je izdala albume 'Folkmore' i 'Evermore' kojima je stekla naklonost glazbenih kritičara, ali nešto starije publike. Također je počela snimati i izdavati ranije albume na koje je njen bivši menadžer Scooter Braun posjedovao prava.

U četiri godine u kojima se svijet promijenio, Swift je izdala tri nova studijska i četiri snimljena albuma, a s velikom pompom najavljen je najnoviji album 'The Tortured Poets Department'.

Agresivna prodaja albuma

No, sada kao da nešto nedostaje. U trenucima kada je bogatstvo pjevačice premašilo milijardu dolara, teško je ne primijetiti da je sve više počela djelovati kao korporacija nego kao pravi umjetnica. Posebno se to odražava u neumornom pritisku na kupovinu albuma, koje više nalikuje klasičnoj prodaji proizvoda, nego glazbe.

U slici u javnosti nimalo nisu pomogle niti infografike koje jasno pokazuju u kojoj nevjerojatnoj mjeri putuje privatnim zrakoplovom, čak i za iznimno male udaljenosti, nanoseći ogromnu štetu okolišu bez imalo grižnje savjesti.

Čak niti to nije glavni problem njenih fanova. Ono što ih stvarno smeta jest njeno udaljavanje od umjetnice koja je srcem i dušom prisutna u svojoj glazbi, uživajući u srcedrapajućim emocijama, tuzi, usamljenosti i težnjama. Nakon 20 godina izgradnje karijera na tim temama, kao da izostanak napretka u izgradnji emocije postaje očit, a njena promjena imidža toliko udaljenog od svega o čemu pjeva, ono je preko čega fanovi ne mogu tako lako prijeći.

Kada profit zamjeni emociju

'Dok su slične pop zvijezde poput Adele i Beyoncé sazrijevale i razvijale svoju umjetnost kako bi izdale kompleksnu glazbu koja izaziva publiku na zvučnoj i emocionalnoj razini, Swift izgleda zarobljena u tom više djevojačkom estetskom svijetu', pišu kritičari iz Euronewsa i ističu:

  • +3
Taylor Swift Izvor: Profimedia / Autor: BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

'Razlog je jednostavan. To se bolje prodaje. U samoj srži svake odluke koju Swift čini, postoji jedan jedini motivirajući faktor. Profit. Ona je u tome stručnjakinja. Od trenutaka poput izdavanja singla s mlađahnom tamnoputom glazbenicom Ice Spice nekoliko dana nakon što je tadašnji dečko Matty Healy optužen za rasizam zbog ismijavanja nje, do najave njenog 11. albuma, ništa što Swift radi ne čini se vođeno umjetničkim namjerama prvenstveno.'

tihi luksuz

Taylor Swift ima tako dobar stajling: Jedna od najljepših zimskih haljina i gležnjače koje idu uz sve

Pogledaj galeriju

Prodaja njenog najnovijeg albuma puno će toga reći o tome jesu li joj fanovi počeli okretati leđa, u sve većoj mjeri osjećajući da više nije ono što je njena glazba predstavljala, ili se 'glumljenje' djevojačkog stila još uvijek - najbolje prodaje.