ISTRAŽIVANJE SVEMIRA

James Webb otkrio novu zagonetku na udaljenom kometu

16.05.2023 u 13:34

Usprkos očekivanjima, u kometu Read nije otkriven ugljični dioksid. Misija prikupljanja uzoraka mogla bi biti korisna kako bismo otkrili što više o ovakvim kometima

Istraživači su koristili blisku infracrvenu kameru svemirskog teleskopa James Webb kako bi otkrili prvi poznati slučaj vodene pare oko kometa Read u glavnom asteroidnom pojasu, također poznatom kao komet glavnog pojasa.

Znanstvenici su pretpostavljali kako kometi mogu sačuvati vodeni led tako relativno blizu Sunca, ali do sada nisu imali čvrste dokaze.

Općenito su očekivali kako će se kometi zadržavati u Kuiperovom pojasu ili Oortovom oblaku. Oba su dovoljno udaljena od Sunca kako bi led mogao se zadržati.

Međutim, otkriće je postavilo novu zagonetku. Dok ugljični dioksid obično predstavlja 10 posto potencijalno isparenog materijala u kometu, Webbovi instrumenti nisu ga otkrili u Readu.

Pretpostavlja se kako se raspršio tijekom milijardi godina ili se Read formirao u dijelu Sunčevog sustava koji nije imao ugljičnog dioksida.

Read je jedno od prvih nebeskih tijela temeljem kojih je uspostavljena kategorije kometa glavnog pojasa. Teleskop Webb je prva oprema dovoljno moćna za detaljno proučavanje takvih kometa.

Bit će potrebno više promatranja kako bi se razumjelo je li Readov nedostatak ugljičnog dioksida slučajnost ili je slična situacija i s drugim kometima glavnog pojasa.

Misija prikupljanja uzoraka mogla bi biti korisna kako bismo otkrili što više o ovakvim kometima. Kuiperov pojas počinje otprilike na rubu Neptunove orbite, dok je Oortov oblak udaljen otprilike dvije svjetlosne godine, piše Engadget.