BIG IN JAPAN

Visual-kei - glazbeni pravac u Japanu

23.02.2011 u 09:30

Bionic
Reading

Glazbeni stil baziran na kombinaciji heavy metala i glam-rocka uz tek poneki izlet u punk, krajem osamdesetih je u Japanu postao primjećen glazbeni pravac. Tom primjećivanju je jednako povod bila do tada netipična glazba koliko i poseban vizualni izgled bendova po kojem je čitav stil i dobio ime – visual-kei

Visual-kei je kao i svaki glazbeni stil imao svoje faze kroz koje su ga i glazbeno i modno predstavljali određeni bendovi. Za prvo razdoblje je najznačajnija grupa X Japan, karizme ali i problematičnosti jednih Sex Pistolsa. Glavna zvijezda X Japana nisu bili njegovi osnivači već gitarist Hideto Matsumoto odn. HIDE koji je svoj zvjezdani status zadržao i u solo karijeri a pogotovo nakon samoubojstva 1998. godine. Članovi benda su među prvima u Japanu pustili dugu kosu kopirajući svoje uzore iz europskih heavy metal ali i novoromantičarskih bendova, od kojih su također prihvatili odjevni stil odnosno kozmetiku.

Malice Mizer

Predvodnici slijedeće faze bili su Malice Mizer, bend koji je uveo gotovo obavezno uzimanje francuskog imena za visual-kei band. Članovi benda, Mana i Közi bili su snažne autorske osobnosti inspirirane francuskim romantizmom i gotičkim aspektima Viktorijanskog doba, što se može primjetiti ne samo u korištenju klasičnih instrumenata u stvaranju muzike (npr. klavičembalo) već posebno u stilu odjevanja. Po prvi put su članovi benda obukli povijesne kostime a na samoj pozornici osim glazbe predstavljali i kratke kazališne komade između pjesama. Mana je čak išao i dalje, njegova brižljivo birana odjeća uključivala je i raskošne ženske kostime što je još dodatno naglašavao šminkom. Malice Mizer su time započeli fazu predstavljanja vizual-kei glazbenika kao androginog umjetnika. Danas Mana ima vlastitu modnu marku Moi-même-Moitié a njegov novi bend Moi Dix Mois još je aktivan.

Dir en Grey

Krajem devedesetih i početkom novog stoljeća rock postaje dominantan stil japanske glazbene scene. U tom razdoblju se gotovo svakodnevno formiraju nove grupe; osim čitanja mangi i gledanja anime filmova slijedeća glavna zanimacija japanskih tinejdžera je osnivanje rock benda, a visual-kei stil je najpoželjniji. Iz ovog je razdoblja teško objektivno izdvojiti samo jednu grupu, stoga ćete ovisiti o pristranosti autora teksta u izboru Dir en Grey grupe kao najzanimljivije u tom periodu. Dir en Grey je imao siloviti glazbeni i vizualni uzlet završno s albumom Vulgar iz 2003. godine. Potencirana androginost članova benda kroz odjeću i šminku suprotstavljana je glazbenoj lavini koja već koketira sa death metalom. Izmjene po nekoliko glazbenih stilova tokom jedne pjesme i vrhunac ukupnog scenskog izričaja u audio-vizuelnoj groteski donjeli su bendu veliku popularnost u Japanu. Iako Dir en Grey kasnijim albumima napušta visual-kei, njihova glazba je nadilazila jezične prepreke pa je bend vrlo brzo dobio internacionalnu bazu fanova i američkog izdavača.

Revitalizacija visual-keija

Slijedeće godine su donjele rascjepkavanje glavne visual-kei struje na manje pravce i pad kvalitete. Posebnu podvrstu visual-kei stila nalazimo u angura-kei (od riječi underground) gdje se vizualno eksplotiraju japanske šezdesete i sedamdesete. Bilo je to vrijeme nezavisnih kazališnih trupa i avangardnih fimova kada se uobičajenoj i tradicionalnoj odjeći (poput recimo kimona) nastojala pronaći nova izražajna dimenzija. Slijedeća podvrsta, oshare-kei u potpunosti predstavlja odmak od grotesknih motiva visual-kei stila. Kombiniranje boja i detalja odjeće pokazuje modnu osvještenost ljubitelja ovog stila, često ne mareći ako su te boje i detalji pregnalašeni. Cilj je ovim stilom poslati miroljubivu poruku no zadržati distancu od djetinjastog kawaii stila.

Poslijednjih nekoliko godina svjedoci smo revitaliziranja visual-kei stila preko bendova poput Versailles, Gazette ili Sadie. Sve su to bendovi koji znaju svirati, čiji producenti mogu organizirati koncerte u gotovo svakoj zemlji, članovi tih bendova su i dalje ludo odjeveni ženskasti muškarci za kojima najviše vrište tinejdžerke, a visual-kei nedvojbeno je postao dio glazbenog mainstreama, što se i vidi i čuje; stoga je starom sloganu X Japana, Psychedelic violence crime of visual shock svakako potrebna svježa kako vizualna tako i glazbena krv.