RETRO

Razgovor s korisnikom - prije interneta!

Objavljeno: 18.09.2011 10:00 / Kristian Benić

Foto: Ostale fotografije shutterstock / shutterstock

Kako su mediji komunicirali sa svojim korisnicima prije nego što je bilo interneta? A kako bi nekad izgledala komunikacija da je internet postojao?

Na analizu revolucionarne transformacije komunikacije koju su donijele i još uvijek donose online društvene mreže u posljednje tri godine potrošeni su gigabajti prostora. Dnevni ritam kroz koji nam dobro jutro želi kava, ugodan ručak telekomunikacijski operater, a lijepe snove najveća dnevna novina postao je relativno ugodna svakodnevica s obzirom na to da su sveprisutne korporacije prihvatile simpatičan ljudski lik i dozu dvosmjerne komunikacije koja u (pre)ubrzanom životu često izostaje među bliskim znancima. Ipak, iako je online komunikacija i druženje s kupcima/korisnicima u suvremenom obliku svjež i uzbudljiv fenomen, prvi obrisi interaktivnosti karakteristične za 2.0 svijet pojavili su se već prije pedesetak godina. Zanimljivo, granicu su prvi pomicali tiskani časopisi i magazini. Poznato? 

Strogi i Piko

Prvi stupanj u razvoju interakcije tvorca medijskog sadržaja i konzumera bila su pisma čitatelja, danas potpuno regularna, štoviše i zastarjela forma komunikacije, a pedesetih poprilično tek fenomen u formiranju. Recimo, zainteresirani za znanost uvijek su se mogli javiti Otkrićima koja su odgovarali pravim znanstvenim odgovorima što ne treba čuditi s obzirom na to da su ih redom sastavljali profesori i doktori. Kada je Petra iz Rijeke zanimalo što je to hladno svjetlo, s čak tri kartice teksta odgovorio mu je osobno Vladimir Muljević, prvi hrvatski doktor elektrotehničkih znanosti. U isto vrijeme urednici Praktične žene naslovima rubrika Čitali smo za vas i Moj prijatelj priručnik sugerirali su bliskost s čitateljima, ali nisu uveli koncept odgovaranja na probleme žena što svjedoči da nije vladala jednaka razina sklonosti davanja mjesta samo čitatelju. No revija za žene Svijet već je šezdesetih organizirala sastanke s čitateljicama jer se smatralo da će direktni kontakt mnogo pomoći. U javnoj komunikaciji o intimi probijali su krajem šezdesetih Start i Čik. Zagrebački magazin uveo je intimnu ordinaciju s odgovorima profesionalnih psihologa i sociologa i odgovaralo se na pitanja poput smijem li voljeti oženjena čovjeka, a Beograđani su igrali na eksplicitniju kartu -  kroz akciju 'ljubavno iskustvo', od čitatelja se tražilo da anonimno pošalju opis vlastite seksualne avanture.

Evolucija komunikacije dovela je do stvaranja fiktivnih likova specijaliziranih samo za razgovor. Inače, sadržajem ozbiljan Vjesnik u srijedu dobivao je je stotine pisama za Strogog, voditelja rubrike Strogo povjerljivo, kroz koju se neformalno i šaljivo komentiralo aktualne probleme ili sporne proizvode. Antu Čolića, na radu u Njemačkoj, zanimalo je vrijede li u Jugoslaviji popusti na Zastavu na što je Strogi odgovarao ironijom i sarkazmom - naravno da vrijede - na plaćanje markama dobiju se još kokoš i vino! Televizijska revija Studio za razgovor je izabrala lik Pika, također vrlo sarkastičnog u odgovorima, ali su, u skladu sa sadržajem revije, češće stradali TV program, filmovi, glazbenici, novonastale zvijezde... 

Društvena omladina

Pravu malu revoluciju u komunikaciji s čitateljima radio je Plavi vjesnik. Najčešće glorificiran zbog obilja domaćeg stripa, Plavac je jednako značajan i zbog ozbiljnosti pristupa poslu izgradnje vlastite snage i popularnosti uključivanjem čitatelja. Rubrikom Vi pitate - oni odgovaraju, u komunikacijski kanal uvedeni su zameci 'celebrity scene'. Bila je to jedinstvena prilika javne razmjene riječi s ljudima koji su se preko TV ekrana i kino platna činili dalekima i nedodirljivima. Tako je maleni Sarajlija Senad pitao Milenu Dravić za najdražu ulogu ne bi li mu ona osobno odgovorila da je najviše vezana uz lik Malene iz 'Prekobrojne'. Možemo samo zamišljati Senadovu sreću kada je uz svoje ime ugledao i Milenine riječi, a razloga za zadovoljstvo imala je i glumica budući da je usrećila obožavatelja. Plavac je pokazao i danas rijetko viđenu otvorenost prema sugestijama čitatelja, pa su bez ustručavanja objavljivane i najoštrije kritike poput 'ukinite Terezu i na njezino mjesto stavite strip koji bi govorio o budućnosti i osvajanjima svemira', na što se ljutio mali Damir Tučkar.

Za djevojke se pod motom 'nije za dječake' razvijala rubrika u kojoj su mlade žene povjeravale intimne probleme, otvoreno pitale o stupanju u seks ili dijelile strepnje zbog, recimo, nestizanja pisma od dečka iz Pančeva. S obzirom na stripovski karakter Plavca, logičan je bio razvoj lika inspiriranog stripom Svemirko koji je, unatoč zauzetošću zadacima u Svemiru, redovito odgovarao na stotine pisama. Osim što je sam komunicirao s čitateljima, Plavi vjesnik je među prvima obilno poticao i razvijao kulturu dopisivanja potpuno nepoznatih ljudi iz različitih krajeva Jugoslavije. Objavljivan je adresar sastavljen samo od imena, adrese, godišta i, naravno, zanimacije čitatelja, ali je i to bilo dovoljno da vas sljedeći tjedan dočekaju pisma novih prijatelja iz Velenja i Kragujevca!   

Budući da dobar dio spomenutih medija te kroz retro rubriku često isticanih proizvođača i robnih marki nije dočekao fazu online komunikacije i vrijednost 'community managementa', pokušali smo sastaviti fragment Twitter timelinea prosječnog jugoslavenskog internet geeka. Čitati s dna prema vrhu. ;)  


@TreskaSkopje dobili novu kolekciju namještaja. :)) Ograničena serija, narudžbe preko sindikata.

@g_sprem @Zastava ide unfollow, naporni ste s tim kvazihumorom. Postoji granica. 

@yuvideo Iskra planira svoje videorekordere #win No čini se da će ih biti samo u dućanima Poljoopskrbe.

@Start_Yu @vjesnik :((

@EiNis @kroki_kroket naravno. tnx, još jednom. ;)

@yuvideo @RIZ #betamax sistem je #fail, čemu inzistiranje na nečem što će sigurno propasti... No vidjet ćete i sami.

@vjesnik na kioscima sljedeći tjedan. Jbg, poskupio papir. Opet. :( RT @Start_Yu Gotova nova naslovnica http://bit.ly/gOeCkB

@Start_Yu Gotova nova naslovnica http://bit.ly/gOeCkB

@kroki_kroket @EiNis nadamo se da ste imali što grickati .;)

@RIZ na sastanku s čelnicima Sonyja. ;)) #betamax

@Planika ups, espadrila smo mislili. ;)

@Planika Popodne izbacujemo anketu: Koji model eskadrila najviše volite? Stay tuned! ; ) 

@Zastava @g_sprem jesi vozio 1300? Je l' se spuštaju sicevi lako? ;)) 

@TreskaSkopje +1 za kauč RT @EiNis isprobavali smo daljinski. Ekipo, više ne moramo iz kauča! :)) #epic

@RudiCajavec  @EiNis Fora je, ali malo prenapuhano. Ljudima je doživljaj dići se s kauča, otići do TV-a i mijenjati program. Ne vjerujem da će se raširiti previše kod nas...

@EiNis prvi put probali daljinski. Budućnost u rukama. Ekipo, više ne moramo iz kauča! :)) #epic

@itdteen u novom broju poster Bebeka u prirodnoj veličini! :)

@Darwil @EurocremTakovo Stao nam je. LOL :)))

@Beko @jugoplastika prebilo vas. ;) FTW za Pipi.

@CACAKsloboda RT @VBagat [POSAO] tražimo tri inženjera elektrotehnike. CV na mail. Pliz RT. Tnx.

@EurocremTakovo @Darwil dobro jutro? Pogledajte na sat malo. ;)

@jugoplastika malo odmaramo, isprobavamo nove luftmadrace i cugamo Pipi. #tezakzivot ;)  http://twitpic.com/38l0sq

@VBagat [POSAO] tražimo tri inženjera elektrotehnike. CV na mail. Pliz RT. Tnx.

@RadionPlavi [NAGRADNA IGRA] Prvoj petorici obožavatelja na Facebooku dijelimo po db800, cc @BuDigitron

@Darwil dobro jutro #prvasmena, pogotovo followerima iz Jugoslavije. Ne zaboravite da je ovaj tjedan sve sconto. :)


Just tweet it

Play of the day

Uvjeti korištenja | Kontakt | Oglašavanje | Promocija | Impressum | Pomoć
© T-Hrvatski Telekom 2013. Sva prava pridržana.
Odaberi temu